Nazwa przedmiotu:
Cyfrowe przetwarzanie sygnałów fonicznych
Koordynator przedmiotu:
Zbigniew Kulka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Telekomunikacja
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne - zaawansowane
Kod przedmiotu:
CPSF
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
<ol> <li>Udział w wykładach: 30h</li> <li>Przygotowanie do wykładów: 13h </li> <li>Przygotowanie do laboratorium: 10h</li> <li>Realizacja zadań laboratoryjnych: 18h</li> <li>Opracowanie sprawozdań z laboratorium: 10h</li> <li>Przygotowanie do egzaminu: 16h</li> <li>Obecność na egzaminie: 3h</li> </ol> <b>SUMA:</b> 100h <br> <b>ECTS:</b> 4
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
<ol> <li>Udział w wykładach: 30h</li> <li>Realizacja zadań laboratoryjnych: 18h</li> <li>Obecność na egzaminie: 3h</li> </ol> <b>SUMA:</b> 51h <br> <b>ECTS:</b> 2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
<ol> <li>Realizacja zadań laboratoryjnych: 18h</li> <li>Opracowanie sprawozdań z laboratorium: 10h</li> </ol> <b>SUMA:</b> 28h <br> <b>ECTS:</b> 1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagana wiedza z zakresu przedmiotu Podstawy Techniki Dźwiękowej (PTD). <br> Zalecana wiedza z przedmiotów: Laboratorium Cyfrowego Przetwarzania Sygnałów (LCPS) oraz Procesory Sygnałowe w Technice Audio (PSTA).
Limit liczby studentów:
TODO
Cel przedmiotu:
<ol> <li>Ukierunkowanie wiedzy studentów z zakresu cyfrowego przetwarzania sygnałów na zastosowanie przy przetwarzaniu sygnałów fonicznych.</li> <li>Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym zastosowaniem cyfrowego przetwarzania sygnałów fonicznych, głównie sygnałów muzyki, z uwzględnieniem akustycznych zjawisk fizycznych i ograniczeń percepcji słuchowej oraz efektów psychoakustycznych </li> </ol>
Treści kształcenia:
<b>WYKŁAD:</b> <ol> <b><li>Sygnały i systemy foniczne (2 g.): </b>analogowe i cyfrowe sygnały foniczne oraz ich reprezentacje w dziedzinach czasu i częstotliwości. Cyfrowe systemy foniczne konsumenckie i studyjne. Media pamięciowe. Tor foniczny i typowe operacje na sygnale. Wpływ ograniczeń percepcji słuchowej na projektowanie cyfrowych systemów fonicznych. Porównanie analogowych i cyfrowych systemów fonicznych.</li> <b><li>Modulacja kodowo-impulsowa (PCM –pulse-code modulation) (4 g.) </b>Próbkowanie idealne i rzeczywiste sygnałów fonicznych ograniczonych pasmowo. <i>Jitter</i> próbkowania. Kwantowanie równomierne (liniowe) i błąd kwantowania. Szum kwantowania i szum granulacyjny. Stosunek sygnału do szumu i dynamika. <i>Dithering</i></b>. Nadpróbkowanie. Kształtowanie widma szumu kwantowania bez nadpróbkowania.</li> <b><li>Modulacja sigma-delta (SDM – sigma-delta modulation) (4 g.) </b>Modulacja delta (Δ) i modulacja sigma-delta (ΣΔ). Kształtowanie widma szumu kwantowania z nadpróbkowaniem . Kilkubitowe, nalogowe i cyfrowe modulatory ΣΔ. Wpływ rzędu modulatora na skuteczność kształtowania widma szumu kwantowania , struktury modulatorów różnych rzędów, problem stabilności. <i>Jitter</i> zegarowy. Zniekształcenia tonalne w modulatorach ΣΔ i zastosowanie sygnału <i>dithera</i>.</li> <b><li>Foniczne filtry cyfrowe (2 g.) </b>Filtry bierne i czynne, analogowe i cyfrowe. Filtry cyfrowe NOI i SOI oraz ich właściwości. Zarys metod projektowania filtrów cyfrowych. Cyfrowe filtry decymacyjne i interpolacyjne. Konwertery szybkości próbkowania, synchroniczne i niesynchroniczne. Filtry NOI i SOI spaczone (<i>audio warped digital filters</i>) i ich zastosowanie.</li> <b><li>Foniczne przetworniki analogowo-cyfrowe (a/c) i cyfrowo-analogowe (c/a) (4 g.)</b> Parametry statyczne i dynamiczne przetworników a/c i c/a. Struktury, działanie i właściwości przetworników a/c i c/a konwencjonalnych (PCM) oraz sigma-delta (SDM). Zalety i wady stało- oraz zmiennoprzecinkowej reprezentacji danych cyfrowych.</li> <b><li>Kodowanie protekcyjne i kanałowe (2 g.)</b> Źródła błędów, błędy przypadkowe i seryjne. Kodowanie i dekodowanie protekcyjne. Detekcja i korekcja błędów. Kody protekcyjne. Kody proste i złożone. Kodowanie i dekodowanie kanałowe (modulacja i demodulacja cyfrowa). Kody dwufazowe.</li> <b><li>Transmisja cyfrowych sygnałów fonicznych (1 g.)</b> Podstawowe standardy transmisyjne S/PDIF oraz AES/EBU (AES 3). Sposoby dystrybucji cyfrowych sygnałów fonicznych. Formaty wielokanałowe (MADI, ADAT, TDIF i inne).</li> <b><li>Kompresja danych fonicznych (2 g.)</b> Bezstratna kompresja danych (predykcja liniowa, kodowanie entropii). Stratna kompresja danych (kodowanie percepcyjne, modele psychoakustyczne, kodowanie w dziedzinach czasu i częstotliwości). Algorytmy bezstratnej i stratnej kompresji danych fonicznych. Algorytmy silnej kompresji stratnej.</li> <b><li>Jitter w systemach audio (1 g.)</b> Rodzaje błędów czasowych. <i>Jitter</i> w dziedzinach czasu i częstotliwości. <i>Jitter</i> próbkowania i <i>jitter</i> interfejsowy. <i>Jitter</i> zegarowy (szum fazowy generatora zegarowego). Metody pomiaru i redukcji <i>jittera</i>.</li> <b><li>Korekcja charakterystyk częstotliwościowych (2 g.)</b> Cyfrowe filtry dolno- i górnoprzepustowe, półkowe, tarasowe oraz parametryczne. Korektory graficzne i parametryczne. Efekty lkwantyzacyjne. Banki filtrów. Skalowanie.</li> <b><li>Symulacja warunków akustycznych pomieszczeń (2 g.)</b> Pomiar odpowiedzi impulsowej pomieszczenia. Struktura czasowa odbić w pomieszczeniu. Mody własne pomieszczenia. Symulacja wczesnych odbić. Symulacja późnych odbić (pogłosu). Systemy sieci opóźnieniowych.</li> <b><li>Dynamiczna regulacja wzmocnienie (2 g.)</b> Typowy system dynamicznej regulacji wzmocnienia (DRC - <i>dynamic range control</i>). Charakterystyka statyczna. Charakterystyka dynamiczna. Regulacja głośności, miksowanie, panoramowanie. Kompresor i ogranicznik. Ekspander i bramka szumowa.</li> <b><li>Przykłady praktycznych implementacji algorytmów CPSF (2 g.)</b> Zastosowanie procesorów sygnałowych o architekturze harwardzkiej. Użyteczne bloki konstrukcyjne sprzętowo/programowe. Realizacje cyfrowych efektów dźwiękowych. oraz dynamicznej obróbki sygnałów. Wybrane cyfrowe urządzenia i systemy foniczne (zapis i odtwarzanie danych z mediów pamięciowych, przedwzmacniacze i wzmacniacze cyfrowe, cyfrowe zwrotnice głośnikowe, itp.)</li><br> </ol> <b>LABORATORIUM:</b> <ol> <b><li>Prezentacja nagrań muzycznych zapisanych cyfrowo w różnych formatach</b> Omówienie wybranych aspektów cyfrowego przetwarzania sygnałów w torze fonicznym od mikrofonu do głośnika. Dźwiękowa prezentacja nagrań muzycznych zarejestrowanych w różnych formatach cyfrowych. Prezentacja nagrań muzycznych zarejestrowanych na nośnikach analogowych. Dyskusja na temat jakości zaprezentowanych nagrań muzycznych na nośnikach cyfrowych i analogowych.</li> <b><li>Projektowanie filtrów cyfrowych o stałej częstotliwości próbkowania</b> Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów z procedurą projektowania fonicznych filtrów cyfrowych o stałej częstotliwości próbkowania za pomocą specjalizowanego programu komputerowego <i>QEDesign</i> firmy MDS. Zadanie ćwiczących polega na zaprojektowaniu filtrów dolno- i górnoprzepustowego o liniowych fazach za pomocą algorytmu Parksa-McClellana o zadanych parametrach i ocenie uzyskanych charakterystyk (amplitudowej, odpowiedzi impulsowej i jednostkowej). Dalsza część zadania obejmuje obliczenie opóźnień grupowych filtrów, zmianę kwantyzacji współczynników filtru i ponowną ocenę charakterystyk amplitudowych ze szczególnym zwróceniem uwagi na tłumienie w pasmach zaporowych i falistość w pasmach przepustowych. Ćwiczący mają obowiązek przygotowania wniosków ze zrealizowanego zadania.</li> <b><li>Projektowanie filtrów cyfrowych o zmiennej częstotliwości próbkowania</b> Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów z procedurą projektowania fonicznych filtrów cyfrowych decymacyjnych i interpolacyjnych, służących m. in. do synchronicznej konwersji szybkości próbkowania fonicznych sygnałów cyfrowych. W ćwiczeniu będzie wykorzystywany program <i>Sample Rate Conversion System v2.2</i> firmy MDS. Zadanie ćwiczących polega na wykonaniu projektów filtrów decymacyjnego i interpolacyjnego o zadanych parametrach. Projekty będą porównywane pod kątem uzyskanych charakterystyk i długości filtrów. Ćwiczący mają obowiązek przygotowania wniosków ze zrealizowanego zadania.</li> <b><li>Przetwarzanie i generacja cyfrowych sygnałów fonicznych</b> Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów z procesami przetwarzania i generacji cyfrowych sygnałów fonicznych z zastosowaniem programu komputerowego <i>Adobe Audition 3.0</i> firmy ADOBE. Ćwiczenie polega m. in. na badaniu wpływu sygnału dithera o wybranej wartości międzyszczytowej i funkcji PDF na widmo amplitudowe generowanych sygnałów, pomiarze <i>jittera</i> w sygnale cyfrowym na podstawie analizy prążków modulacyjnych widma amplitudowego, zapoznaniu się z metodą usuwania szumu i zakłóceń ze starych nagrań oraz różnymi przekształceniami sygnału w dziedzinach amplitudy i czasu. Ćwiczący mają obowiązek przygotować sprawozdanie ze zrealizowanych zadań.</li> </ol>
Metody oceny:
<ol> <b><li>WL1, WL2, WL3 - </b>krótkie kolokwia sprawdzające przed rozpoczęciem laboratorium nr 2, 3 oraz 4.</li> <b><li>L1, L2, L3 - </b>raporty z wykonania zadań laboratoryjnych w postaci sprawozdań sporządzonych zgodnie z instrukcjami laboratoryjnymi do ćwiczeń 2, 3 oraz 4</li> <b><li>E - </b>Egzamin pisemny.</li> </ol>
Egzamin:
tak
Literatura:
<ol> <li>K. Benson, <i>Audio engineering handbook</i>, McGraw Hill, 1988</li> <li>K. C. Pohlman, <i>Principles of digital audio</i>, McGraw Hill, 2005</li> <li>U. Zolzer, <i>Digital audio signal processing</i>, John Wiley & Sons, 1998</li> <li>Z. Kulka, A. Libura, M. Nadachowski, <i>Przetworniki a/c i c/a</i>, WKŁ, Warszawa, 1987</li> <li>A. Czyżewski, <i>Dźwięk cyfrowy</i>, AOW EXIT, Warszawa, 1998</li> <li>W. Skarbek, <i>Multimedia, algorytmy i standardy kompresji</i>, AOW PLJ, Warszawa, 1998</li> <li>J. M. Wojciechowski, <i>Sygnały i systemy</i>, WKŁ, Warszawa, 2008</li> <li>R. G. Lyons, <i>Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów</i>, WKŁ, Warszawa, 2010</li> <li>J. Szabatin, <i>Podstawy teorii sygnałów</i>, WKł, Warszawa, 2000</li> <li>S. W. Smith, <i>Cyfrowe przetwarzanie sygnałów</i>, Wydawnictwo BTC, Warszawa, 2007</li> </ol>
Witryna www przedmiotu:
www.ire.pw.edu.pl/zea
Uwagi:
Przedmiot prowadzony jest co semestr

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Posiada uporządkowaną wiedzę o właściwościach cyfrowych sygnałów i systemów fonicznych, kodowaniu protekcyjnym i kanałowym danych fonicznych, standardach transmisyjnych cyfrowych sygnałów fonicznych, a także ma uporządkowaną wiedzę o algorytmach bezstratnej i stratnej kompresji danych fonicznych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03, K_W06, K_W07, K_W08, K_W10, K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05
