Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie strategiczne
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. Grażyna Gierszewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
ZASTR
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
15 godzin
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
15 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
15 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu podstaw zarządzania i nauk o organizacji
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Cele kształcenia: zapoznanie studentów ze współczesną wiedzą z zakresu zarządzania strategicznego i metodami analizy strategicznej, przygotowanie studentów do przygotowania prac magisterskich z dziedziny zarządzania strategicznego.
Treści kształcenia:
Zarządzanie strategiczne jako proces: podstawowe definicje, misja, strategia, cele, zadania organizacji, etapy procesu ZS. Zakres i wykorzystanie analizy strategicznej: metody analizy strategicznej. Analiza makrootoczenia przedsiębiorstw, segmenty: ekonomiczny, polityczny, demograficzny, społeczny, polityczno-regulacyjny.Metody scenariuszowe, metoda delficka, ekstrapolacja trendów, FORESIGHT. Globalizacja i regionalizacja – szanse czy zagrożenia Analiza otoczenia konkurencyjnego; model konkurencji M. Portera, ocena atrakcyjności sektora, grupy strategiczne, krzywa doświadczeń, badanie potencjału globalizacyjnego sektora. Fuzje i alianse strategiczne: rodzaje, procesy, uwarunkowania, korzyści, formy koncentracji przedsiębiorstw – grupy kapitałowe. Przedsiębiorstwo partnerskie. Analiza potencjału strategicznego organizacji: cykl życia produktu i technologii, analiza kluczowych czynników sukcesu, łańcuch wartości, pozycja i bilans strategiczny przedsiębiorstwa. Metody portfelowe w analizie potencjału strategicznego przedsiębiorstwa: procedura analizy portfelowej, metoda BCG, macierz McKinseya, macierz ADL, macierz Hofera, portfel technologiczny przedsiębiorstwa. Użyteczność analizy SWOT w ocenie potencjału firmy: sekwencja działań, strategie. Segmentacja strategiczna. Formułowanie i wdrażanie strategii w przedsiębiorstwie: rodzaje strategii, krzywa U Portera, model strategii Ansoffa, reorientacja strategiczna.
Metody oceny:
W ramach pracy własnej student zobowiązany jest do opracowania dwóch tematów – jednego związanego z analizami otoczenia i jednego dotyczącego potencjału organizacji. 1. Analizy makrootoczenia dla wybranego przedsiębiorstwa i opracowanie scenariuszy, 2. Model M. Portera dla konkretnej organizacji, 3. Mapa grup strategicznych 4. Analiza procesów koncentracji na przykładzie wybranego sektora 5. Kluczowe czynniki sukcesu 6. Metoda portfelowa 7. Łańcuch wartości 8. Potencjał strategiczny Oceniana jest także aktywność na zajęciach i praca w grupach.
Egzamin:
tak
Literatura:
Pozycje podstawowe: G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. IV, Warszawa, PWE 2009. Rozdziały 2, 3, 4, 5. G. Gierszewska, Strategie przedsiębiorstw w dobie globalizacji, Wyd. Wyższej Szkoły Handlu i Prawa, Warszawa 2003. Rozdziały 2, 3, 6. Literatura uzupełniającą M.E. Porter, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa 1994. Część I Strategor. Zarządzanie firmą. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość., PWE Warszawa 1995. Rozdziały 1, 2, 5G.S. Yip, Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyjna, PWE, Warszawa 1996. Rozdziały 2, 3, 8.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt
Student na zajęciach zdobędzie wiedzę dotyczącą: • roli analizy strategicznej w budowaniu konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku i w sektorze, • narzędzi i metod stosowanych przy formułowaniu i wdrażaniu strategii organizacji, • znaczenia procesów globalizacji we współczesnej gospodarce i przedsiębiorstwie, • oddziaływania otoczenia na przedsiębiorstwo i dlaczego zarządzanie strategiczne jest skuteczne w procesach dostosowawczych do zmian.
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Student pozyskuje umiejętności: • przygotowania w firmie, w której zostanie zatrudniony (lub w której pracuje), podstawowych analiz strategicznych, • krytycznej oceny szans i zagrożeń w otoczeniu i słabych i mocnych stron organizacji oraz zaproponowania rozwiązań problemów, • zastosowania analizy przypadków formułowania i wdrażania strategii organizacji firm polskich i zagranicznych, o zasięgu globalnym i w małych przedsiębiorstwach działających na lokalnych rynkach, • oceny skuteczności strategii przedsiębiorstwa przy pomocy metod, których nauczy się na zajęciach, • poszukiwania i wyboru metod zarządzania przedsiębiorstwem, adekwatnych dla danej firmy.
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: k_U11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
Student zdobędzie kompetencje w zakresie: • współpracy w grupach projektowych, • gotowości do negocjacji i kompromisu przy rozwiązywaniu trudnych dla organizacji problemów, • prezentacji swojego zdania dotyczącego sposobu rozwiązania problemu, • przygotowania projektu wybranych metod analizy strategicznej i przedstawienia go na forum publicznym.
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K03