- Nazwa przedmiotu:
- Raportowanie i analiza danych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Katarzyna Rostek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Zarządzanie innowacjami i informatyka gospodarcza
- Kod przedmiotu:
- RAPAD
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- godziny kontaktowe z prowadzącym wykład 15h + zapoznanie się ze wskazaną literaturą 6h + godziny kontaktowe z prowadzącym laboratorium 15h + przygotowanie raportu laboratoryjnego 10h + przygotowanie się do testu zaliczeniowego 4h = Razem 50h 3ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- godziny kontaktowe z prowadzącym wykład 15h + godziny kontaktowe z prowadzącym laboratorium 15h = Razem 30h 2ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- zapoznanie się ze wskazaną literaturą 6h + przygotowanie raportu laboratoryjnego 10h + przygotowanie się do testu zaliczeniowego 4h = Razem 20h 1ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Matematyka, Statystyka, Bazy danych
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą i zadaniami analityki biznesowej, jako narzędzia wspomagającego proces zarządzania w przedsiębiorstwie i organizacji. W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z metodami planowania i realizacji analiz w oparciu o dane, które są przechowywane w systemach informatycznych przedsiębiorstwa. W trakcie laboratorium praktycznie poznają nowoczesne narzędzia analizy i raportowania danych oraz strukturę języka analitycznego przetwarzania danych 4GL. Szczególny nacisk położony jest na poznanie metodyki realizacji analiz oraz umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków na podstawie uzyskanych wyników.
- Treści kształcenia:
- Wykład w podziale na godziny zajęć: W1 – Przedstawienie programu i regulaminu zajęć, sprawy organizacyjne, W2 – Rola systemów analityczno-raportujących w strukturze systemów informatycznych przedsiębiorstwa, W3 – Gromadzenie i przechowywanie zasobów danych w systemach informatycznych przedsiębiorstwa, W4 – Przygotowanie i realizacja projektu analizy według metodyki DAD, W5 – Przygotowywanie danych do analizy, W6 – Zarządzanie jakością danych w systemach informatycznych przedsiębiorstwa, W7 – Przetwarzanie danych w środowisku SAS-4GL, W8 – Statystyczna analiza danych, W9 – Analizy wielowymiarowe OLAP, W10 – Analizy wielowymiarowe DM – klasyfikacja, W11 – Analizy wielowymiarowe DM – prognozowanie, W12 – Opracowywanie wyników analiz i sporządzanie raportów, W13 – Dobre praktyki w zakresie przygotowywania i udostępniania raportów, W14-W15 – Test zaliczeniowy.
Laboratoium w podziale na godziny zajęć: L1 – Przedstawienie programu i regulaminu zajęć, sprawy organizacyjne, L2 - Prezentacja środowiska pracy oraz oprogramowania analitycznego, L3 – Import danych źródłowych i eksport wyników analiz w środowisku SAS Enterprise Guide, L4 – Budowa podzbiorów danych z wykorzystaniem możliwości zapytań w SAS Enterprise Guide, L5 – Agregacja i formatowanie danych w środowisku SAS Enterprise Guide, L6 – Łączenie i transpozycja zbiorów w środowisku SAS Enterprise Guide, L7 - Udostępnianie i obsługa kostek OLAP w środowisku SAS Enterprise Guide, L8 – Tworzenie i wykorzystywanie pozycji wyliczanych w kostkach OLAP w środowisku SAS Enterprise Guide, L9 – Sortowanie, tworzenie filtrów i rankingów danych w kostkach OLAP w środowisku SAS Enterprise Guide, L10 – Podstawy przetwarzania danych w języku SAS 4-GL, L11- Tworzenie i wykorzystanie ekstraktów danych w strukturze OLAP w środowisku SAS Enterprise Guide, L12 – Przygotowywanie danych do analiz DM w środowisku SAS Enterprise Miner, L13 – Wykorzystanie różnych metod analitycznych w środowisku SAS Enterprise Miner, L14 – Ocena i poszukiwanie modelu suboptymalnego w środowisku SAS Enterprise Miner, L15 – Rozliczenie raportów laboratoryjnych.
- Metody oceny:
- Wykład. Otwarty test pisemny sprawdzający znajomość zagadnień omawianych na W1-W15.
Laboratorium. Rozliczenie raportów wykonania ćwiczeń laboratoryjnych L1-L15 z wykorzystaniem przygotowanych szablonów raportów. Rozliczenie obecności na zajęciach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Frątczak E., Pęczkowski M., Sienkiewicz K., Skaskiewicz K. – „Statystyka od podstaw z systemem SAS wersja 9.1”, Oficyna Wydawnicza SGH, 2005.
[2] Larose Daniel T. - „Odkrywanie wiedzy z danych. Wprowadzenie do eksploracji danych”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006.
[3] Larose Daniel T. - „Metody i modele eksploracji danych”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
[4] Hand David, Mannila Heikki, Smyth Padhraic – “Eksploracja danych”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2005.
[5] Slaughter Susan J., Delwiche Lora D. – „The Little SAS Book for Enterprise Guide 4.1”, SAS Institute Inc., Cary, NC, USA, 2006.
[6] SAS Publishing – “Getting Started with SAS Enterprise Miner 5.2”, SAS Institute Inc., Cary, NC, USA, 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.electurer.edu.pl/pw-wz/course/view.php?id=154
- Uwagi:
- Zaliczenie przedmiotu jest możliwe tylko w przypadku zaliczenia obydwu jego części - i wykładu, i laboratorium. Ocena końcowa przedmiotu jest wyznaczana z 70% udziałem oceny laboratorium oraz 30% udziałem oceny wykładu.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt RAPAD_W01
- Student ma podstawową wiedzę z statystyki opisowej dotyczącą: etapów badań statystycznych, prezentacji tabelarycznej i graficznej danych statystycznych, budowy tablic korelacyjnych, parametrów opisu statystycznego i badania współzależności dwóch cech, wskaźników korelacji, szeregów czasowych, badania i prognozowania tendencji rozwojowych, klasycznych modeli regresji liniowej.
Weryfikacja: Test pisemny oraz weryfikacja wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W06
- Efekt RAPAD_W02
- Student ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu zadań analityki biznesowej w zarządzaniu oraz możliwości wspierania jej przez specjalistyczne narzędzia i systemy informatyczne.
Weryfikacja: Test pisemny oraz weryfikacja realizacji zadania projektowego i ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W06
- Efekt RAPAD_W03
- Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu wykonywania analiz, obejmującą: ekstrakcję danych z zasobów źródłowych, przygotowanie danych do analizy, realizację analizy zgodnie z wytycznymi odbiorcy wyników, ocenę wyników analizy oraz przygotowanie raportu dokumentującego uzyskane wyniki.
Weryfikacja: Test pisemny oraz weryfikacja realizacji zadania projektowego i ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W31
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt RAPAD_U01
- Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę z matematyki i statystyki do opisu procesów zarządzania i budowy modeli ekonomicznych i zarządczych.
Weryfikacja: Test pisemny oraz weryfikacja wykonania zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02
- Efekt RAPAD_U02
- Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym także zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów.
Weryfikacja: Weryfikacja wykonania zadania projektowego oraz ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U05
- Efekt RAPAD_U03
- Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik analitycznych w środowisku zawodowym oraz innych środowiskach, także z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
Weryfikacja: Weryfikacja wykonania zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U05
- Efekt RAPAD_U04
- Student potrafi – zgodnie z zadaną specyfikacją analizować i interpretować dane statystyczne stosować metody i narzędzia statystyki, dokonać statystycznej analizy problemów zarządzania.
Weryfikacja: Test pisemny oraz weryfikacja wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U17
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02
- Efekt RAPAD_U05
- Student potrafi wykorzystać znajomość dwóch specjalistycznych pakietów – SAS Enterprise Guide (analiza i raportowanie danych) i SAS Enterprise Miner (eksploracja i raportowanie danych) do procesów zarządczych.
Weryfikacja: Weryfikacja wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U36
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt RAPAD_K01
- Student ma doświadczenia z pracą zespołową
Weryfikacja: Weryfikacja terminowości i wykonania zadania projektowego oraz ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02
- Efekt RAPAD_K02
- Student potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów analitycznych, realizowanych w ramach studiów oraz poza nimi.
Weryfikacja: Weryfikacja wykonania zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K05, S1A_K06
- Efekt RAPAD_K03
- Student rozumie znaczenie zagadnień analityki biznesowej i rozumie potrzebę aktualizacji wiedzy jej dotyczącej.
Weryfikacja: Test pisemny oraz weryfikacja wykonania zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K06