Nazwa przedmiotu:
Modelowanie robotów
Koordynator przedmiotu:
Cezary Zieliński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne - zaawansowane
Kod przedmiotu:
MORO
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Realizacja przedmiotu obejmuje następujące formy zajęć: - wykład prowadzony w wymiarze 2 godz. tygodniowo, - zajęcia projektowe. Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta wygląda następująco: - udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz., - przygotowanie do kolejnych wykładów (przejrzenie materiałów z wykładu i dodatkowej literatury, próba rozwiązania miniproblemów sformułowanych na wykładzie): 5 godz. - udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 2 godz. + 2 x 1 godz. = 4 godz. (zakładamy, że wstępne przedyskutowanie tematu projektu wymaga 2 godz. konsultacji, a ponadto z konsultacji 2 razy w semestrze po 1 godzinie), - realizacja zadań projektowych oraz opracowanie sprawozdania: 45 godz. - przygotowanie do kolokwium (rozwiązanie zadań przedkolokwialnych, udział w konsultacjach przedkolokwialnych): 8 godz. + 1 godz. = 9 godz. - przygotowanie do egzaminu (rozwiązanie zadań przedegzaminacyjnych) oraz obecność na egzaminie: 10 godz. + 3 godz. = 13 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem: 30 + 5 + 4 + 45 + 9 + 13 = 106 godz., co odpowiada ok. 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 + 5 + 3 = 38 godz., co odpowiada ok. 1.5 punktom ECTS (jeśli nie dopuszczamy wartości ułamkowych, to należy przyjąć 1 lub 2 punkty ECTS).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym (projektem) wynosi 4 + 45 = 49 godz., co odpowiada ok. 2 punktom ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wstęp do robotyki
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przedstawienie podstaw modelowania robotów, a w szczególności manipulatorów o szeregowej strukturze kinematycznej. Przedmiotem rozważań są modele geometryczne, kinematyki oraz dynamiki tego typu robotów. Stanowi wstęp do sterowania robotami, a więc przedstawia również sposoby generacji trajektorii zadanej oraz podstawowe struktury układów sterowania.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: 1. Pojęcia podstawowe związane z modelowaniem robotów. Przestrzenie reprezentacji. Położenie i orientacja. 2. Przekształcenie jednorodne. 3. Opis modelu kinematyki robota z wykorzystaniem zmodifikowanej notacji Denavita-Hartenberga. 4. Proste i odwrotne zagadnienie kinematyki. 5. Prędkość i macierz Jacobiego, statyka. 6. Formalizm Newtona-Eulera w zastosowaniu do tworzenia modelu dynamiki robota. 7. Generacja trajektorii. 8. Podstawowe architektury układów sterowania robotów. Zakres ćwiczeń, laboratorium, projektu: Projekt polega na opracowaniu matematycznego modelu kinematycznego rzeczywistego robota przemysłowego o 6 stopniach swobody oraz jego weryfikacji za pomocą odpowiadającego mu programu komputerowego.
Metody oceny:
egzamin, kolokwium, sprawozdanie z projektu
Egzamin:
tak
Literatura:
C. Zieliński: Materiały dydaktyczne do przedmiotu Modelowanie Robotów. 2010. J.J. Caig: Wprowadzenie do robotyki - mechanika i sterowanie. WNT, 1995. M.W. Spong, M. Vidyasagar: Dynamika i sterowanie robotów. WNT,1997.
Witryna www przedmiotu:
www
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt MORO_W
Student będzie posiadał wiedzę na temat: modelowania kinematyki i dynematyki robotów, a w szczególności manipulatorów o szeregowej strukturze kinematycznej oraz podstawowych zagadnień związanych ze sterowaniem robotami i sposobami generacji trajektorii zadanej.
Weryfikacja: egzamin, kolokwium, sprawozdanie z projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt MORO_U
Student, który zaliczył przedmiot, potrafi: opracować model kinematyki i dynamiki manipulatora o strukturze szergowej oraz algorytm generacji trajektorii dla robota
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu, kolokwium, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt MORO_K
Student, który zaliczył przedmiot, potrafi pracować indywidualnie
Weryfikacja: projekt realizowany jest jednoosobowo
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06