- Nazwa przedmiotu:
- Fizyka inżynierska
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Waldemar Jędral
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZNW104
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- ni
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- ni
- Limit liczby studentów:
- ni
- Cel przedmiotu:
- Po zaliczeniu przedmiotu student posiadał: znajomość podstaw fizyki (podstawowe zasady i prawa fizyki), umiejętność tworzenia modeli fizycznych i matematycznych zjawisk i procesów oraz wykorzystania modelowania jako sposobu rozwiązywania zadań, wiadomości będące wstępem do wielu przedmiotów wykładanych na dalszych latach.
- Treści kształcenia:
- przedstawienie wspólnego fundamentu, na którym opierają się wszystkie działy fizyki • wprowadzenie do fizyk cząstkowych na Wydziale MEiL • repetytorium dla tych, którzy w szkole mieli fizykę na niskim poziomie.
W –Wielkości fizyczne, ich rodzaje i jednostki. Wielkości skalarne i wektorowe. Pola wielkości fizycznych. Podobieństwo pól. Zasady zachowania. Podstawowe oddziaływania. Sposoby opisu zjawisk fizycznych. Modele fizyczne i matematyczne. Fale i cząstki. Pole, natężenie i potencjał pola. Pole grawitacyjne, elektrostatyczne i magnetyczne. Prąd stały i przemienny. Budowa materii. Fizyka mikro- i makroświata. Kinetyczna teoria gazów. Gaz doskonały. Ciśnienie i temperatura. Dyfuzja. Fale. Podstawy akustyki i optyki. Prędkość fal, częstotliwość i długość. Efekt Dopplera. Załamanie i odbicie fal. Promieniowanie elektromagnetyczne. Źródła, widmo promieniowania. Elementy techniki jądrowej. Ogólne zasady wykonywania pomiarów i ocena ich niepewności.
Ć – Rozwiązywanie prostych zadań z mechaniki, pól grawitacyjnych i elektrycznych, termodynamiki i elektryczności wg schematu:
• zasada (prawo) fizyki, którą należy wykorzystać,
• model matematyczny (równania),
• model fizyczny,
• rozwiązanie liczbowe (w jednostkach SI).
- Metody oceny:
- Podstawowa jest ocena z ćwiczeń, na którą składają się:
• zaliczone oba kolokwia • aktywność na ćwiczeniach.
Zaliczenie wykładu na podstawie (alternatywnie):
• notatek • poprawnego rozwiązania zadania domowego, może podwyższyć lub obniżyć łączną ocenę zaliczeniową o ± 0,5
Praca własna: • rozwiązanie zadania zaliczającego wykład • rozwiązanie zadań poleconych przez prowadzących ćwiczenia
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Feynman R. – Feynmana wykłady z fizyki. Wydawn. Nauk. PWN, 2008.
2. Jaworski B.M., Detlaf A.A. – Fizyka. Poradnik encyklopedyczny Wydawn. Nauk. PWN, 2008.
3. Materiały na stronie http://zpnis.itc.pw.edu.pl/Materialy/Karaskiewicz/fi
Dodatkowa literatura:
- Bogusz W., Garbarczyk J., Krok F. – Podstawy fizyki. Ofic. Wydawn. Polit. Warsz., 2005
- Materiały dostarczone przez wykładowcę
- Witryna www przedmiotu:
- ni
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EW1
- Zna podstawowe zasady zachowania i rozumie ich znaczenie jako fundamentu fizyki.
Weryfikacja: zadane domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07
- Efekt EW2
- Ma podstawową wiedzę na temat oddziaływań daleko- i bliskozasięgowych
Weryfikacja: kolokwium nr 1
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07
- Efekt EW3
- Rozumie zasady budowania modeli fizycznych a następnie matematycznych różnych zjawisk i procesów.
Weryfikacja: kolokwium nr 1
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_W01, M1_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04
- Efekt EW4
- Zna opis matematyczny pól grawitacyjnych (newtonowskich), elektrostatycznych i magnetycznych oraz podobieństwa i różnice tych pól.
Weryfikacja: kolokwium nr 1
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07
- Efekt EW5
- Rozumie istotę reakcji jądrowych fuzji (syntezy) i rozszczepienia oraz ma ogólną wiedzę o energetyce jądrowej.
Weryfikacja: zadanie domowe
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EU1
- Potrafi przeliczyć jednostki miar układu SI na jednostki innych układów i na odwrót.
Weryfikacja: kolokwium nr 1
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt EU2
- Umie budować modele matematyczne prostych zjawisk fizycznych (niejednostajne ruchy ciał, drgania nietłumione sprężyny itp.).
Weryfikacja: kolokwium nr 1
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt EU3
- Umie zastosować zasady zachwoania i prawa zmian wielkości fizycznych do prostych zadań mechaniki, termodynamiki i elektrotechniki.
Weryfikacja: kolokwium nr 2
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt EU4
- Potrafi rozwiązać proste przypadki ruchu ciał w polu grawitacyjnym, elektrostatycznym i magnetycznym.
Weryfikacja: kolokwium nr 2
Powiązane efekty kierunkowe:
M1_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15