Nazwa przedmiotu:
Prawo Lotnicze
Koordynator przedmiotu:
mgr. inż. Marcin Perkowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
NS613
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład 14 h, samodzielna lektura i przygotowanie sie do kolokwium 15 h, kolokwium 1 h; razem 30h = 1ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
wykład 14 h, kolokwium 1 h; razem 15h = 1ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0h=0ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości z zakresu mechaniki lotu, konstrukcji samolotów, zasad eksploatacji
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi aktami prawnymi w zakresie ogólnie pojętego prawa lotniczego oraz ich wzajemnych powiązań. Omówienie zasad wykonawczych dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących. Szczegółowe zapoznanie z zagadnieniami związanymi z ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych a także z zatwierdzeniem organizacji i personelu wykonującego takie zadania.
Treści kształcenia:
1. KONWENCJA o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisana w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. 2. Rola Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) 3. Międzynarodowe standardy oraz rekomendowane praktyki – aneksy ICAO 3. Struktura prawa lotniczego w europie a. Rola komisji europejskiej b. Rozporządzenia podstawowe oraz wykonawcze 4. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 216/2008 oraz przepisy wykonawcze do niego, tj. Rozrządzenia (WE) 1702 i (WE) nr 2042/2003 a. Cele, definicje, istotne wymagania b. Rola Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego 5. Związek pomiędzy Part-21, Part-M, Part-145, Part-66, Part-147 and EU-OPS 6. Rola państw członkowskich oraz relacje między władzami lotniczymi (państwa projektu, rejestracji, operatora) 7. Wymagania krajowe a. Ustawa „Prawo Lotnicze” wraz z wybranym rozporządzeniami b. Szczegółowe zasady, dotyczące bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych lotnictwa, ogólnego i usługowego oraz obowiązków ich użytkowników (pl-6) 8. Wymagania dotyczące licencjonowanego personelu poświadczania obsługi technicznej (Part-66) 9. Szczegółowa wiedza na temat wymagań dotyczących organizacji obsługowych Part-145 oraz Part-M/F 10. Komercyjny przewóz lotniczy a. ogólne rozumienie przepisów UE-OPS b. certyfikat przewoźnika lotniczego AOC c. odpowiedzialność operatora w zakresie ciągłej zdatności do lotu oraz obsługi technicznej d. oznaczenia wewnętrzne/zewnętrze statku powietrznego 11. ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1702/2003 a. Szczegółowe rozumienie przepisów Part-21 dotyczących ciągłej zdatności do lotu b. Certyfikacja statków powietrznych zgodnie z CS22/23/25/27/29 c. Certyfikat typu oraz arkusz danych do certyfikatu typu d. Wymagania dotyczące organizacji projektujących oraz produkujących e. Europejska norma techniczne (ETSO) f. System zgłaszania zdarzeń lotniczych g. Dyrektywy zdatności do lotu h. Zmiany w projekcie typu, uzupełniający certyfikat typu i. Reperacje 12. Dokumentacja pokładowa statków powietrznych a. Świadectwo zdatności do lotu oraz Ograniczone Świadectwa zdatności do lotu b. Świadectwo rejestracji c. Świadectwo hałasu d. Protokół ważenia e. Świadectwo pokładowej radiostacji 13. Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 2042/2003 a. Odpowiedzialność b. Zadania ciągłej zdatności do lotu c. Standardy obsługi technicznej d. Podzespoły wyrobów lotniczych e. Organizacje zarządzania ciągłą zdatnością do lotu f. Poświadczanie obsługi technicznej g. Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu 14. Szczegółowe informacje dotyczące programów obsługi technicznej, harmonogramów przeglądów oraz inspekcji. 15. Główny Wykaz Minimalnego Wyposażenia (MMEL), Wykaz Minimalnego Wyposażenia (MEL), Lista Odstępstw od Konfiguracji 16. Instrukcje ciągłej zdatności do lotu a. Biuletyny Serwisowe oraz dokumentacja serwisowa b. Instrukcje napraw strukturalnych c. dokumentacja związana z modyfikacjami oraz reperacjami d. Ilustrowany katalog części 17. Loty próbne kontrolne 18. Operacje o wydłużonym zasięgu ETOPS, operacje w każdych warunkach metrologicznych (m.in. kategoria lądowania 2/3) – wymagania dotyczące minimalnego wyposażenia oraz ciągłej zdatności do lotu
Metody oceny:
Kolokwium przeprowadzone z wykorzystaniem formatu pytań testowych oraz jednego pytania opisowego zgodnie ze standardami egzaminacyjnymi określonymi w załączniku III (Part-66) do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003.
Egzamin:
nie
Literatura:
Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzona w Chicago 7 grudnia 1944 r. Aneks 6 (ICAO): Eksploatacja statków powietrznych Aneks 8 (ICAO) : Zdatność do lotu statków powietrznych ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 216/2008 ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2042/2003 ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1702/2003 USTAWA z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE)) NR 859/2008 Dodatkowa literatura: Dokumenty zamieszczane na stronach internetowych: www.ulc.gov.pl oraz www.easa.europa.eu
Witryna www przedmiotu:
www.ulc.gov.pl oraz www.easa.europa.eu
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PLW1
Za podstawowe akty ogólnie pojętego prawa lotniczego oraz ich wzajemne powiązania.
Weryfikacja: Kolokwium: EW1-4, EU1-3
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08
Efekt PLW2
Zna podstawowe wymagania dotyczące zasad wykonawczych certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących.
Weryfikacja: Kolokwium: EW1-4, EU1-3
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W20, LiK1_W23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W11
Efekt PLW3
Zna wymagania dotyczące ciągłej zdatnością do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych a także związanych z zatwierdzeniem organizacji i personelu wykonującego zadania w tym zakresie.
Weryfikacja: Kolokwium: EW1-4, EU1-3
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W18, LiK1_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06, T1A_W08
Efekt PLW4
Zna podstawowe wymagania dotyczące komercyjnego przewozu lotniczego oraz operacji specjalnych.
Weryfikacja: Kolokwium: EW1-4, EU1-3
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W20, LiK1_W23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PLU1
Potrafi odnaleźć, zinterpretować oraz zastosować odpowiednie wymagania dotyczące zasad wykonawczych certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących.
Weryfikacja: Kolokwium: EW1-4, EU1-3
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U01, LiK1_U14, LiK1_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U10, T1A_U11
Efekt PLU2
Potrafi odnaleźć, zinterpretować oraz zastosować odpowiednie wymagania dotyczące ciągłej zdatnością do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych a także związanych z zatwierdzeniem organizacji i personelu wykonującego zadania w tym zakresie.
Weryfikacja: Kolokwium: EW1-4, EU1-3
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U01, LiK1_U14, LiK1_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U10, T1A_U11
Efekt PLU3
Potrafi odnaleźć, zinterpretować oraz zastosować wymagania dotyczące komercyjnego przewozu lotniczego oraz operacji specjalnych.
Weryfikacja: Kolokwium: EW1-4, EU1-3
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U01, LiK1_U14, LiK1_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U10, T1A_U11