Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie marketingiem
Koordynator przedmiotu:
Mgr Marek Seretny
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
wspólna
Kod przedmiotu:
ZAMAR
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Słowa kluczowe (prerekwizyty): rynek, marketing, funkcje przedsiębiorstwa, misja przedsiębiorstwa, analiza rynku, sytuacja konkurencyjna, kluczowe czynniki sukcesu i ryzyka, aktywa rynkowe, rynkowa strategia rozwoju przedsiębiorstwa, luka rozwojowa, macierz Ansoffa, planowanie marketingu, organizacja marketingu, służby marketingowe, kontrola marketingu
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie słuchaczom miejsca i roli marketingu w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwa. W szczególności chodzi o umiejętność uwzględniania w decyzjach kierowniczych aspektów marketingowych, a więc umiejętności nawiązywania relacji z partnerami indywidualnymi czyli odbiorcami dóbr i usług konsumpcyjnych oraz z przedsiębiorstwami, instytucjami publicznymi i państwowymi - odbiorcami pozostałych dóbr i usług.
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Marketing jako element procesu zarządzania przedsiębiorstwem. 2. Marketing jako dziedzina wyspecjalizowanego zarządzania. 3. Określenie misji i wybór rynku przedsiębiorstwa. 4. Ocena marketingowej sytuacji przedsiębiorstwa. 5. Ocena marketingowej sytuacji przedsiębiorstwa c.d. i wybór strategii. 6. Planowanie strategii marketingowej przedsiębiorstwa. 7. Proces organizacji marketingu. 8. Kontrola jako funkcja zarządzania marketingiem.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
1. R. Niestrój, Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 2002 r. 2. M. D. Hutt, Th. W. Speh, Zarządzanie marketingiem. Strategia rynku dóbr i usług przemysłowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997 r. 3. J.J. Lambion, Strategiczne zarządzanie marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001r. 4. Zarządzanie marketingiem. Studia przypadków, red. J. Dietl, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu, Nowy Sącz 1998 r.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
Student posiada szczegółową wiedzę na temat znaczenia poprawnie zidentyfikowanej misji przedsiębiorstwa, co to jest strategiczna jednostka biznesu. Jak przebiega proces zarzadzania marketingiem w przedsiębiorstwie na poziomie strategicznym i operacyjnym. Z jakich części składa się analiza marketingowej sytuacji przedsiębiorstwa. Posiada wiedzę i zrozumienie znaczenia rynkowej strategii rozwoju przedsiębiorstwa oraz ważności prawidłowo opracowanego planu marketingowego.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W04