- Nazwa przedmiotu:
- Ryzyko i Niezawodność w Lotnictwie i Kosmonautyce
- Koordynator przedmiotu:
- Stanisław Suchodolski, Marek Matyjewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- NS611
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- udział w zajęciach i kolokwiach 30, zapoznanie się ze wskazaną literaturą 5, przygotowanie do kolokwium i egzaminu 20, egzamin 3, razem 58 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Probabilistyka
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- Zaznajomienie z podstawowymi pojęciami, miarami i modelami stosowanymi w analizach ryzyka i niezawodności. Nabycie umiejętności szacowania poziomu ryzyka oraz interpretowania wyników, zwłaszcza w lotnictwie.
- Treści kształcenia:
- Pojęcia i miary ryzyka, niezawodności i zagrożenia. Przyczyny i skutki zdarzeń niepożądanych, które mogą się pojawić podczas eksploatacji systemu człowiek - technika – otoczenie. Związki pomiędzy ryzykiem, niezawodnością i zagrożeniem. Szacowanie poziomu ryzyka i niezawodności na podstawie danych statystycznych oraz na podstawie modeli probabilistycznych. Szacowanie niezawodności obiektów technicznych oraz niezawodności człowieka. Modele struktur niezawodnościowych: szeregowa, równoległa, z rezerwą, "k z m". Modelowanie ryzyka i niezawodności za pomocą drzew zdarzeń i drzew niesprawności. Wpływ czynnika ludzkiego w analizach ryzyka. Związki pomiędzy poziomem ryzyka a współczynnikiem bezpieczeństwa konstrukcji. Model do określenia przyczyn, przebiegu wypadku i jego skutków.
- Metody oceny:
- Dwa kolokwia i egzamin
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1.	Tadeusz Szopa: Niezawodność i bezpieczeństwo. Skrypt PW, Warszawa, Ofic. Wyd. PW, 2009.
2.	Podstawy Konstrukcji Maszyn t.1, red Marek Dietrich, WNT 1999, Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- www.meil.pw.edu.pl/zpk/ZPK/Dydaktyka/Regulaminy zajęć
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt EW1
- 							Zna pojęcia i miary ryzyka, niezawodności i zaagrożenia. 	 Potrafi ocenić przyczyny i skutki zdarzeń niepożądanych, które mogą się pojawić podczas eksploatacji systemu człowiek - technika - otoczenie.   Zna związki pomiędzy ryzykiem, niezawodnością i zagrożeniem.  Potrafi szacować poziom ryzyka i niezawodności na podstawie danych statystycznych oraz na podstawie zbudowanych przez siebie modeli probabilistycznych.   Potrafi szacować niezawodność obiektów technicznych oraz niezwodność człowieka.  Zna podstawowe modele struktur niezawodnościowych: szeregowa, równoległa, z rezerwą, "k z m". Potrafi modelować ryzyko i niezawodność za pomocą drzew zdarzeń i drzew niesprawności.  Potrafi modelować straty i zwązane z nimi zagrożenie.   Potrafi przygotować ankiety w celu pozyskania danych od ekspertów na temat poziomu ryzyka i zagrożenia. Potrafi uwzględniać wpływ czynnika ludzkiego w analizach ryzyka.   Zna związki pomiędzy poziomem ryzyka a współczynnikiem bezpieczeństwa konstrukcji.  Potrafi zbudować model do określenia przyczyn, przebiegu wypadku i jego skutków							
 Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt EU1
- 							Zna pojęcia i miary ryzyka, niezawodności i zaagrożenia. 	 Potrafi ocenić przyczyny i skutki zdarzeń niepożądanych, które mogą się pojawić podczas eksploatacji systemu człowiek - technika - otoczenie. 							
 Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U17, LiK1_U19, LiK1_U20
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt EU2
- 							Zna związki pomiędzy ryzykiem, niezawodnością i zagrożeniem.  Potrafi szacować poziom ryzyka i niezawodności na podstawie danych statystycznych oraz na podstawie zbudowanych przez siebie modeli probabilistycznych. 							
 Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U17, LiK1_U19, LiK1_U20
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt EU3
- 							Potrafi szacować niezawodność obiektów technicznych oraz niezwodność człowieka.  Zna podstawowe modele struktur niezawodnościowych: szeregowa, równoległa, z rezerwą, "k z m". Potrafi modelować ryzyko i niezawodność za pomocą drzew zdarzeń i drzew niesprawności.  Potrafi modelować straty i zwązane z nimi zagrożenie. 							
 Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U17, LiK1_U19, LiK1_U20
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt EU4
- 							Potrafi przygotować ankiety w celu pozyskania danych od ekspertów na temat poziomu ryzyka i zagrożenia. Potrafi uwzględniać wpływ czynnika ludzkiego w analizach ryzyka. 							
 Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U17, LiK1_U19, LiK1_U20
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt EU5
- 							Zna związki pomiędzy poziomem ryzyka a współczynnikiem bezpieczeństwa konstrukcji.  Potrafi zbudować model do określenia przyczyn, przebiegu wypadku i jego skutków.							
 Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U17, LiK1_U19, LiK1_U20
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15