Nazwa przedmiotu:
Pomiary w ruchu drogowym II
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Józef Suda, ad. Wydział Transportu Politechnika Warszawska Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP622
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny ćwiczeń laboratoryjnych 30 Przygotowanie do zajęć 8 Wykonanie sprawozdań 8 Konsultacje z prowadzącym 4 Razem 50 godz. ↔ 2pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny ćwiczeń laboratoryjnych 30 Konsultacje z prowadzącym 4 Razem 34 h ↔ 1,5 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Godziny ćwiczeń laboratoryjnych 30 Wykonanie sprawozdania 8 Konsultacje z prowadzącym 4 Razem 42 h ↔ 2 pkt., ECTS,
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Pomiary w ruchu drogowym I, Metrologia I, Metrologia II
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy o technologii wykonywania pomiarów ruchu drogowego. Uzyskanie wiedzy o przyrządach pomiarowych, zasadach lokalizacji punktów pomiarowych. Zapoznanie z metodami rejestracji, przetwarzania i analizy wyników pomiarów.
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń laboratoryjnych: Badania charakterystyk statycznych i dynamicznych indukcyjnych detektorów pętlowych. Estymacja parametrów strumienia pojazdów (obserwacja quasi-lokalna) przy wykorzystaniu pary detektorów indukcyjnych i rejestratora. Badanie charakterystyk mikrofalowego detektora pojazdów. Badanie charakterystyk (trajektorii) ruchu pojazdów metodą analizy obrazu. Identyfikacja procesu rozruchu i/lub hamowania kolejki pojazdów na wlocie skrzyżowania sterowanego. Wyznaczanie wsp. obciążenia wybranych strumieni (pojazdów i/lub pieszych) na skrzyżowaniu sterowanym (metoda z rejestracją obrazu). Wyznaczanie wybranych miar hałasu komunikacyjnego (poziom maksymalny, poziom ekspozycyjny, poziom ekwiwalentny, poziomy statystyczne, charakterystyki częstotliwościowe). Badanie technologii pracy skrzyżowania sterowanego przy wykorzystaniu wideo detekcji i urządzenia AUTOSCOP , Badanie poziomu zanieczyszczeń powietrza..
Metody oceny:
Kartkówka oceniająca przygotowanie do wykonywanych ćwiczeń. Ocena poprawności wykonanie ćwiczenia, przygotowanie i ustna obrona sprawozdania. Kartkówka podsumowująca 3 otwarte pytania.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka", WKiŁ 2008. Tracz M. i inni: „ 2. „Pomiary i badania ruchu drogowego” Praca zbiorowa pod redakcją M. Tracza , WKił 1984 r. 3. Szydłowski H. Teoria pomiarów PWN Warszawa 1991. 4. „Traffic Detector Handbook” Federal Highway Administration, Washington DC 2006 r. 5. Kucharski r. J.: „Metody prognozowania hałasu komunikacyjnego (drogowego i ulicznego)”’ Biblioteka Monitoringu Środowiska. Warszawa 1996. 6. Leutzbach W.: „Introduction to the theory of traffic flow”, Springer Verlag Berlin 1998 r. 7. Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym” cz. I – sza, „Sygnalizacja i detektory ruchu pojazdów”, Wyd. Politechniki Gliwickiej 2000 r. 8. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
ma wiedzę teoretyczną w zakresie metrologii przydatną do identyfikacji procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych.
Weryfikacja: kolokwium. – część pisemna, część ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_02
ma szczegółową wiedzę w zakresie technologii wykonywania pomiarów wielkości i jakości ruchu drogowego. ma szczegółową wiedzę w zakresie urządzeń stosowanych w pomiarach ruchu drogowego, potoków pasażerów i pieszych.
Weryfikacja: kolokwium. – część pisemna, część ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
posiada biegłość merytoryczną w wykonywaniu prostych pomiarów ruchu drogowego i statystycznej ocenie wyników.
Weryfikacja: sprawozdanie – część pisemna i ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11
Efekt U_02
potrafi sporządzać dokumentacje pomiarów w języku polskim, zachowując właściwą formę w warstwie opisowej, tabelarycznej i rysunkowej.
Weryfikacja: sprawozdanie – część pisemna i zaliczanie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04
Efekt U_03
Potrafi koordynować prowadzone przez siebie pomiary z pracami innych uczestników procesu badawczego
Weryfikacja: sprawozdanie – część pisemna i zaliczanie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role. Potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03