Efekt W2
Posiada szczegółową wiedzę na temat struktur, działania, właściwości oraz parametrów statycznych i dynamicznych konwencjonalnych, fonicznych przetworników analogowo-cyfrowych (a/c) i cyfrowo-analogowych (c/a) działających z wykorzystaniem modulacji impulsowo-kodowej (PCM) oraz fonicznych przetworników a/c i c/a sigma-delta działających z wykorzystaniem modulacji sigma-delta (SDM), a także ma uporządkowaną wiedzę na temat rodzajów błędów czasowych w cyfrowych systemach fonicznych (np. jittera).
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W10, K_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07
Efekt W3
Posiada szczegółową wiedzę na temat fonicznych filtrów cyfrowych o stałej i zmiennej częstotliwości próbkowania oraz wiedzę o ich zastosowaniu m.in. w strukturach korektorów charakterystyk częstotliwościowych (graficznych i parametrycznych).
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W03, K_W04, K_W06, K_W07, K_W10, K_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07
Efekt W4
Posiada ugruntowaną wiedzę na temat symulacji warunków akustycznych pomieszczeń, systemów dynamicznej regulacji wzmocnienia (DRC) oraz wiedzę dotyczącą stosowania procesorów sygnałowych do realizacji algorytmów cyfrowego przetwarzania sygnałów fonicznych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W10, K_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi zaprojektować foniczne filtry cyfrowe o stałej częstotliwości próbkowania za pomocą specjalizowanego programu komputerowego, ocenić uzyskane charakterystyki: częstotliwościowe (amplitudowe i fazowe), odpowiedzi impulsowej i jednostkowej, a także zaproponować realizację filtrów w arytmetyce stałoprzecinkowej, która spełnia wymagania projektowe.
Weryfikacja: Sprawozdanie z wykonania zadań laboratoryjnych ćwiczenia nr 2
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U15, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U15
Efekt U2
Potrafi zaprojektować foniczne filtry cyfrowe o zmiennej częstotliwości próbkowania (filtry interpolacyjne i decymacyjne) za pomocą specjalizowanego programu komputerowego, ocenić uzyskane charakterystyki częstotliwościowe oraz zaproponować układ synchronicznego konwertera szybkości próbkowania fonicznych sygnałów cyfrowych.
Weryfikacja: Sprawozdanie z wykonania zadań laboratoryjnych ćwiczenia nr 3
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U15, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U15
Efekt U3
Potrafi zbadać wpływ sygnału dithera na widmo amplitudowe generowanych sygnałów fonicznych, zmierzyć jitter w sygnale cyfrowym na podstawie analizy prążków modulacyjnych widma amplitudowego, wykorzystać algorytmy redukcji poziomu szumu do „oczyszczania” starych nagrań dźwiękowych z szumu i zakłóceń oraz wykorzystać różne metody przekształcania sygnału fonicznego w dziedzinach amplitudy i czasu stosowane w technice studyjnej.
Weryfikacja: Sprawozdanie z wykonania zadań laboratoryjnych ćwiczenia nr 4
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U15, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Potrafi zaplanować oraz zrealizować harmonogram prac laboratoryjnych poprzez odpowiedni podział obowiązków w grupie.
Weryfikacja: Sprawozdania z wykonania zadań laboratoryjnych nr 2, 3 i 4
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07