- Nazwa przedmiotu:
- Europejski system oceny zgodności
- Koordynator przedmiotu:
- Mgr inż. Iwona Głażewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Przedsiębiorstwo produkcjne na rynkach międzynarodowych
- Kod przedmiotu:
- EUSOZ
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- godziny kontaktowe 30 h zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h czas poza przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 20h Razem 60 godz. = 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- godziny kontaktowe 30 h Razem 30 godz. = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Prerekwizyty: dyrektywy starego podejścia, dyrektywy nowego podejścia, normy zharmonizowane, normy nie zharmonizowane, ocena zgodności, podejście globalne, moduły oceny zgodności, znak CE, akredytacja, certyfikacja, badania, kontrola, odpowiedzialność za wyrób, nadzór rynku, oznaczanie wyrobów
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Wyjaśnienie zasad: likwidacji barier technicznych w handlu w UE, swobodnego przepływu towarów w UE oraz uregulowań prawnych i normatywnych z tym związanych. Omówienie krajowych i międzynarodowych instytucji i procedur w zakresie: akredytacji, certyfikacji, badań, kontroli i nadzoru rynku. Jednym z istotnych warunków równorzędnej współpracy Polski z krajami UE jest wdrożenie systemu prawnego i normatywnego Unii w zakresie likwidacji w handlu barier o charakterze technicznym. W praktyce sprowadza się to do wdrożenia sprawnego krajowego systemu akredytacji, certyfikacji i badań.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD 1. Wprowadzenie do przedmiotu. 2. Zasady tworzenia prawa w UE. 3. Dyrektywy nowego i starego podejścia. 4. Ocena zgodności - podejście globalne. 5. Krajowy system akredytacji. 6. Krajowy system certyfikacji. 7. Badania. 8. Kontrole. 9. Audity. 10. Odpowiedzialność za wyrób wadliwy. 11. Ogólne bezpieczeństwo wyrobów. 12. Nadzór rynku. 13. Oznaczanie wyrobów. 14. Przykład 1. Dyrektywa maszynowa. Przykład 2. Dyrektywa dotycząca kompatybilności elektromagnetycznej. 15. Zaliczenie przedmiotu
- Metody oceny:
- Zaliczenie pisemne
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Henrykowski W.: System oceny zgodności w UE pięć lat po akcesji - Historia – Teraźniejszość. 2. Henrykowski W., Kalinowska M: Rola akredytacji w systemie oceny zgodności. ABC Jakości" Nr 1-2/2011. 3.Hutyra A.: Oznakowanie CE: europejski symbol bezpieczeństwa wyrobów, Fundusz Współpracy, Warszawa 2003. 4.Hutyra A.: Umieszczanie na wyrobach oznakowania CE: zakres obowiązywania, podstawowe zasady, praktyczne wskazówki, Ośr. Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2003 5. J. Bagiński. Zintegrowane zarządzanie jakością. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2004. 6. ABC jakości - roczniki 2009 - 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Wpisz opis
- Posiada usystematyzowaną wiedzę w zakresie likwidacji barier technicznych w handlu w UE, swobodnego przepływu towarów w UE oraz uregulowań prawnych i normatywnych z tym związanych
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Wpisz opis
- Posiada elementarne zdolności badawcze pozwalające dostrzegać istniejące problemy i je rozwiązywać akredytacji, certyfikacji, badań, kontroli i nadzoru rynku
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Wpisz opis
- Zna przykłady i rozumie przyczyny trudności w opracowywaniu uregulowań prawnych i normatywnych związanych ze swobodnym przepływem towarów.
Weryfikacja: Praca grupowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: