Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie strategiczne - ZwP
Koordynator przedmiotu:
pro. dr hab. Grażyna Gierszewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Przygotowanie pracy projektowej
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z podstaw zarządzania i nauk i organizacji
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Cele kształcenia: zapoznanie studentów ze współczesną wiedzą z zakresu zarządzania strategicznego i metodami analizy strategicznej, przygotowanie studentów do przygotowania prac magisterskich z dziedziny zarządzania strategicznego.
Treści kształcenia:
Na zajęciach zostaną omówione teorie zarządzania strategicznego, metody analizy makrootoczenia przedsiębiorstwa i jego segmenty, procesy globalizacji i regionalizacji oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji. Zaprezentowane zostanie otoczenie konkurencyjne przedsiębiorstwa, związki przedsiębiorstw typu alianse i fuzje, integracja pionowa, relacje partnerskie i kooperencyjne, rywalizacja w grupach strategicznych. Pokazane zostaną diagnozy organizacji, ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz strategie rozwoju i konkurencji przedsiębiorstwa. Zarządzanie strategiczne jako proces: podstawowe definicje, misja, strategia, cele, zadania organizacji, etapy procesu ZS. Zakres i wykorzystanie analizy strategicznej: metody analizy strategicznej. Analiza makrootoczenia przedsiębiorstw, segmenty: ekonomiczny, polityczny, demograficzny, społeczny, polityczno-regulacyjny. Metody scenariuszowe, metoda delficka, ekstrapolacja trendów, FORESIGHT. Globalizacja i regionalizacja – szanse czy zagrożenia Analiza otoczenia konkurencyjnego; model konkurencji M. Portera, ocena atrakcyjności sektora, grupy strategiczne, krzywa doświadczeń, badanie potencjału globalizacyjnego sektora. Fuzje i alianse strategiczne: rodzaje, procesy, uwarunkowania, korzyści, formy koncentracji przedsiębiorstw – grupy kapitałowe. Przedsiębiorstwo partnerskie. Analiza potencjału strategicznego organizacji: cykl życia produktu i technologii, analiza kluczowych czynników sukcesu, łańcuch wartości, pozycja i bilans strategiczny przedsiębiorstwa. Metody portfelowe w analizie potencjału strategicznego przedsiębiorstwa: procedura analizy portfelowej, metoda BCG, macierz McKinseya, macierz ADL, macierz Hofera, portfel technologiczny przedsiębiorstwa. Użyteczność analizy SWOT w ocenie potencjału firmy: sekwencja działań, strategie. Segmentacja strategiczna. Formułowanie i wdrażanie strategii w przedsiębiorstwie: rodzaje strategii, krzywa U Portera, model strategii Ansoffa, reorientacja strategiczna.
Metody oceny:
W ramach pracy własnej student zobowiązany jest do opracowania dwóch tematów – jednego związanego z analizami otoczenia i jednego dotyczącego potencjału organizacji 1.Analizy makrootoczenia dla wybranego przedsiębiorstwa i opracowanie scenariuszy, 2.Model M. Portera dla konkretnej organizacji, 3.Mapa grup strategicznych 4.Analiza procesów koncentracji na przykładzie wybranego sektora 5.Kluczowe czynniki sukcesu 6.Metoda portfelowa 7.Łańcuch wartości 8.Potencjał strategiczny
Egzamin:
tak
Literatura:
Pozycje podstawowe: G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. IV, Warszawa, PWE 2009. Rozdziały 2, 3, 4, 5. Gierszewska G., Strategie przedsiębiorstw w dobie globalizacji, Wyd. Wyższej Szkoły Handlu i Prawa, Warszawa 2003. Rozdziały 2, 3, 6. Literatura uzupełniająca M.E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa 1994. Część I Strategor. Zarządzanie firmą. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość., PWE Warszawa 1995. Rozdziały 1, 2, 5G.S. Yip, Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyjna, PWE, Warszawa 1996 Rozdziały 2, 3, 8.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
Student na zajęciach zdobędzie wiedzę dotyczącą:
Weryfikacja: praca projektowa
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Student pozyskuje umiejętności:
Weryfikacja: praca projektowa
Powiązane efekty kierunkowe: k_U15
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
Student zdobędzie kompetencje w zakresie:
Weryfikacja: praca projektowa
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K02