- Nazwa przedmiotu:
- Środki transportu wewnętrznego
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Krzysztof Zboiński, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP501
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 15 godz.
Godziny ćwiczeń projektowych 15 godz,
Przygotowanie do zaliczenia wykładu 10 godz.
Przygotowanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń i rysunków 16 godz,
Konsultacje 3 godz, (w tym 2 godziny konsultacji w zakresie wykonania pacy projektowej)
Obrona pracy projektowej 1 godz.
Razem 60 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu i ćwiczeń projektowych 30 godz.
Konsultacje 3 godz.
Obrona pracy projektowej 1 godz.
Razem 34 godz. ↔ 1,5 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Godziny ćwiczeń projektowych 15 godz.
Przygotowanie dokumentacji projektowej w formie obliczeń i rysunków technicznych 16 godz.
Konsultacje w zakresie wykonania pacy projektowej 2 godz.
Obrona pracy projektowej 1 godz.
Razem 34 godz. ↔ 1,5 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu podstawy budowy maszyn i środków transportu
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów w zakresie środków transportu wewnętrznego uzyskanej na wykładzie ze Środków Transportu. Wykładem objęte są przede wszystkim dźwignice, przenośniki i wózki jezdniowe. Ćwiczenia projektowe polegają na praktycznym wykorzystaniu wybranych treści wykładu w projektowaniu i do obliczeń analitycznych.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu
Przedstawiane treści dotyczą wiedzy specjalistycznej w zakresie klasyfikacji, charakterystyki i budowy środków transportu wewnętrznego. Uwzględniają one: olbrzymią różnorodność środków; budowę ich najczęściej powtarzających się elementów; ich standaryzację i unifikację; rozwiązania i układy konstrukcyjne obiektów oraz parametry i charakterystyki techniczno-eksploatacyjne. Szczegółowo wykład obejmuje elementy środków transportu wewnętrznego: liny, krążki, bębny, łańcuchy, zawiesia itp.. Układy linowe i wielokrążkowe i ich obliczanie. Sprawność i przełożenia. Zasady doboru niektórych elementów urządzeń: lin, bębnów, tarcz ciernych i kół gniazdkowych łańcuchów ogniwowych. Elementy mechanizmów środków transportu wewnętrznego - przekładnie obiegowe. Przełożenia i zastosowanie. Podział i zastosowanie dźwignic. Dźwignice i inne nie wózkowe urządzenia do obsługi magazynów wysokiego składowania. Klasyfikacja, przykłady zastosowań. Wyposażenie podejmujące jednostek ładunkowych. Elementy budowy, przeznaczenie i przegląd przenośników z uwzględnieniem stosowanych w technice magazynowej. Wózki jezdniowe, klasyfikacja, przegląd katalogowy, budowa z uwzględnieniem stosowanych w technice magazynowej. Stacje naładowcze, wyładowcze, urządzenia do obsługi ramp, inne urządzenia specjalne np. do przeładunku kontenerów.
Treść ćwiczeń projektowych
Ćwiczenia obejmują 2 zadania. Pierwsze ma naturę obliczeniową i sprowadza się do doboru znormalizowanych lub katalogowych elementów układu linowego. Kolejny to projektowanie prostego urządzenia transportu wewnętrznego (lub jego fragmentu) obejmujące obliczenia wytrzymałościowe kluczowych elementów i dokumentację rysunkową wykonaną oprogramowaniem AutoDesk INVENTOR do modelowania bryłowego (3-D).
- Metody oceny:
- 2 kolokwia, ćwiczenia zaliczane na podstawie średniej z ocen uzyskanych za wykonanie projektów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Polański A. – Mechanizacja Wewnętrznego Transportu
2. Zieliński Z. – Dźwignice i Urządzenia Transportowe
3. Piątkiewicz A., Sobolski R. - Dźwignice
4. Piątkiewicz A. Sobolski R. – Dźwignice i Przenośniki, tom I i II
5. Markowski M. - Przenośniki
6. Zaskurski J. – Wózki jezdniowe napędzane
7. Pawlicki K. – Elementy dźwignic, cz. 1 i 2
8. Stankiewicz L. – Dźwignice
9. Brach I., Chojnacki E.,
10. Wójcikowski A. – Urządzenia do transportu bliskiego
11. Polskie Normy: grupa 53, Urządzenia Transportu Bliskiego
Inne źródła dotyczące konstrukcji, budowy i zastosowania środków transportu
Wewnętrznego
Uzupełniająco w zakresie dotyczącym środków transportu:
12. Fijałkowski. J. – Technologia Transportu Wewnętrznego
13. Fijałkowski. J. – Technologia magazynowania
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą budowy i rodzajów elementów składowych środków transportu wewnętrznego (cięgna , krążki, bębny, elementy łączące itp.)
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane) cwiczenia projektowe – 2 zaliczenia zadań obliczeniowego i projektowego w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W01, Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_02
- posiada wiedzę dotyczącą budowy i elementów składowych mechanizmów środków transportu wewnętrznego
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane) cwiczenia projektowe – 2 zaliczenia zadań obliczeniowego i projektowego w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W01, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_03
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą klasyfikacji, budowy i zastosowania dźwignic z uwzględnieniem wielkiej ich różnorodności
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W01, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_04
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą klasyfikacji, budowy i zastosowania przenośników z uwzględnieniem wielkiej ich różnorodności
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W01, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_05
- posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą klasyfikacji, budowy i zastosowania wózków jezdniowych z uwzględnieniem ich rodzajów
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W01, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W07, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_06
- posiada wiedzę dotyczacą środków transportu wewnętrznego wykorzystywanych w typowych układach magazynowych
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- posiada umiejętność rozpoznania i scharakteryzowania środka transportu wewnętrznego zgodnie z poznana klasyfikacją i umie określić jego przeznaczenie transportowe
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane)
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01, Tr1A_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U14
- Efekt U_02
- posiada przygotowanie merytoryczne i ograniczoną sprawność konstrukcyjną umożliwiającą projektowanie i dobór prostych środków transportu wewnętrznego lub ich elementów
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe – 2 zaliczenia zadań obliczeniowego i projektowego w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01, Tr1A_U20, Tr1A_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U14, T1A_U16
- Efekt U_03
- posiada umiejetność rozpoznania zespołów (rozłlożenia na elementy składowe) środków transportu wewnetrznego
Weryfikacja: wykład – 2 zaliczenia w formie pisemnej (pytania celowane) cwiczenia projektowe – 2 zaliczenia zadań obliczeniowego i projektowego w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Rozmowa ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K_02
- potrafi współpracować i pracować w grupie
Weryfikacja: Obserwacje na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03