Nazwa przedmiotu:
Ruch drogowy
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Józef Suda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SMS109
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu 15 Godziny ćwiczeń laboratoryjnych 15 Zapoznanie się ze wskazana literaturą 3, przygotowanie do zajęć. lab. 3. Wykonanie sprawozdania 4 Konsultacje z prowadzącym laboratorium i obrona sprawozdań 3. Przygotowanie do zaliczenia części wykładowej 4. Konsultacje z wykładowcą 3 Razem 50 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny wykładu 15 Godziny ćwiczeń laboratoryjnych 15 Konsultacje z prowadzącym zajęcia laboratoryjne 3 Konsultacje z wykładowcą 3 Razem 36 ↔ 1,5 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Godziny ćwiczeń laboratoryjnych 15 Wykonanie sprawozdania 4 Konsultacje z prowadzącym zajęcia laboratoryjne i obrona sprawozdań 3. Razem 22 h ↔ 1,0 pkt., ECTS,
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy o procesie ruchu drogowego, modelach i ruchu i praktycznych metodach wyznaczania przepustowości. Uzyskanie wiedzy o podstawowych zagadnieniach sterowania na skrzyżowaniach odosobnionych, ciągach i w obszarach. Uzyskanie wiedzy o pomiarach, badaniach, i analizach ruchu drogowego. Systemach zarządzania ruchem drogowym.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Opis strumienia pojazdów w obserwacjach chwilowych, lokalnych i ruchomych, równanie strumienia. Model procesu ruchu „swobodnego” i wymuszonego przepływu strumienia pojazdów, teoretyczna przepustowość pasa ruchu. Wahania natężenia ruchu w czasie i przestrzeni, natężenie n-tej godziny, przeliczanie pojazdów rzeczywistych na umowne. Przepustowość odcinków dróg dwu i wielopasowych, odcinków przeplatania, wlotów skrzyżowań niesterowanych i sterowanych. Badania pomiary i analizy ruchu drogowego: cele i zakres, podstawowe narzędzia pomiarowe i metody badawcze. Detektory ruchu drogowego. Studia ruchu w planowaniu układów komunikacyjnych: kompleksowe badanie ruchu. Pomiary estymatorów podstawowych parametrów strumienia. Ogólne i inżynierskie sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Sygnalizacja świetlna: rodzaje sygnalizacji, sygnały, sygnalizatory i ich lokalizacja. Metody uprzywilejowania pojazdów transportu publicznego na skrzyżowaniach. Struktury funkcjonalne i sprzętowe systemów zarządzania ruchem. Ogólna charakterystyka systemu zarządzania transportem publicznym. Inteligentne systemy transportowe. Treść ćwiczeń laboratoryjnych: 1)Badanie modeli sieci drogowych - przegląd zastosowań. 2)Modelowanie i ocena jakości ruchu drogowego dla fragmentu sieci ulic przy zastosowaniu programu symulacyjnego. 3)Badanie modelu ruchu skrzyżowania niesterowanego – zastosowanie aplikacji komputerowych do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania skrzyżowań drogowych bez sygnalizacji świetlnej. 4)Badanie modelu skrzyżowania sterowanego - zastosowanie aplikacji komputerowej do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania drogowych z sygnalizacją świetlną. 5) Badanie modeli ciągów drogowych - zastosowanie aplikacji komputerowej do analiz wpływu prędkości na wskaźniki efektywności przepływu strumieni pojazdów przez skoordynowany ciąg komunikacyjny. Urządzenia srd – sygnalizatory, sterowniki, detektory – zadania, wymagania, badania charakterystyk.
Metody oceny:
Wykład – 2 kolokwia w trakcie semestru. Laboratorium - Ocena wykonanie ćwiczenia, kolokwia dla oceny przygotowanie i „obrona” sprawozdania.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997 2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 3. „Podręcznik użytkownika VisSim”, PTV Planung Transport Verkehr AG 4. „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, Dz.U. RP, Załącznik do nru 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Ma podbudowana wiedzę o Inżynierii Ruchu Drogowego jako interdyscyplinarnej dziedzinie nauki i praktyki inżynierskiej przydatną do opisu procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych w czasie i przestrzeni. Rozumie procesy i zna warunki powstawania i wahania się natężenia potoków pojazdów w przestrzeni i czasie. Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia wpływu czynników drogowych, ruchowych, urbanistycznych i społecznych wpływających na przepustowość poszczególnych elementów infrastruktury drogowej. Zna zależności matematyczne opisujące zasady wyznaczania przepustowości różnymi metodami.
Weryfikacja: wykład - kolokwia – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04
Efekt W_02
Zna podstawowe metody i środki techniczne dla wykonywania pomiarów ruchu drogowego.
Weryfikacja: wykład - kolokwia – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07
Efekt W_03
Ma wiedzę dotyczącą zasad modelowania skrzyżowań niesterowanych i sterowanych cykliczną, drogową sygnalizacją świetlną i symulacyjnej oceny efektywności ich funkcjonowania, koordynacji sygnalizacji oraz konsekwencji jej stosowania. Ma podstawową wiedze w zakresie środków i metod zarządzania i sterowania ruchem drogowym.
Weryfikacja: wykład - kolokwia – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi, korzystając z oprogramowania komputerowego, tworzyć proste, mikroskopowe modele ruchu drogowego. Potrafi, korzystając z oprogramowania komputerowego, określać i analizować skutki wprowadzania zasad pierwszeństwa na drogowych skrzyżowaniach niesterowanych.
Weryfikacja: Ćwiczenia 1,2,3,4 - ocena prawidłowości wykonania modelu symulacyjnego symulacyjnego i opracowanego sprawozdania, ew. odp.ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U11
Efekt U_02
Potrafi, korzystając z oprogramowania komputerowego, zasymulować działanie prostej, cyklicznej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic oraz ocenić efektywność jej funkcjonowania. Potrafi stosować odpowiednie metody do badań i analizy ruchu drogowego.
Weryfikacja: Ćwiczenie 4 - ocena prawidłowości wykonania modelu symulacyjnego i opracowanego sprawozdania, ew. odp.ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Potrafi pozyskiwać i integrować wiadomości z różnych dziedzin wiedzy dla opisu procesów ruchu drogowego i zachowań kierowców.
Weryfikacja: Ćwiczenia 5 -. odp.ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06
Efekt K_02
Potrafi stosować odpowiednie metody do badań i analizy przepustowości różnych elementów infrastruktury drogowej. Potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Ćwiczenia 5 -. odp.ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07