Nazwa przedmiotu:
Dynamika samochodu
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Zbigniew Lozia, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SMS108
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 pkt. ECTS (75 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach: 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 28,5 godz., konsultacje 1,5 godz., przygotowanie do kolokwiów 15 godz.)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (31,5 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 1,5 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Mechanika. Teoria ruchu pojazdów samochodowych.
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia audytoryjne: 30 osób.
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z metodami układania, rozwiązywania oraz analizy rozwiązań równań ruchu i dynamiki pojazdu samochodowego.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Ruch, dynamika samochodu - podstawowe pojęcia (ruch podstawowy, zakłócenia ruchu podstawowego). Modele fizyczne (fizykalne) pojazdu. Modele oddziaływania kierowca-pojazd. Modele oddziaływania koła ogumionego z nawierzchnią drogi. Główne zaburzenia ruchu podstawowego pojazdu. Modele matematyczne - równania ruchu. Związek sił uogólnionych z siłami oporów ruchu pojazdu oraz zaburzeniami ruchu. Źródła danych - parametrów i charakterystyk wykorzystywanych w modelach matematycznych ruchu i dynamiki pojazdu. Symulacja ruchu i dynamiki pojazdu. Testy ISO i ECE wykorzystywane w ocenie własności ruchowych i dynamicznych pojazdu. Metody analizy i oceny na płaszczyźnie drogi, w dziedzinie czasu i częstotliwości. Wizualizacja wyników analiz. Treść ćwiczeń audytoryjnych: Równania ruchu prostoliniowego samochodu. Stany równowagi quasistycznej w ruchu po okręgu. Równia ruchu krzywoliniowego. Stany graniczne ruchu. Symulacja wybranych testów ISO i ECE. Wyznaczanie parametrów oraz charakterystyk ruchu i dynamiki pojazdów na podstawie wyników symulacji testów ISO i ECE: gradientu podsterowności dla ruchu ustalonego po okręgu (ISO 4138); współczynników przewyższeń dynamicznych i czasów reakcji pojazdu w trakcie wymuszenia skokowego na kole kierownicy z liniowym okresem narastania (ISO 7401).
Metody oceny:
Wykład - 2 kolokwia. Ćwiczenia - 2 kolokwia.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Lozia Z. Symulatory jazdy samochodem. WKŁ Warszawa 2008. ISBN: 978-83-206-1663-7. 2. Lozia Z., Guzek. M., Metody badań stateczności i kierowalności pojazdów samochodowych. Analiza metod przydatnych podczas badań pojazdów o nietypowych parametrach. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport. Zeszyt 34. 1995r. Str. 73÷99. 3. Prochowski L., Pojazdy samochodowe. Mechanika ruchu. WKŁ. Warszawa 2005r.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu dynamiki pojazdy samochodowego
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W02
Efekt W_02
Zna zasady budowy modeli fizycznych i matematycznych ruchu samochodu
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W02
Efekt W_03
Zna stosowane modele oddziaływania kierowca - pojazd
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W02
Efekt W_04
Zna stosowane modele oddziaływania koło ogumione - droga
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W02
Efekt W_05
Zna metody pozyskiwania danych do modeli symulacyjnych ruchu pojazdu (wybrane metody badań pojazdów i ich zespołów)
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W06, Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, T2A_W04, T2A_W02
Efekt W_06
Zna znormalizowane (ISO, ECE) metody badań własności dynamicznych pojazdów samochodowych (eksperymentalne, symulacyjne)
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W06, Tr2A_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, T2A_W04, T2A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Posiada umiejętność pozyskiwania informacji z literatury na temat dynamiki i modelowania ruchu pojazdu
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt U_02
Posiada umiejętność interpretacji informacji zawartych w literaturze na temat dynamiki i modelowania ruchu pojazdu
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt U_03
Posiada umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia badań wybranych własności dynamicznych samochodu metodą symulacyjną
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09
Efekt U_04
Wykazuje się umiejętnościa interpretowania wyników pomiarów wybranych wielkości związanych badaniami pojazdów
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09