- Nazwa przedmiotu:
- Badania operacyjne
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Katarzyna Skroban
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- BADOP
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- godziny kontaktowe 30 h
zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20 h
przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 15 h
przygotowanie do egzaminu 15 h
Razem 80 godz. = 4 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- godziny kontaktowe 30 h
Razem 30 godz. = 2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20 h
przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 15 h
przygotowanie do egzaminu 15 h
Razem 50 godz. = 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest rozwój podstawowych kompetencji w zakresie wspomagania procesu podejmowania trafnych decyzji, przy wykorzystaniu metod matematycznych pozwalających na wartościowanie problemu, wielowariantową ocenę problemu i uzyskanie rozwiązania optymalnego dla danej sytuacji
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD
1. Wprowadzenie
2. Modelowanie problemów decyzyjnych
3. Postacie zadań programowania liniowego
4. Interpretacja geometryczna zadań programowania liniowego.
5. Metoda Simpleks
6. Metoda Kar i dualizm w programowaniu liniowym
7. Zagadnienie transportowe – metody wyznaczania rozwiązań wstępnych
8. Zagadnienie transportowe – metoda potencjałów
9. Programowanie dynamiczne – jednowymiarowe procesy alokacji
10. Programowanie dynamiczne – jednowymiarowe procesy wyrównywania
11. Model sieciowy przedsięwzięcia – metoda CPM
12. Optymalizacja kosztów realizacji przedsięwzięcia – metoda CPM-MCX
13. Planowanie sieciowe w warunkach niepewności – metoda PERT
14. Strategiczne modele decyzyjne
15. Problemy wdrażania badań operacyjnych
ĆWICZENIA
1. Modelowanie problemów decyzyjnych
2. Rozwiązywanie zagadnień programowania liniowego metodą graficzna
3. Metoda Simpleks
4. Metoda Kar
5. Dualizm w programowaniu liniowym
6. Zagadnienie transportowe – metody wyznaczania rozwiązań wstępnych
7. Zagadnienie transportowe – metoda potencjałów
8. Programowanie dynamiczne- jednowymiarowe procesy alokacji
9. Programowanie dynamiczne – jednowymiarowe procesy wyrównywania
10. Model sieciowy przedsięwzięcia – metoda CPM
11. Optymalizacja kosztów realizacji przedsięwzięcia- metoda CPM-MCX
12. Planowanie sieciowe w warunkach niepewności – metoda PERT
13. Strategiczne modele decyzyjne.
- Metody oceny:
- Zaliczenie pisemne ćwiczeń oraz egzamin
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Praca zbiorowa pod red. E. Ignasiaka: Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2001r.
2. Praca zbiorowa pod. red. K. Kukuły: Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2002r.
3. M. Siudak: Badania operacyjne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1998r.
4. H. Wagner: Badania operacyjne. Zastosowanie w zarządzaniu, PWE, Warszawa 1980r.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Wpisz opis
- Posiada uporządkowana wiedzę: w zakresie rozwiązywania wybranych modeli decyzyjnych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne ćwiczeń oraz egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Wpisz opis
- potrafi definiować, planować, organizować wykonawstwo i sterować projektami oraz zasobami ludzkimi, rozumie ich istotę i rolę w zarządzaniu
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne ćwiczeń oraz egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Wpisz opis
- Rozumie ograniczenia: wynikające z aktualnego stanu wiedzy badań operacyjnych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne ćwiczeń oraz egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: