Nazwa przedmiotu:
Środki transportu wewnętrznego
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Krzysztof Zboiński, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP501
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu 15 godz. Godziny ćwiczeń projektowych 15 godz, Przygotowanie do zaliczenia wykładu 10 godz. Przygotowanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń i rysunków 16 godz, Konsultacje 3 godz, (w tym 2 godziny konsultacji w zakresie wykonania pacy projektowej) Obrona pracy projektowej 1 godz. Razem 60 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny wykładu i ćwiczeń projektowych 30 godz. Konsultacje 3 godz. Obrona pracy projektowej 1 godz. Razem 34 godz. ↔ 1,5 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Godziny ćwiczeń projektowych 15 godz. Przygotowanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń i rysunków technicznych 16 godz. Konsultacje w zakresie wykonania pacy projektowej 2 godz. Obrona pracy projektowej 1 godz. Razem 34 godz. ↔ 1,5 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu podstawy budowy maszyn i środków transportu
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów w zakresie środków transportu wewnętrznego uzyskanej na wykładzie ze Środków Transportu. Wykładem objęte są przede wszystkim dźwignice, przenośniki i wózki jezdniowe. Ćwiczenia projektowe polegają na praktycznym wykorzystaniu wybranych treści wykładu w projektowaniu i do obliczeń analitycznych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu Przedstawiane treści dotyczą wiedzy specjalistycznej w zakresie klasyfikacji, charakterystyki i budowy środków transportu wewnętrznego. Uwzględniają one: olbrzymią różnorodność środków; budowę ich najczęściej powtarzających się elementów; ich standaryzację i unifikację; rozwiązania i układy konstrukcyjne obiektów oraz parametry i charakterystyki techniczno-eksploatacyjne. Szczegółowo wykład obejmuje elementy środków transportu wewnętrznego: liny, krążki, bębny, łańcuchy, zawiesia itp.. Układy linowe i wielokrążkowe i ich obliczanie. Sprawność i przełożenia. Zasady doboru niektórych elementów urządzeń: lin, bębnów, tarcz ciernych i kół gniazdkowych łańcuchów ogniwowych. Elementy mechanizmów środków transportu wewnętrznego - przekładnie obiegowe. Przełożenia i zastosowanie. Podział i zastosowanie dźwignic. Dźwignice i inne nie wózkowe urządzenia do obsługi magazynów wysokiego składowania. Klasyfikacja, przykłady zastosowań. Wyposażenie podejmujące jednostek ładunkowych. Elementy budowy, przeznaczenie i przegląd przenośników z uwzględnieniem stosowanych w technice magazynowej. Wózki jezdniowe, klasyfikacja, przegląd katalogowy, budowa z uwzględnieniem stosowanych w technice magazynowej. Stacje naładowcze, wyładowcze, urządzenia do obsługi ramp, inne urządzenia specjalne np. do przeładunku kontenerów. Treść ćwiczeń projektowych Ćwiczenia obejmują 2 zadania. Pierwsze ma naturę obliczeniową i sprowadza się do doboru znormalizowanych lub katalogowych elementów układu linowego. Kolejny to projektowanie prostego urządzenia transportu wewnętrznego (lub jego fragmentu) obejmujące obliczenia wytrzymałościowe kluczowych elementów i dokumentację rysunkową wykonaną oprogramowaniem AutoDesk INVENTOR do modelowania bryłowego (3-D).
Metody oceny:
2 kolokwia, ćwiczenia zaliczane na podstawie średniej z ocen uzyskanych za wykonanie projektów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Polański A. – Mechanizacja Wewnętrznego Transportu 2. Zieliński Z. – Dźwignice i Urządzenia Transportowe 3. Piątkiewicz A., Sobolski R. - Dźwignice 4. Piątkiewicz A. Sobolski R. – Dźwignice i Przenośniki, tom I i II 5. Markowski M. - Przenośniki 6. Zaskurski J. – Wózki jezdniowe napędzane 7. Pawlicki K. – Elementy dźwignic, cz. 1 i 2 8. Stankiewicz L. – Dźwignice 9. Brach I., Chojnacki E., 10. Wójcikowski A. – Urządzenia do transportu bliskiego 11. Polskie Normy: grupa 53, Urządzenia Transportu Bliskiego Inne źródła dotyczące konstrukcji, budowy i zastosowania środków transportu Wewnętrznego Uzupełniająco w zakresie dotyczącym środków transportu: 12. Fijałkowski. J. – Technologia Transportu Wewnętrznego 13. Fijałkowski. J. – Technologia magazynowania
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą budowy i rodzajów elementów składowych środków transportu wewnętrznego (cięgna , krążki, bębny, elementy łączące itp.)
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane) cwiczenia projektowe – 2 zaliczenia zadań obliczeniowego i projektowego w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W01, Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_02
posiada wiedzę dotyczącą budowy i elementów składowych mechanizmów środków transportu wewnętrznego
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane) cwiczenia projektowe – 2 zaliczenia zadań obliczeniowego i projektowego w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W01, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_03
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą klasyfikacji, budowy i zastosowania dźwignic z uwzględnieniem wielkiej ich różnorodności
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W01, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_04
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą klasyfikacji, budowy i zastosowania przenośników z uwzględnieniem wielkiej ich różnorodności
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W01, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_05
posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą klasyfikacji, budowy i zastosowania wózków jezdniowych z uwzględnieniem ich rodzajów
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W01, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_06
posiada wiedzę dotyczacą środków transportu wewnętrznego wykorzystywanych w typowych układach magazynowych
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
posiada umiejętność rozpoznania i scharakteryzowania środka transportu wewnętrznego zgodnie z poznana klasyfikacją i umie określić jego przeznaczenie transportowe
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01, Tr1A_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U14
Efekt U_02
posiada przygotowanie merytoryczne i ograniczoną sprawność konstrukcyjną umożliwiającą projektowanie i dobór prostych środków transportu wewnętrznego lub ich elementów
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe – 2 zaliczenia zadań obliczeniowego i projektowego w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01, Tr1A_U20, Tr1A_U23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U14, T1A_U16
Efekt U_03
posiada umiejetność rozpoznania zespołów (rozłlożenia na elementy składowe) środków transportu wewnetrznego
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane) cwiczenia projektowe – 2 zaliczenia zadań obliczeniowego i projektowego w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Rozmowa ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K_02
potrafi współpracować i pracować w grupie
Weryfikacja: Obserwacje na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03