- Nazwa przedmiotu:
- Korozja mikrobiologiczna
- Koordynator przedmiotu:
- Dr hab inż. Jerzy Robert Sobiecki
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- KMB-F-2
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 15 godzin, praca własna studenta i przygotowanie się do prezentacji 10 godzin. Razem 25 godzin = 1 punkt ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład 15 godzin = 0,7 punktu ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagana jest znajomość treści podawanych w trakcie przedmiotu – „Korozja” (mechanizmy procesów korozyjnych, dokładna znajomość rodzajów zniszczeń korozyjnych, warunki ich powstawania, charakter zniszczeń korozyjnych, czynniki powodujące powstawanie zjawiska korozji), znajomość zachowania się różnych metali i ich stopów w różnorodnych środowiskach (wykresy Pourbaix`a). Ponadto studenci powinni posiadać podstawowe wiadomości z biologii z zakresu szkoły średniej, zwłaszcza z dziedziny zajmującej się organizmami jednokomórkowymi (bakterie).
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studenta z rolą prostych mikroorganizmów w procesie niszczenia (biodegradacji) różnorodnych materiałów stosowanych przez człowieka.
- Treści kształcenia:
- W trakcie wykładu studenci zapoznają się z budową oraz procesami życiowymi bakterii i drobnoustrojów, produktami ich przemian metabolicznych zmieniających skład i właściwości środowiska. Poznają mechanizmy tworzenia biofilmu (błony mikrobiologicznej) oraz funkcjonowanie biocenoz tworzonych przez różne gatunki bakterii. Omawiana jest rola biofilmu w procesie korozji mikrobiologicznej oraz podstawowe gatunki bakterii odpowiedzialne za wywoływanie lub przyspieszanie procesów korozji podstawowych tworzyw konstrukcyjnych: metale i stopy, betony, polimery, drewno, papier. Wykład prowadzony jest z wykorzystaniem programu „Powerpoint” w formie pokazu z licznymi przykładami zniszczeń wywołanymi korozją mikrobiologiczną. W trakcie wykładu omawiane są również metody przeciwdziałania występowaniu korozji mikrobiologicznej. Integralną częścią wykładu są również prezentacje studentów omawiające wpływ mikroorganizmów na biodegradację środowisk przemysłowych (ropa naftowa, benzyna, olej napędowy)
- Metody oceny:
- Przedmiot zaliczany na podstawie samodzielnie przygotowanej przez studentów prezentacji dotyczącej niszczącej roli mikroorganizmów w procesach biodegradacji różnych materiałów (materiały metalowe, produkty ropopochodne, powłoki ochronne, papier, zabytki architektury, itp.)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- „Ochrona budynków przed korozją”, praca zbior.pod red. J. Ważnego i J.Karysia; Arkady2001 „Korozja mikrobiologiczna materiałów”, B. Zyska: WNT Warszawa 1977
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KM_W1
- Ma wiedzę dotyczącą budowy, procesów i życia bakterii i drobnoustrojów
Weryfikacja: Ocena przygotowania prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
IM2_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W05
- Efekt KM_W2
- Ma wiedzę z mechanizmu tworzenia się biofilmu i jego roli w procesie korozji mikrobiologicznej
Weryfikacja: Ocena przygotowania prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
IM2_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KM_U1
- W oparciu o analizę dostępnych źródeł literatury fachowej potrafi przygotować prezentację na temat problemów korozji mikrobiologicznej. Przy przygotowywaniu prezentacji wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne. Potrafi zaprezentować przygotowaną prezentację na forum, prowadzić dyskusję z uczestnikami.
Weryfikacja: Ocena przygotowania i przeprowadzenia prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
IM2_U01, IM2_U02, IM2_U04, IM2_U05, IM2_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07
- Efekt KM_U2
- Student potrafi opracować rozwiązanie mające na celu przeciwdziałanie korozji mikrobiologicznej. Przy przygotowywaniu prezentacji omawiającej proponowane rozwiązanie wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne. Potrafi zaprezentować przygotowaną prezentację na forum, prowadzić dyskusję z uczestnikami.
Weryfikacja: Ocena przygotowania prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
IM2_U01, IM2_U02, IM2_U04, IM2_U05, IM2_U07, IM2_U11, IM2_U18, IM2_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U02, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U17, T2A_U19