Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie strategiczne
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. Ewa Masłyk- Musiał
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
ZASTR
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
godziny kontaktowe 30h przygotowania do zajęć i 30h do ćwiczeń, 15 h zapoznania się z literaturą, 15 h przygotowania pracy projektowej, 30h przygotowania się do egzaminu. Razem 120 h.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
godziny kontaktowe 30h wykładu i 30h ćwiczeń. Razem 60h. 4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
zapoznanie się z literaturą 10h, przygotowanie projektu 30h, przygotowanie do zaliczenia 20h. Razem 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Prerekwizyty: zarządzanie w organizacjach, zarządzanie strategiczne, systemy zarządzania, otoczenie makro- i mikroekonomiczne, globalizacja, misja, wizja, strategia, cele, polityki, programy, budżety, procedury, ocena i kontrola, analiza strategiczna, metody analizy strategicznej, planowanie strategiczne.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Formułowanie strategii firmy z uwzględnieniem otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego, jak również opanowanie metod analizy strategicznej. Omówienie zasad wyboru wariantów strategii, opracowywania scenariuszy i planów strategicznych oraz ocena i kontrola ich realizacji. Wykład ten stanowi pomoc metodologiczną, umożliwiającą opanowanie przez studentów kreowania strategii, projektowania programów i opracowywania planów strategicznych.
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Definicje zarządzania i kierunki rozwoju systemów zarządzania. 2. Globalizacja i jej charakterystyka oraz wpływ na strategię zarządzania. 3. Pojecie i rozwój zarządzania strategicznego. 4. Misja, wizja i cele strategiczne przedsiębiorstwa. 5. Charakterystyka strategii, jej rodzaje. Strategia dywersyfikacji. 6. Strategie marketingowe, liderzy, pretendencji, naśladowcy i specjaliści. 7. Strategie biznesu i główne kryteria ich wyboru. 8. Zarządzanie strategiczne i jego procesy. 9. Główne kryteria wyboru strategii. Zasady i sposoby ich wyboru. 10. Metody analizy otoczenia. 11. Metody zintegrowane. 12. Metody analizy działania przedsiębiorstwa. 13. Charakterystyka i zadania planowania strategicznego. 14. Modele planowania strategicznego. 15. Kontrola realizacji planowania strategicznego, monitoring i controling. ĆWICZENIA 1. Formułowanie misji, wizji, celów przedsiębiorstwa. 2. Projektowanie strategii ofensywnych i defensywnych. 3. Projektowanie strategii dywersyfikacji. 4. Wybór strategii marketingowych. 5. Wybór strategii biznesu. 6. Metody analizy otoczenia. 7. Metody analizy otoczenia cd. 8. Metody analizy otoczenia cd. 9. Metody zintegrowane. 10. Metody analizy działania przedsiębiorstwa. 11. Metody analizy działania przedsiębiorstwa cd. 12. Metody analizy działania przedsiębiorstwa cd. 13. Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwach. 14. Monitoring i kontroling. 15. Zaliczenie.
Metody oceny:
zalicznie pisemne i realizacja pracy projektowej
Egzamin:
tak
Literatura:
1.G.Gierszewska, Zarządzanie strategiczne, Wyd. WSiZ, Warszawa 2000, 2.G.Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2003, 3.Grudzewski W., Hejduk I.: Projektowanie systemów zarządzania, DIFIN, Warszawa 2001,4.Masłyk-Musiał E, Organizacje w ruchu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
posiadanie wiedzy z zakresu procesów i analizy strategicznej, budowania misji strategicznej i strategii globalnych
Weryfikacja: zaliczeni pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
umiejętność analizowania strategii konkurencyjnych oraz stosowania metod analizy strategicznej
Weryfikacja: przygotowanie pracy projektowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
uświadamia sobie zakres posiadanej wiedzy z zakresu zarządzania strategicznego i dostrzega stałą potrzebę jej uzupełniania
Weryfikacja: oopracowywania pracy projektowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: