Nazwa przedmiotu:
Zespoły Napędowe I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. J. Kindracki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
NK433
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
125h 30h - wykłady 14h - powtórzenie materiału z wykładów 15h - ćwiczenia 30h - przygotowanie do ćwiczeń 35h - przygotowanie do kolokwiów 1h - konsultacje
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 ECTS 30h - wykład 15h - ćwiczenia 1 h - konsultacje 2 h - sprawdzenie kolokwiów
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3.25: 15h - ćwiczenia 30h - przygotowanie do ćwiczeń 35h - przygotowanie do kolokwium
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z termodynamiki i mechaniki płynów
Limit liczby studentów:
150
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi rodzajami napędów lotniczych. Nabycie umiejętności wykonania obliczeń podstawowych parametrów napędów lotniczych tłokowych i turbinowych takich jak ciąg, sprawności, jednostkowe zużycie paliwa, parametry termodynamiczne poszczególnych podzespołów silnika: sprężarka, komora spalania, turbina.
Treści kształcenia:
Rys historyczny. Wymagania stawiane silnikom lotniczym. Sprawności. Obiegi teoretyczne i rzeczywiste silników tłokowych, turbinowych, strumieniowych i rakietowych. Proces tworzenia mieszanki palnej), spalanie. Silniki tłokowe niedoładowane i doładowane, osiągi i zastosowanie. Współpraca silnika ze śmigłem. Charakterystyki silników tłokowych. Obliczenia parametrów pracy i osiągów silników tłokowych. Silniki turbinowe. Omówienie wlotu, sprężarek, komór spalania, turbiny i dyszy. Dopalacze i odwracacze ciągu. Obliczenia termogazodynamiczne jednoprzepływowych silników turbinowych. Charakterystyki silników, aspekty ekologiczne.
Metody oceny:
Sprawdzian wiedzy w formie dwóch kolokwiów Praca własna: np. rozwiązywanie zadań domowych (nieobowiązkowych) w celu utrwalenia wiadomości z ćwiczeń
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Dzierżoniowski, P. et al.: Turbinowe Silniki Lotnicze. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983). 2. Cichosz, E. et al.: Charakterystyka i zastosowanie napędów. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1980). 3. Dzierżoniowski, P. et al.: Turbinowe silniki odrzutowe Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983). 4. Dzierżoniowski, P.: Silniki tłokowe Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1981). 5. Mattingly, Jack D. Aircraft engine design. AIAA Education Series 2002, 2nd Edition. 6. Mattingly, Jack D. Elements of Propulsion - Gas Turbines and Rockets, American Institute of Aeronautics and Astronautics, 2006 7. Ward T.A. Aerospace propulsion systems, Wiley, 2010 Dodatkowe literatura: - Materiały dostępne na stronie internetowych producentów silników lotniczych: http://www.pwk.com.pl/; http://www.rolls-royce.com/civil/; http://www.geae.com/; itp.
Witryna www przedmiotu:
estudia.meil.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt EW1
Student ma wiedzę na temat obiegów porównawczych silnika tłokowego i silnika turbinowego
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt EW2
Student rozumie istotę sprawności napędowej dla zespołu napędowego: silnik tłokowy - śmigło, silnika turbinowego oraz silnika rakietowego
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt EW3
Student ma wiedzę na temat sprężarek silników lotniczych oraz komór spalania
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W16, LiK1_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05
Efekt EW4
Student rozumie zadania i ograniczenia komór spalania lotniczych silników turbinowych
Weryfikacja: Kolokwium 2
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W13, LiK1_W16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W03, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt EU1
Student umie obliczyć ciąg silnika lotniczego i rakietowego
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U18, LiK1_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, T1A_U15, T1A_U14
Efekt EU2
Student umie obliczyć parametry efektywne silnika tłokowego
Weryfikacja: Kolokwium 1
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09
Efekt EU3
Student potrafi napisać bilans termodynamiczny dla komory spalania silnika turbinowego
Weryfikacja: Kolokwium 2
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U12, LiK1_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09
Efekt EU4
Student potrafi napisać bilans mocy dla turbiny i sprężarki oraz wyznaczyć niezbędne temperatury zachodzących procesów
Weryfikacja: Kolokwium 2
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U12, LiK1_U13, LiK1_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14
Efekt EU5
Student posiada umiejętność obliczania sprężu optymalnego dla sprężarki lotniczej
Weryfikacja: Kolokwium 2
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09
Efekt EU6
Student potrafi wyznaczyć jednostkowe zużycie paliwa dla silnika turbinowego
Weryfikacja: Kolokwium 2
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09