- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie wiarygodnych systemów cyfrowych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab inż. Andrzekj Kraśniewski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - zaawansowane
- Kod przedmiotu:
- PWSC
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta wygląda następująco:
- udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
- przygotowanie do kolejnych wykładów i realizacji projektu (przejrzenie materiałów z wykładu i dodatkowej literatury, próba rozwiązania miniproblemów sformułowanych na wykładzie): 5 godz.
- udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 2 godz. + 3 x 1 godz. = 5 godz. (zakładamy, że student korzysta z 2-godz. konsultacji dotyczących zainstalowania, uruchomienia i korzystania z oprogramowania wspomagającego projektowanie, a ponadto z „regularnych” konsultacji 3 razy w semestrze),
- realizacja zadań projektowych: 45 godz. (obejmuje także zainstalowanie oprogramowania i opanowanie umiejętności wykorzystania go do realizacji projektu oraz przygotowanie kolejnych sprawozdań),
- przygotowanie do kolokwium (rozwiązanie zadań przedkolokwialnych, udział w konsultacjach przedkolokwialnych): 8 godz. + 2 godz. = 10 godz.
- przygotowanie do egzaminu (rozwiązanie zadań przedegzaminacyjnych, udział w konsultacjach przedegzaminacyjnych) oraz obecność na egzaminie: 10 godz. + 2 godz. + 3 godz. = 15 godz. (pomijamy ew. egzamin ustny)
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem: 30 + 5 + 5 + 45 + 10 + 15 = 118 godz., co odpowiada ok. 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 + 5 + 2 + 2 + 3 = 42 godz., co odpowiada ok. 1.5 punktom ECTS (jeśli nie dopuszczamy wartości ułamkowych, to należy przyjąć 1 lub 2 punkty ECTS),
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym wynosi 5 + 45 = 50 godz., co odpowiada ok. 2 punktom ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- - ukształtowanie wśród studentów zrozumienia konieczności zapewnienia wysokiej wiarygodności systemu cyfrowego
- zapoznanie studentów z podstawowymi technikami zwiększania wiarygodności działania układów i systemów cyfrowych
- ukształtowanie podstawowych umiejętności w zakresie projektowania układów i systemów cyfrowych o podwyższonej wiarygodności, a w szczególności układów łatwo i samotestowalnych oraz układów/systemów tolerujących uszkodzenia
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD
Wiarygodność systemów cyfrowych; atrybuty wiarygodności (niezawodność, bezpieczeństwo działania, zabezpieczenie przed nieuprawnionym użyciem, dostępność, testowalność, łatwość utrzymania). Przyczyny niesprawności systemu; uszkodzenia a błędy. Metody zapewniania wiarygodności.
Testowanie systemów cyfrowych – podstawowe czynności: modelowanie uszkodzeń, wyznaczanie testów, ocena jakości testowania. Wyznaczanie zbioru testów. Miary testowalności. Testowanie układów sekwencyjnych a testowanie układów kombinacyjnych. Ewolucja klasycznych metod testowania – testowanie funkcjonalne, testowanie losowe, testowanie uszkodzeń opóźnieniowych. Testowanie układów a testowanie systemu.
Projektowanie i synteza układów łatwo testowalnych (design for testability, synthesis for testability). Technika ścieżki przesuwającej (ścieżki sterująco-obserwacyjnej).
Podstawowe elementy układów samotestowalnych: generatory i kompaktory oparte na rejestrach przesuwających ze sprzężeniem zwrotnym i automatach komórkowych - teoria i projektowanie. Techniki samotestowania; sterowanie przebiegiem samotestowania. Testowanie i samotestowanie układów realizowanych w strukturach programowalnych.
Tolerowanie uszkodzeń w systemach cyfrowych. Podstawowe typy systemów - systemy z redundancją sprzętową, programową, informacyjną i czasową. Wyznaczanie parametrów charakteryzujących wiarygodność. Układy z samokontrolą działania.
Przykładowe rozwiązania – mechanizmy testowania i tolerowania uszkodzeń w jednostkach sterujących systemów komutacyjnych AT&T ESS. Wybrane aspekty projektowania układów realizujących algorytmy kryptograficzne.
PROJEKT
Realizacja zadania projektowego obejmuje następujące etapy:
- zaprojektowanie układu o zadanej funkcji przy użyciu systemu komputerowo-wspomaganego projektowania (Quartus2 i/lub ModelSim-Altera),
- analiza testowalności zaprojektowanego układu,
- zaproponowanie strategii testowania (samotestowania) układu, opartej na wykorzystaniu zasad projektowania upraszczającego testowanie;
- wykonanie projektu układu łatwo testowalnego (samotestowalnego); analiza testowalności
- realizacja układu w strukturze FPGA (opcjonalnie).
