- Nazwa przedmiotu:
- Elementy i układy sterowania ruchem kolejowym II
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Paweł Drózd, as., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP526
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 45 godz., przygotowanie się do egzaminu 20 godz., udział w egzaminie 2 godz., konsultacje 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (35 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., udział w egzaminie 2 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość materiału z przedmiotów: elektrotechnika I i II, podstawy budowy maszyn, podstawy inżynieii ruchu.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Przekazywanie wiedzy w zakresie analizy i oceny charakterystyk elementów zewnętrznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym służących do lokalizacji pojazdu i przekazywania wiadomości w relacji tor-pojazd oraz elementów pozostałych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Analiza pracy obwodu torowego pod kątem przekazywania wiadomości w relacji tor-pojazd. Analiza pracy (międzyszynowego) obwodu kablowego pod kątem przekazywania wiadomości w relacji tor-pojazd i pojazd-tor. Analiza pracy urządzeń lokalizacji pociągu przy wykorzystaniu techniki radiowej. Charakterystyka przekaźników i innych elementów wewnętrznych urządzeń srk. Sieć kablowa, kable i punkty rozdzielcze. Elektryczne napędy zwrotnicowe i rogatkowe. Zwrotnicowe obwody nastawcze. Charakterystyka świetlnych sygnalizatorów przytorowych. Obwody świateł sygnalizatorów przytorowych. Charakterystyka czujników torowych. Zasilanie urządzeń srk.
- Metody oceny:
- egzamin pisemny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Dąbrowa-Bajon M.: Podstawy sterowania ruchem kolejowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007r.
Dyduch J., Kornaszewski M.: Systemy sterowania ruchem kolejowym Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2003r.
Dyduch J., Pawlik M.: Systemy automatycznej kontroli jazdy pociągu. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2002r.
Bergiel K., Karbowiak H.: Automatyzacja prowadzenia pociągu. EMI PRESS, Łódź 2005r.
Karaś S.: Elementy elektrycznych urządzeń zrp. WPW Warszawa 1965r.
Apuniewicz S, Lubicz-Rudnicki B.: Obwody torowe. WPW Warszawa 1965r.
- Witryna www przedmiotu:
- www.
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- posiada wiedzę teoretyczną o zewnetrznych elementach urządzeń sterowania ruchem kolejowym i celu ich stosowania
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_02
- zna wielkości (parametry) charakteryzujące określone cechy i zjawiska zachodzące w elementach urządzeń sterowania ruchem kolejowym
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05
- Efekt W_03
- zna techniki i elementy słuzace do przekazywania informacji do pojazdu kolejowego
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_04
- zna parametry elementów drogi kolejowej wpływające na bezpieczeństwo ruchu kolejowego
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W06
- Efekt W_06
- posiada wstępną wiedzę o projektowaniu urządzeń srk
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_07
- zna elementy wewnętrzne stosowane w sterowaniu ruchem kolejowym
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_05
- poznaje nowe techniki stosowane w prowadzeniu ruchu kolejowego
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- rozumie cel stosowania urządzeń przekazywania informacji do pojazdu
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13
- Efekt U_02
- poznaje specyficzne słownictwo charakterystyczne dla studiowanej specjalności
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- rozumie potrzebę uczenia się, w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K_02
- ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05
- Efekt K_03
- rozumie społeczne aspekty stosowania zdobytej wiedzy
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04