- Nazwa przedmiotu:
- Systemy analogowo-cyfrowe
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Wojciech Zabołotny, dr inż. Mariusz Suchenek, mgr inż. Grzegorz Kasprowicz
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Elektronika
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - zaawansowane
- Kod przedmiotu:
- SACY
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Obecność na wykładach: 30 godzin
Obecność w laboratorium; 15 godzin
Konsultacje projektowe: 15 godzin
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych: 15 godzin
Studia literaturowe: 20 godzin
Samodzielna realizacja projektu: 30 godzin
Łącznie: 125 godzin (5 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład: 30 godzin
Laboratorium: 30 godzin
Konsultacje projektowe: 15 godzin
Łącznie: 75 godzin (3 ECTS)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Laboratorium: 15 godzin
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych: 15 godzin
Konsultacje projektowe: 15 godzin
Samodzielna realizacja projektu: 30 godzin
Łącznie: 75 godzin (3 ECTS)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu układów elektronicznych analogowych i cyfrowych oraz techniki pomiarowej.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy niezbędnej do zrozumienia efektów fizycznych występujących w szybkich systemach cyfrowych. Przedmiot kładzie szczególny nacisk na wiedzę praktyczną.
- Treści kształcenia:
- Pokazanie przykładów problemów mogących wystąpić w szybkich układach cyfrowych z uwzględnieniem:
Zakłóceń, kompatybilności elektromagnetycznej, ograniczeń w układach zasilających skończonego czasu propagacji sygnałów.
Przykłady realizacji szybkich systemów cyfrowych
procesory DSP, układy FPGA.
Magistrale cyfrowe – zakresy stosowania, perspektywy rozwoju
Techniki łączenia układów cyfrowych (zarówno w obrębie jednej płyty, jak i między płytami) – standardy VME, PCI, magistrale DDR i QDR. Problemy typowe dla magistral równoległych i szeregowych.
Wejścia i wyjścia cyfrowe, konwersja między różnymi standardami, rodzaje standardów i zakres ich stosowalności.
Wpływ obciążeń linii, buforowanie sygnałów, terminacja, synchronizacja sygnałów wejściowych.
Wejścia analogowe w szybkich systemach cyfrowych,
przetworniki A/C, sposoby ich podłączania do systemów cyfrowych ( interfejsy: I2C, I2S, SPI, LVDS, równoległy), kondycjonowanie sygnału, sposoby doprowadzenia sygnału analogowego do przetwornika. Wyjście analogowe w szybkich systemach cyfrowych, przetworniki C/A, sposoby ich podłączania, (interfejsy, synchronizacja sygnałów wyjściowych, kształtowanie sygnału wytwarzanego przez przetworniki DAC zależnie od jego przeznaczenia).
Bariery izolacyjne na wejściu i wyjściu układów cyfrowych - techniki realizacji, wpływ na transmisję sygnału, kryteria wyboru rozwiązania.
Zabezpieczenia wejść i wyjść szybkich układów cyfrowych.
Dystrybucja sygnału zegarowego w systemach analogowo-cyfrowych, synchronizacja zegara i danych, odtwarzanie sygnału zegarowego przy transmisji danych, rozgałęzianie i buforowanie sygnału zegarowego.
Synchronizacja zegara, częstotliwości i czasu między poszczególnymi blokami systemu cyfrowego.
Zasilanie szybkich systemów cyfrowych.
Projektowanie płyt drukowanych (PCB) dla szybkich systemów cyfrowych, narzędzia do projektowania i symulowania płyt PCB, kompatybilność elektromagnetyczna, ocena jakości sygnałów na płycie. Tworzenie dokumentacji produkcyjnej.
Laboratorium będzie miało na celu praktyczne zapoznanie studentów z zagadnieniami przedstawionymi na wykładzie.
Projekt: Zadania projektowe będą obejmowały samodzielne rozwiązanie problemu związanego z zagadnieniami prezentowanymi na wykładzie. Tematy projektowe zostaną dobrane tak, aby było możliwe sprawdzenie przedstawionego rozwiązania za pomocą symulatora, lub w rzeczywistym sprzęcie.
- Metody oceny:
- Przedmiot będzie zaliczany na podstawie liczby punktów uzyskanych:
Na sprawdzianach (60% punktów)
Za rozwiązanie zagadnień projektowych (20% punktów)
Podczas zajęć laboratoryjnych (oceniane przygotowanie do laboratorium, jakość przeprowadzonych obserwacji i pomiarów oraz ich interpretacja) (20% punktów)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Demystifying Mixed Signal Test Methods: Demystifying Technology: Baker, Mark ; ISBN-10: 0750676167, ISBN-13: 9780750676168, 295 p, 2003; Publisher: Newnes (dostępne w e-czytelni PW, w Engineering Village)
2. Troubleshooting Analog Circuits: Pease, Robert ; ISBN-10: 0750694998, ISBN-13: 9780750694995, 234 p, 1991; Publisher: Elsevier Newnes (dostępne w e-czytelni PW, w Engineering Village)
3. High Speed Digital Design: A Handbook of Black Magic, Howard Johnson (Author), Martin Graham (Author) , http://www.amazon.com/High-Speed-Digital-Design-Handbook/dp/0133957241
- Witryna www przedmiotu:
- https://eres.elka.pw.edu.pl/eres/wwersje$.startup?Z_ID_PRZEDMIOTU=SACY
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- posiada podstawową wiedzę na temat projektowania i testowania szybkich systemów analogowo-cyfrowych. Posiada zrozumienie efektów fizycznych wpływających na ich pracę. Zna właściwe rozwiązania techniczne służące eliminacji niepożądanych efektów.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- potrafi projektować i testować złożone, szybkie systemy analogowo-cyfrowe z uwzględnieniem występujących w nich efektów fizycznych.
Weryfikacja: Projekt, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U05, K_U09, K_U10, K_U11, K_U12, K_U13, K_U15, K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U18, T2A_U19
- Efekt U2
- potrafi studiować i analizować literaturę fachową i na tej podstawie wybrać właściwe rozwiązania techniczne, potrafi zaproponować rozwiązania alternatywne.
Weryfikacja: Projekt, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U05, K_U09, K_U10, K_U11, K_U12, K_U13, K_U14, K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19
- Efekt U3
- Potrafi przeprowadzić symulacje projektowanego systemu i pomiary zrealizowanego systemu.
Weryfikacja: Projekt, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07, K_U08, K_U09, K_U12, K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U19
- Efekt U4
- Potrafi przygotować dokumentację produkcyjną realizowanego systemu, przedstawić uzyskane wyniki i krytycznie ocenić je.
Weryfikacja: Projekt, laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U11, K_U12, K_U14, K_U15, K_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U03, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Student potrafi przeanalizować postawiony problem projektowy, dobrać optymalne rozwiązania pod kątem wymagań i kosztów.
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06