- Metody oceny:
- Sprawdzanie założonych efektów kształcenia realizowane jest przez:
- ocenę wiedzy i umiejętności związanych z realizacją zadań projektowych – ocenę sprawozdań z realizacji projektu (poszczególnych zadań projektowych),
- ocenę wiedzy i umiejętności wykazanych na kolokwium i egzaminie pisemnym o charakterze problemowym (na kolokwium i egzaminie student może korzystać z dowolnych materiałów dydaktycznych oraz komputera) oraz – w przypadkach wątpliwości co do oceny – na egzaminie ustnym
- formatywną ocenę związaną z rozwiązaniem zadań przedkolokwialnych i przedegzaminacyjnych, a także z interaktywną forma prowadzenia wykładu
Zaliczenie
- projekt 40 pkt
- kolokwium 20 pkt
- egzamin 40 pkt
Zaliczenie - co najmniej 50 pkt, w tym co najmniej 24 pkt na kolokwium i egzaminie.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- - M. L. Bushnell, V. D. Agrawal, Essentials of Electronic Testing for Digital, Memory and Mixed-Signal VLSI Circuits, Kluwer Academic Publ., 2000.
- N. K. Jha and S. Gupta, Testing of Digital Systems, Cambridge University Press, 2003.
- J. Sosnowski, Testowanie i niezawodność systemów cyfrowych, EXIT, 2005.
- Ch. Stroud, A Designer’s Guide to Built-In Self-Test, Kluwer Academic Publ., 2002.
- I. Koren, C. M. Krishna, Fault-Tolerant Systems, Elsevier, 2007.
- artykuły z czasopism i materiałów konferencyjnych.
- Witryna www przedmiotu:
- http://cygnus.tele.pw.edu.pl/~andrzej/PWSC/pwsc_inf.htm
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PWSC_W01
- zna zagrożenia z związane z występowaniem czynników ograniczających wiarygodność systemu cyfrowego oraz wskazać w cyklu życia systemu cyfrowego działania prowadzące do zwiększenia jego wiarygodności
Weryfikacja: egz. - cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W15
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08
- Efekt PWSC_W02
- zna metody wyznaczania zbioru testów dla prostego układu kombinacyjnego i sekwencyjnego w oparciu o model strukturalny i funkcjonalny, a także metody oceny jakości tego zbioru testów w sposób analityczny oraz z wykorzystaniem narzędzi CAD
Weryfikacja: kolokwium, egz. - cz. pisemna, projekt (zad.1.2)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05, K_W10, K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt PWSC_W03
- zna metody oceny testowalności (sterowalności i obserwowalności) układu cyfrowego
Weryfikacja: kolokwium, egz. - cz. pisemna, projekt (zad.1.3 i 1.4)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W07
- Efekt PWSC_W04
- zna ograniczenia klasycznych metod testowania układów i systemów cyfrowych oraz kierunki/metody ich przezwyciężania
Weryfikacja: egz. - cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05
- Efekt PWSC_W05
- zna metody projektowania układów łatwo testowalnych (lub samotestowalnych) oraz analizy ich działania w przypadku wystąpienia uszkodzeń
Weryfikacja: egz. - cz. pisemna, projekt (zad.2.1, 2.2, 2.3)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05, K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt PWSC_W06
- zna podstawowe struktury systemów z redundancją sprzętową oraz metody wyznaczania wartości parametrów charakteryzujących wiarygodność tych systemów
Weryfikacja: egz. - cz. pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05, K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt PWSC_W07
- zna metody projektowania układ ówrealizujących zabezpieczenie kodowe informacji przesyłanych w systemie cyfrowym oraz układów z samokontrolą działania
Weryfikacja: egz. - cz. pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05, K_W10, K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W04, T2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PWSC_U01
- wyznaczyć zbiór testów dla prostego układu kombinacyjnego i sekwencyjnego w oparciu o model strukturalny i funkcjonalny, a także ocenić jakość tego zbioru testów w sposób analityczny oraz z wykorzystaniem narzędzi CAD
Weryfikacja: kolokwium, egz. - cz. pisemna, projekt (zad.1.2)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U09, K_U10, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U15, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U15, T2A_U11
- Efekt PWSC_U02
- potrafi ocenić testowalność (sterowalność i obserwowalność) układu cyfrowego
Weryfikacja: kolokwium, egz. - cz. pisemna, projekt (zad.1.3 i 1.4)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U11
- Efekt PWSC_U03
- potrafi zaprojektować układ łatwo testowalny (lub samotestowalny) oraz dokonać analizy jego działania w przypadku wystąpienia uszkodzeń, stosując właściwą metodę projektowania ułatwiającego testowanie (lub projektowania układów samotestowalnych) oraz odpowiednie narzędzia CAD
Weryfikacja: egz. - cz. pisemna, projekt (zad.2.1, 2.2, 2.3)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U08, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
- Efekt PWSC_U04
- potrafi zaprojektować układ realizujący zabezpieczenie kodowe informacji przesyłanych w systemie cyfrowym oraz układ z samokontrolą działania
Weryfikacja: egz. - cz. pisemna
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PWSC_K01
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole
Weryfikacja: kolokwium, egzamin, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: