Nazwa przedmiotu:
Elementy i układy sterowania ruchem kolejowym II
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Paweł Drózd, as., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP526
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 45 godz., przygotowanie się do egzaminu 20 godz., udział w egzaminie 2 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (35 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., udział w egzaminie 2 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość materiału z przedmiotów: elektrotechnika I i II, podstawy budowy maszyn, podstawy inżynieii ruchu.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Przekazywanie wiedzy w zakresie analizy i oceny charakterystyk elementów zewnętrznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym służących do lokalizacji pojazdu i przekazywania wiadomości w relacji tor-pojazd oraz elementów pozostałych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Analiza pracy obwodu torowego pod kątem przekazywania wiadomości w relacji tor-pojazd. Analiza pracy (międzyszynowego) obwodu kablowego pod kątem przekazywania wiadomości w relacji tor-pojazd i pojazd-tor. Analiza pracy urządzeń lokalizacji pociągu przy wykorzystaniu techniki radiowej. Charakterystyka przekaźników i innych elementów wewnętrznych urządzeń srk. Sieć kablowa, kable i punkty rozdzielcze. Elektryczne napędy zwrotnicowe i rogatkowe. Zwrotnicowe obwody nastawcze. Charakterystyka świetlnych sygnalizatorów przytorowych. Obwody świateł sygnalizatorów przytorowych. Charakterystyka czujników torowych. Zasilanie urządzeń srk.
Metody oceny:
egzamin pisemny.
Egzamin:
tak
Literatura:
Dąbrowa-Bajon M.: Podstawy sterowania ruchem kolejowym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007r. Dyduch J., Kornaszewski M.: Systemy sterowania ruchem kolejowym Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2003r. Dyduch J., Pawlik M.: Systemy automatycznej kontroli jazdy pociągu. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2002r. Bergiel K., Karbowiak H.: Automatyzacja prowadzenia pociągu. EMI PRESS, Łódź 2005r. Karaś S.: Elementy elektrycznych urządzeń zrp. WPW Warszawa 1965r. Apuniewicz S, Lubicz-Rudnicki B.: Obwody torowe. WPW Warszawa 1965r.
Witryna www przedmiotu:
www.
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
posiada wiedzę teoretyczną o zewnetrznych elementach urządzeń sterowania ruchem kolejowym i celu ich stosowania
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_02
zna wielkości (parametry) charakteryzujące określone cechy i zjawiska zachodzące w elementach urządzeń sterowania ruchem kolejowym
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05
Efekt W_03
zna techniki i elementy słuzace do przekazywania informacji do pojazdu kolejowego
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_04
zna parametry elementów drogi kolejowej wpływające na bezpieczeństwo ruchu kolejowego
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06
Efekt W_06
posiada wstępną wiedzę o projektowaniu urządzeń srk
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_07
zna elementy wewnętrzne stosowane w sterowaniu ruchem kolejowym
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_05
poznaje nowe techniki stosowane w prowadzeniu ruchu kolejowego
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
rozumie cel stosowania urządzeń przekazywania informacji do pojazdu
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13
Efekt U_02
poznaje specyficzne słownictwo charakterystyczne dla studiowanej specjalności
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
rozumie potrzebę uczenia się, w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K_02
ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko i odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05
Efekt K_03
rozumie społeczne aspekty stosowania zdobytej wiedzy
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04