Nazwa przedmiotu:
Seminarium dyplomowe
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Zbigniew Banaszak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Zarządzanie wiedzą i własnością intelektualną w przedsiębiorstwie
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Studia literaturowe z zakresu przyjętego tematu wystąpienia seminaryjnego 20 h, konsultacje w zakresie kompozycji materiału składającego się prezentację oraz wyodrębnienia i weryfikacji wniosków końcowych 30, czas związany z przygotowanie prezentacji multimedialnej 10 h Razem 60 godz. 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Konsultacje w zakresie kompozycji materiału składającego się prezentację oraz wyodrębnienia i weryfikacji wniosków końcowych 25, czas związany z przygotowanie prezentacji multimedialnej 5 h Razem 30 godz. 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Studia literaturowe z zakresu przyjętego tematu wystąpienia seminaryjnego 20 h, konsultacje w zakresie kompozycji materiału składającego się prezentację oraz wyodrębnienia i weryfikacji wniosków końcowych 5, czas związany z przygotowanie prezentacji multimedialnej 5 h Razem 30 godz. 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Prerekwizyty: procesy produkcyjne i usługowe, zarządzanie produkcja i usługami, produkcja niematerialna, systemy wspomagania decyzji, hurtownie danych, technologie informacyjne i ich zastosowania w produkcji i usługach, metody modelowania, analizy i oceny procesów biznesowych.-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wyrobienie przekonania, że zarządzanie wiedzą stanowi podstawę zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie, która odnosi się do procesów, technologii, produktów i usług. W tym kontekście własność intelektualna składa się na kapitał intelektualny postrzegany, jako czynnik decydujący o sukcesie przedsiębiorstwa; stanowiący źródło przewagi konkurencyjnej oraz kluczowy element w procesie kreowania wartości rynkowej przedsiębiorstwa
Treści kształcenia:
PRZYKŁADOWE TEMATY PREZENTACJI SEMINARYJNYCH: 1. Analiza ekonomicznych i prawnych uwarunkowań funkcjonowania wybranej bazy wiedzy 2. Społeczeństwo informacyjne a gospodarka oparta na wiedzy. 3. Wybrane przykłady organizacji wirtualnych działających w produkcji i usługach. 4. Wybrany przykład systemu ekspertowego wykorzystywanego w zarządzaniu wiedzą i własnością intelektualna w przedsiębiorstwie. 5. Systemy drążenia danych w kontekście identyfikacji potrzeb użytkownika -studium przypadku. 6. Metody ochrony prawnej własności intelektualnej oraz prawa autorskiego w kraju i na świecie. 7. Współczesne metody rekrutacji kadry pracowniczej. 8. Perspektywy wykorzystania technologii internetowych w usługach o charakterze administracyjno-finansowym 9. Metody pomiaru wartości kapitału intelektualnego. 10. Metody zarządzania dobrami niematerialnymi tworzącymi własność intelektualną przedsiębiorstwa.
Metody oceny:
Patrz tabela 1
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa 2000. 2. Gladstone B., Zarządzanie wiedzą, Petit, Warszawa 2004. 3. Kisielnicki J. - MIS Systemy informatyczne zarządzania. Placet, Warszawa 2008. 4. Kotarba W., Red. Ochrona wiedzy a kapitał intelektualny organizacji. PWE, Warszawa 2006. 5. Kotarba W., Red. Ochrona wiedzy a kapitał intelektualny organizacji. PWE, Warszawa 2006. 6. Koźmiński A.K., Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 7. Łobejko S., Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacją w przedsiębiorstwie, SGH, Warszawa 2005 8. Papińska –Kacperek J. [red] - Społeczeństwo informacyjne. PWN, Warszawa 2008. 9. Poe V., Klauer P., Brobst S. - Tworzenie hurtowni danych. WNT, Warszawa 2000. 10. Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002 11. Sitarski K., Model systemu zarządzania wiedzą w organizacji, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2007 12. Surma J. – Business Intelligence. Systemy wspomagania decyzji biznesowych. PWN, Warszawa 2009. 13. Tiwana A. - Przewodnik po zarządzaniu wiedzą. Placet, Warszawa 2001. 14. Todman Ch. - Projektowanie hurtowni danych. WNT, Warszawa 2003. Zieliński J. (red.). Inteligentne systemy w zarządzaniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
Ma elementarną wiedzę w zakresie systemów wspomagania decyzji i zarządzania wiedzą, roli i celów zarządzania wiedzą, znaczenia wiedzy w otoczeniu gospodarczym, zasobów wiedzy w przedsiębiorstwie – głównych składników, cechy danych, procesów uczenia się organizacji, wiedzy indywidualnej a wiedzy zbiorowej, wiedzy jawnej i ukrytej, kluczowych procesów zarządzania wiedzą, poziomów zarządzania wiedzą. Stosowania metod sztucznej inteligencji w zarządzaniu wiedzą i systemach eksperckich.
Weryfikacja: Aktywność na konsultacjach, zaliczenie przedłożonej prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Potrafi posługiwać się współczesnymi metodami zarządzania wiedzą i własnością intelektualną, analizą ich skuteczności i użyteczności.
Weryfikacja: Aktywność na konsultacjach, zaliczenie przedłożonej prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: k_U51
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
Rozumie potrzebę zachowań personalnych i przestrzega zasad etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: Aktywność na konsultacjach, zaliczenie przedłożonej prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K07