- Nazwa przedmiotu:
- Układy Sterowania Automatycznego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Andrzej Chmielniak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- NK419
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 70, w tym:
30 godzin - wykłady
15 godzin - ćwiczenia
15 godzin - zajęcia projektowe z prowadzącym
10 godzin - konsultacje
2. Praca własna studentów: 60 godzin, w tym:
20 godzin - wykonywanie prac domowych
10 godzin - przygotowania do sprawdzianów
30 godzin - indywidualna praca nad projektami
Suma: 130 godzin - 5 punktów ETCS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3 punkty ECTS, 70 godzin kontaktowych, w tym:
30 godzin - wykłady
15 godzin - ćwiczenia
15 godzin - zajęcia projektowe z prowadzącym
10 godzin - konsultacje
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 4 punkty ECTS, 90 godzin, w tym:
15 godzin - ćwiczenia
15 godzin - zajęcia projektowe z prowadzącym
10 godzin - konsultacje
20 godzin - wykonywanie prac domowych
30 godzin - indywidualna praca nad projektami
10 godzin - przygotowanie do sprawdzianów
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie sposobu projektowania układów automatyki cyfrowej, począwszy od najprostszych, po złożone układy sterowania cyfrowego.
- Treści kształcenia:
- Treści merytoryczne przedmiotu: W: Podstawowe zagadnienia algebry Boole'a, funkcje logiczne, minimalizacja funkcji przełączających, zjawisko hazardu, typowe układy kombinacyjne. Układy sekwencyjne opisane modelami Moore'a i Mealy'ego. Zasady minimalizacji układów sekwencyjnych synchronicznych i asynchronicznych. Kodowanie liczb. Programowalne układy sterowania: komputery jednoukładowe i sterowniki PLC. Metodyka formalizowania zadań opisujących działanie układów automatyki cyfrowej. C: Ćwiczenia z minimalizacji funkcji przełączających i projektowania układów kombinacyjnych. Projektowanie zminimalizowanych układów synchronicznych i asynchronicznych. P: Projektowanie wybranych układów sterowania z wykorzystaniem sterownika logicznego oraz komputera jednoukładowego. Praca własna: Przygotowanie projektów wybranych układów sterowania w języku programowania C.
- Metody oceny:
- Na ocenę ostateczną z przedmiotu składają się oceny z trzech sprawdzianów, przeprowadzanych podczas trwania ćwiczeń audytoryjnych, oceny z 3 serii zadań domowych oraz oceny z zaliczeń 4 ćwiczeń projektowych. Pod koniec semestru przewiduje się przeprowadzenie sprawdzianu poprawkowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. W. Traczyk, Układy cyfrowe. Podstawy teoretyczne i metody syntezy. WNT 1986
2. C. Zieliński, Podstawy projektowania układów cyfrowych. PWN 2003
3. Dokumentacje techniczne mikrokontrolerów z rodziny AVR
- Witryna www przedmiotu:
- http://tmr.meil.pw.edu.pl/index.php?/pol/content/view/full/339
- Uwagi:
- Brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt EW1
- Zna metody minimalizacji funkcji przełączających
Weryfikacja: Sprawdzian 1
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt EW2
- Zna zasady projektowania automatów synchronicznych
Weryfikacja: Sprawdzian 2
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt EW3
- Zna zasady projektowania automatów asynchronicznych
Weryfikacja: Sprawdzian 3
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt EU1
- Potrafi zminimalizować funkcję przełączającą.
Weryfikacja: Sprawdzian 1, praca domowa 1
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U11, T2A_U15, T2A_U18
- Efekt EU2
- Potrafi zaprojektować i zrealizować zminimalizowany synchroniczny automat sterujący
Weryfikacja: Sprawdzian 2, praca domowa 2
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_U09, AiR2_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U18
- Efekt EU3
- Potrafi zaprojektować i zrealizować zminimalizowany asynchroniczny automat sterujący
Weryfikacja: Sprawdzian 3, praca domowa 3
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_U09, AiR2_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U18
- Efekt EU4
- Potrafi zaprogramować sterownik programowalny
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia projektowego 1
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18
- Efekt EU5
- Potrafi zaprogramować mikrokontroler
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń projektowych 2, 3 i 4
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18
- Efekt EU6
- Potrafi sformalizować wymagania względem cyfrowego układu sterowania
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń projektowych 2, 3 i 4; praca domowa 2 i 3
Powiązane efekty kierunkowe:
AiR2_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U18