Nazwa przedmiotu:
Sterowanie ruchem kolejowym III
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Juliusz Karolak, as., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP609
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Praca na zajęciach projektowych 15 Studiowanie literatury przedmiotu 3 Samodzielne wykonywanie pracy projektowej 4 Konsultacje 3 Razem 25 godz. ↔ 1 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Praca na zajęciach projektowych 15 Konsultacje 3 Razem 18 godz. ↔ 1 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Praca na zajęciach projektowych 15 Studiowanie literatury przedmiotu 3 Samodzielne wykonywanie pracy projektowej 4 Konsultacje 3 Razem 25 godz. ↔ 1 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość materiału z przedmiotów: Podstawy inżynierii ruchu, Technika ruchu kolejowego, Kolejowe układy transportowe I, Kolejowe układy transportowe II i Sterowanie ruchem kolejowym I.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest uzyskanie efektów zestawionych w tabeli 1.
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń projektowych: Podstawy projektowania technicznego urządzeń srk. Zasady rozmieszczania sygnalizatorów na stacjach i na szlakach. Projekt planu schematycznego urządzeń srk dla małej stacji. Projekt zapisu zależności. Projekt stanowiska operatora. Opis techniczny wykonanego projektu.
Metody oceny:
Ustna obrona samodzielnie wykonanego i ocenionego pozytywnie projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Apuniewicz S., Bartczak M., Cegłowski L., Nogaj J.: Wskazówki do projektowania urządzeń sterowania ruchem kolejowym. WSI, Radom. Radom 1983. 2) Dąbrowa-Bajon M., Karbowiak H., Grochowski K.: Zasady projektowania systemów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, WKiŁ, Warszawa 1981. 3) Album schematów przekaźnikowych urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego typu E. Aktualizacja 1989. Centralne Biuro Projektowo-Badawcze Budownictwa Kolejowego, Warszawa 1989. 4) BN-88-9315-11 Norma branżowa. Sterowanie ruchem kolejowym. Symbole graficzne i oznaczenia literowo-cyfrowe. 5) Wytyczne Techniczne Budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym w przedsiębiorstwie PKP (WTB-E10). Wyd. PKP Dyrekcja Generalna, Warszawa 1996 z późniejszymi zmianami. 6) Materiały pomocnicze do projektowania wskazane przez prowadzącego.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl/~jka
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Posiada wiedzę teoretyczną o typach urządzeń srk i zasadach ich rozmieszczania w terenie.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_02
Posiada wiedzę teoretyczną o zasadach nazewnictwa i oznaczeń specyficznych dla planów schematycznych urządzeń srk.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej planu schematycznego. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej planu schematycznego.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_03
Posiada wiedzę teoretyczną o zasadach nazewnictwa i oznaczeń specyficznych dla tablic zależności.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej tablicy zależności. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej tablicy zależności.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_04
Zna budowę, zasadę działania i własności użytkowe pulpitów nastawczych.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej pulpitów nastawczych. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej pulpitów nastawczych.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Umie zaprojektować plan schematyczny dla stacji o zadanej charakterystyce.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej planu schematycznego. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej planu schematycznego.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08, Tr1A_U10, Tr1A_U24, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U01, T1A_U16
Efekt U_02
Potrafi opracować tablicę zależności dla przykładowej stacji o zadanej w projekcie charakterystyce.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej tablicy zależności. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej tablicy zależności.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08, Tr1A_U10, Tr1A_U24, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U01, T1A_U16
Efekt U_03
Potrafi dobrać wymiary pulpitu nastawczego i w ergonomiczny sposób rozmieścić na nim elementy sterownicze.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej pulpitu nastawczego. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej pulpitu nastawczego.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08, Tr1A_U10, Tr1A_U24, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U01, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02, Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, T1A_K04
Efekt K_02
Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05