- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie strategiczne - ZwP
- Koordynator przedmiotu:
- pro. dr hab. Grażyna Gierszewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Przygotowanie pracy projektowej
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z podstaw zarządzania i nauk i organizacji
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Cele kształcenia: zapoznanie studentów ze współczesną wiedzą z zakresu zarządzania strategicznego i metodami analizy strategicznej, przygotowanie studentów do przygotowania prac magisterskich z dziedziny zarządzania strategicznego.
- Treści kształcenia:
- Na zajęciach zostaną omówione teorie zarządzania strategicznego, metody analizy makrootoczenia przedsiębiorstwa i jego segmenty, procesy globalizacji i regionalizacji oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji. Zaprezentowane zostanie otoczenie konkurencyjne przedsiębiorstwa, związki przedsiębiorstw typu alianse i fuzje, integracja pionowa, relacje partnerskie i kooperencyjne, rywalizacja w grupach strategicznych. Pokazane zostaną diagnozy organizacji, ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz strategie rozwoju i konkurencji przedsiębiorstwa.
Zarządzanie strategiczne jako proces: podstawowe definicje, misja, strategia, cele, zadania organizacji, etapy procesu ZS. Zakres i wykorzystanie analizy strategicznej: metody analizy strategicznej.
Analiza makrootoczenia przedsiębiorstw, segmenty: ekonomiczny, polityczny, demograficzny, społeczny, polityczno-regulacyjny.
Metody scenariuszowe, metoda delficka, ekstrapolacja trendów, FORESIGHT.
Globalizacja i regionalizacja – szanse czy zagrożenia
Analiza otoczenia konkurencyjnego; model konkurencji M. Portera, ocena atrakcyjności sektora, grupy strategiczne, krzywa doświadczeń, badanie potencjału globalizacyjnego sektora.
Fuzje i alianse strategiczne: rodzaje, procesy, uwarunkowania, korzyści, formy koncentracji przedsiębiorstw – grupy kapitałowe.
Przedsiębiorstwo partnerskie.
Analiza potencjału strategicznego organizacji: cykl życia produktu i technologii, analiza kluczowych czynników sukcesu, łańcuch wartości, pozycja i bilans strategiczny przedsiębiorstwa.
Metody portfelowe w analizie potencjału strategicznego przedsiębiorstwa: procedura analizy portfelowej, metoda BCG, macierz McKinseya, macierz ADL, macierz Hofera, portfel technologiczny przedsiębiorstwa.
Użyteczność analizy SWOT w ocenie potencjału firmy: sekwencja działań, strategie. Segmentacja strategiczna.
Formułowanie i wdrażanie strategii w przedsiębiorstwie: rodzaje strategii, krzywa U Portera, model strategii Ansoffa, reorientacja strategiczna.
- Metody oceny:
- W ramach pracy własnej student zobowiązany jest do opracowania dwóch tematów – jednego związanego z analizami otoczenia i jednego dotyczącego potencjału organizacji
1.Analizy makrootoczenia dla wybranego przedsiębiorstwa i opracowanie scenariuszy,
2.Model M. Portera dla konkretnej organizacji,
3.Mapa grup strategicznych
4.Analiza procesów koncentracji na przykładzie wybranego sektora
5.Kluczowe czynniki sukcesu
6.Metoda portfelowa
7.Łańcuch wartości
8.Potencjał strategiczny
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Pozycje podstawowe:
G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. IV, Warszawa, PWE 2009. Rozdziały 2, 3, 4, 5.
Gierszewska G., Strategie przedsiębiorstw w dobie globalizacji, Wyd. Wyższej Szkoły Handlu i Prawa, Warszawa 2003.
Rozdziały 2, 3, 6.
Literatura uzupełniająca
M.E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa 1994.
Część I
Strategor. Zarządzanie firmą. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość., PWE Warszawa 1995.
Rozdziały 1, 2, 5G.S. Yip, Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyjna, PWE, Warszawa 1996
Rozdziały 2, 3, 8.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Wpisz opis
- Student na zajęciach zdobędzie wiedzę dotyczącą:
Weryfikacja: praca projektowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Wpisz opis
- Student pozyskuje umiejętności:
Weryfikacja: praca projektowa
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U15
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U03
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Wpisz opis
- Student zdobędzie kompetencje w zakresie:
Weryfikacja: praca projektowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K02