- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria rehabilitacji ruchowej
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. R. Paśniczek, prof. nzw. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Biomedyczna
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - zaawansowane
- Kod przedmiotu:
- IRR
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład: 15
laboratorium: 15
przygotowanie do zaliczeń: 15
przygotowanie do laboratorium: 10
opracowanie sprawozdań z laboratorium: 15
konsultacje: 5
Razem: 75 (2 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykład: 15
laboratorium: 15
konsultacje: 5
Razem: 35 (1 ECTS)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- laboratorium: 15
opracowanie sprawozdań z laboratorium: 15
Razem: 30 (1 ECTS)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Student powinien posiadać wiedzę z zakresu biomechaniki i podstaw wytrzymałości materiałów. Ponadto wskazane jest, aby miał opanowany zarys anatomii i fizjologii człowieka.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Studenci zostaną zapoznani z rozwiązaniami inżynierskimi aktualnie wykorzystywanymi w rehabilitacji ruchowej, będą w stanie sformułować założenia przy konstruowaniu urządzeń rehabilitacyjnych, a także będą potrafili dokonać porównania różnych metod rehabilitacji.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Wprowadzenie: problematyka wyposażenia ortopedycznego i ortotycznego oraz usprawniania chorych z niedowładami i porażeniami kończyn dolnych lub górnych, zabiegi fizykoterapeutyczne i terapia zajęciowa w leczeniu usprawniającym.
2. Urządzenia mechaniczne i mechaniczno-elektroniczne stosowane w rehabilitacji: ortozy i protezy kończyn dolnych i górnych oraz kręgosłupa, bioprotezy, wózki inwalidzkie z napędem ręcznym i elektrycznym, inne pomoce rehabilitacyjne.
3. Wykorzystanie stymulacji elektrycznej w rehabilitacji: funkcjonalna stymulacja elektryczna, ortozy stymulacyjne kończyn dolnych i górnych, urządzenia stymulacyjne narządów wewnętrznych stosowane w rehabilitacji
4. Mechanoterapia: opatrunki unieruchamiające, wyciągi, aparaty rehabilitacyjne, obuwie ortopedyczne.
5. Postępowanie usprawniające: ćwiczenia kondycyjne i program stymulacyjny, zabiegi fizykoterapeutyczne i wybrane urządzenia fizykoterapeutyczne, terapia zajęciowa i ćwiczenia bierne.
6. Analiza, ocena ruchu i chodu człowieka: problematyka analizy ruchu człowieka, urządzenia pomiarowe wykorzystywane do pomiaru zakresu ruchów, optoelektorniczne systemy pomiarowe, cykle i fazy ruchów manipulacyjnych i lokomocyjnych człowieka, pomiar wydatku energetycznego podczas chodu w warunkach normalnych i na chodniku ruchomym, ocena chodu u osób z zaburzeniami funkcji lokomocji.
7. Urządzenia do oceny postępów rehabilitacji i diagnostyczne: złożone systemy pomiarowe, diagnostyka układu nerwowo-mięśniowego.
Laboratorium:
1. Zajęcia organizacyjne: wprowadzenie do laboratorium, zapoznanie z regulaminem BHP, prezentacja programu laboratorium.
2. Urządzenia mechaniczne i mechaniczno-elektroniczne stosowane w rehabilitacji: ortozy i protezy kończyn dolnych i górnych oraz kręgosłupa, analiza biomechaniczna i funkcjonalna, wózki inwalidzkie.
3. Wykorzystanie stymulacji elektrycznej w rehabilitacji: wykorzystanie stymulatorów uniwersalnych i sportowych – badanie parametrów elektrycznych.
4. Urządzenia do oceny postępów rehabilitacji i ergonomii
stanowiska pracy.
5. Pomiar zakresów ruchu: analiza rozwiązań konstrukcyjnych wykorzystywanych w celu pomiaru zakresu ruchów w stawach kończyn oraz w obrębie (poszczególnych odcinków) kręgosłupa.
6. Ocena ruchu i chodu człowieka: pomiary parametrów ruchu na podstawie analizy obrazów uzyskiwanego z kamer wizyjnych, optoelektroniczne systemy pomiaru ruchu.
- Metody oceny:
- Zajęcia wykładowe: egzamin końcowy weryfikujący wiedzę studentów. Pytania otwarte.
Zajęcia laboratoryjne: Przed przystąpieniem do zajęć laboratoryjnych student zobowiązany jest zapoznać się z wiadomościami dotyczącymi zajęć, które będą weryfikowane przed przystąpieniem do ćwiczeń. Spis literatury pomocny do przygotowania się do zajęć znajduje się w instrukcjach do ćwiczeń.
Z każdego ćwiczenia należy opracować indywidualne sprawozdanie, które będzie oceniane przez prowadzącego zajęcia. Na ocenę końcową z laboratorium składać się będzie średnia ocena z poszczególnych ćwiczeń oraz ocena z kolokwium zaliczającego z całego zakresu ćwiczeń (60% oceny z ćwiczeń + 40% oceny z zaliczenia).
Analogicznie na ocenę końcową z przedmiotu składać się będzie 40% oceny końcowej z zajęć laboratoryjnych oraz 60% oceny z egzaminu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1: Dega. W., Milanowska K., "Rehabilitacja medyczna", PZWL Warszawa, 2003
Kiwerski J., "Rehabilitacja Medyczna", PZWL Warszawa, 2005
2: Emeryk-Szajewska B. , Niewiadomska-Wolska M., "Neurofizjologia kliniczna. Elektromiografia i elektroneurografia",Medycyna Praktyczna 2008
3: Koradecka D., Bugajska J., "Ocena wielkości obciążenia pracą fizyczną na stanowiskach roboczych", CIOP 1998
4: Mika T., Kasprzak W., "Fizykoterapia", PZWL Warszawa, 2004
5: Myśliborski T., "Zaopatrzenie ortopedyczne", PZWL Warszawa, 1985
6: Paśniczek R., Maciejasz P, "Rozwiązania techniczne stosowane w zaburzeniach funkcjonowania układu nerwowego. Zaopatrzenie ortotyczne w rehabilitacji neurologicznej" w „Podstawy Inżynierii Biomedycznej” pod red. R. Tadeusiewicza, Wydawnictwo AGH Kraków 2009
7: Paśniczek R., "Wybrane urządzenia wspomagające i fizykoterapeutyczne w rehabilitacji porażeń ośrodkowego układu nerwowego i amputacjach kończyn", Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej Warszawa, 1998
9: Przeździak B., Nyka W., "Zastosowanie kliniczne protez ortoz i środków pomocniczych", Via Medica Gdańsk, 2008
10: Whittle M., "Gait analysis - an introduction", Butterworth Heinemann Elsevier 2007
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się