- Nazwa przedmiotu:
- Teoria ruchu pojazdów samochodowych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Zbigniew Lozia, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP404
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godzin, w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., wykonanie pracy projektowej (obliczenia trakcyjne) (ćwicz.) 18 godz., konsultacje: 2 godz., przygotowanie do kolokwiów: 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt. ECTS (47 godzin, w tym: praca na wykładach 30 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,0 pkt. ECTS (18 godz., wykonanie pracy projektowej (obliczenia trakcyjne))
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mechanika.
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, ćwiczenia audytoryjne: 30 osób.
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z własnościami pojazdów samochodowych, traktowanych jako układ mechaniczny o specyficznych cechach, jemu właściwych. Znaczna część wykładu ma charakter informacyjny. Jej źródłem są badania eksperymentalne pojazdów, stanowiące (obok praw mechaniki) podstawę formułowania zależności opisujących własności ruchowe i dynamiczne pojazdu.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Koło ogumione. Mechanika toczenia koła, współpraca koła ogumionego z nawierzchnią drogi, poślizg wzdłużny (obwodowy), przyczepność wzdłużna, boczne znoszenie opon, poślizg boczny, przyczepność boczna, złożony przypadek poślizgu, ogólne charakterystyki kół ogumionych. Opory ruchu samochodu: toczenia, powietrza, wzniesienia, uciągu, bezwładności, skrętu. Charakterystyki źródeł napędu samochodu. Dobór silnika. Charakterystyka własności trakcyjnych samochodu: wykresy bilansu mocy, trakcyjne, charakterystyki dynamiczne. Wpływ przełożeń w układzie napędowym oraz liczby biegów skrzynki biegów na własności trakcyjne samochodu. Ocena zdolności przyspieszania. Wpływ zastosowania sprzęgła i przekładni hydrokinetycznej na własności trakcyjne samochodu. Ruch opóźniony samochodu. Blokowanie kół, wymagania stawiane urządzeniom sterującym rozdziałem sił hamowania na oś przednią i tylną. Stateczność kierunkowa pojazdu w trakcie hamowania, celowość wprowadzania urządzeń przeciwblokujących. Bezpieczny odstęp między pojazdami poruszającymi się w kolumnie. Ruch krzywoliniowy samochodu. Geometria i kinematyka skrętu. Kierowalność samochodu, stateczność kierunkowa ruchu samochodu. Pojazd podsterowny, neutralny, nadsterowny. Stany graniczne ruchu po łuku: wywrócenie pojazdu na bok, utrata przyczepności bocznej. Celowość wprowadzania urządzeń korygujących ruch krzywoliniowy pojazdu. Zużycie paliwa przez samochód, prędkość ekonomiczna, zasady oszczędnej jazdy samochodem. Płynność ruchu samochodu. Proste modele, równania ruchu drgającego swobodnego i wymuszonego. Wpływ drgań na organizm ludzki.
Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Treść ćwiczeń audytoryjnych odpowiada programowi wykładu.
- Metody oceny:
- wykład - 2 kolokwia; ćwiczenia – 2 kolokwia, praca domowa.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Arczyński St., Mechanika ruchu samochodu. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa 1993r.
2. Prochowski L., Pojazdy samochodowe. Mechanika ruchu. WKŁ. Warszawa 2005r.
3. Mitschke M., Teoria samochodu. Dynamika samochodu. WKŁ. Warszawa 1977 r. WKŁ. Warszawa 1987r. (Tom 1: Napęd i hamowanie). WKŁ. Warszawa 1989r. (Tom 2: Drgania).
4. Lanzendoerfer J., Szczepaniak C., Teoria ruchu samochodu. WKŁ. Warszawa 1980r.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Posiada wiedzę ogolną na temat mechaniki ruchu samochodu
Weryfikacja: wykład-kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06, Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_02
- Zna mechanikę toczenia się koła ogumionego po nawierzchni drogi i zjawiska temu towarzyszące (przyczepność)
Weryfikacja: wykład-kolokwium, ćwicz. aud.-kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_03
- Zna siły działające na pojazd (normalne reakcje drogi, wzdłużne: siła napędowa, opory ruchu; poprzeczne)
Weryfikacja: wykład-kolokwium, ćwicz. aud.-kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_04
- Zna zasady doboru głównych parametrów silnika do pojazdu samochodowego
Weryfikacja: wykład-kolokwium, ćwicz. aud.-kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_05
- Posiada wiedzę jak opisuje się własności trakcyjne pojazdu, w tym czynniki na nie wpływające
Weryfikacja: wykład-kolokwium, ćwicz. aud.-kolokwium, ćwicz. lab.-kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_06
- Ma wiedzę na temat mechaniki procesu hamowania samochodu
Weryfikacja: wykład-kolokwium, ćwicz. aud.-kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_07
- Ma wiedzę na temat mechaniki ruchu krzywoliniowego samochodu
Weryfikacja: wykład-kolokwium, ćwicz. aud.-kolokwium, ćwicz. lab.-kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_08
- Ma podstawową wiedzę na temat prędkości ekonomicznej i zasad oszczędnej jazdy samochodem
Weryfikacja: wykład-kolokwium, ćwicz. aud.-kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_09
- Ma podstawową wiedzę na temat mechaniki drgań samochodu
Weryfikacja: wykład-kolokwium, ćwicz. aud.-kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Posiada umiejętność pozyskiwania informacji z literatury z zakresu budowy pojazdów samochodowych
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U_02
- Posiada umiejętność interpretacji informacji zawartych w literaturze i innych źródłach z zakresu teorii ruchu samochodu
Weryfikacja: wykład-kolokwia, ćwicz. aud.-kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U_03
- Potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu własności ruchowych pojazdu
Weryfikacja: ćwicz. aud.-kolokwia, praca domowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01, Tr1A_U08, Tr1A_U19, Tr1A_U22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U07, T1A_U14, T1A_U15