Nazwa przedmiotu:
Pojazdy szynowe i trakcja
Koordynator przedmiotu:
dr inż.Tomasz Dzik - Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Trakcyjnych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP408
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu 30; Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 12; Przygotowanie do kolokwiów 15; Konsultacje 2; Razem 59 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny wykładu 30; Konsultacje 2; Razem 32 godz. ↔ 1,5 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Elektrotechnika I, Środki transportu I
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Przedstawienie stanu techniki systemu transportu szynowego oraz maszyn i urządzeń stosowanych w pojazdach szynowych. Opis działania systemu w zakresie zasilania i napędu. Przedstawienie nowych strategii gospodarowania energią trakcyjną.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Analiza właściwości eksploatowanych na Świecie systemów trakcji szynowej pod względem relacji między możliwościami przewozowymi, a kosztami inwestycyjnymi i eksploatacyjnymi. Trakcja szynowa w Polsce: kolejnictwo, transport miejski (tramwaj trolejbus, metro). Model ruchu pojazdu trakcyjnego: siły działające na pojazd, równanie ruchu, współczynnik mas wirujących, wielkości jednostkowe i współczynniki stosowane w obliczeniach trakcyjnych. Fizyczno-techniczne granice trakcji szynowej. Wpływ konstrukcji pojazdu i napędu na wartość współczynnika wykorzystania przyczepności. Pojazdy szynowe sieciowe i autonomiczne. Charakterystyka siły pociągowej i mocy pojazdu. Podstawowe ograniczenia techniczne rozruchu i hamowania elektrycznego. Rodzaje trakcyjnych silników napędowych i układów rozruchu. Wpływ napięcia w sieci jezdnej na charakterystykę pojazdu sieciowego. Lokomotywy spalinowo-elektryczne. Charakterystyki lokomotywy spalinowo-elektrycznej. System zasilania przewodowego prądu stałego. Warunki współpracy elektrycznych pojazdów trakcyjnych z siecią. Możliwości techniczne poprawy jakości zasilania pojazdu sieciowego. Obciążenie układu zasilania i klasy przeciążenia podstacji. Prądy błądzące, sposoby ochrony urządzeń podziemnych. Zasady nowoczesnego gospodarowania energia trakcyjną. Rekuperacja energii do sieci lub zasobnika. Możliwości wykorzystania ogniwa paliwowego.
Metody oceny:
2 kolokwia
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Podoski J., Kacprzak J., 2) Mysłek J., Zasady trakcji elektrycznej, WKiŁWarszawa 1980, 3) Mierzejewski L., Szeląg A., Gałuszewski M., Systemy zasilania trakcji elektrycznej prądu stałego, WPW Warszawa 1989, 4) Kacprzak J., Koczara W., Podstawy napędu elektrycznych pojazdów trakcyjnych, WKiŁ Warszawa 1990, 5) Wolfram, Romaniszyn, Nowoczesne Pojazdy Szynowe, WKiŁ Warszawa 1991, 6) Szeląg, A. Infrastruktura elektroenergetyki trakcyjnej kolei dużych prędkości, Infrastruktura Transportu nr 6, 2009, 7) Szeląg, A.; Maciołek, T.; Drążek, M.; Patoka, M. Aspekty efektywności i energooszczędności w procesie modernizacji układów zasilania trakcji tramwajowej, Pojazdy Szynowe Nr 3, 2011
Witryna www przedmiotu:
http://www.wt.pw.edu.pl > Wydział > Zakłady > ESTiWEwT > Działalność > ...
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
zna właściwości eksploatacyjne systemów trakcji szynowej stosowanych na świecie
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_02
zna zależności matematyczne opisujące ruch i przetwarzanie energii szynowego pojazdu trakcyjnego i fizyczno-techniczne granice trakcji szynowej
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_03
zna warunki współpracy elektrycznych pojazdów trakcyjnych z siecią
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_04
zna rozwiązania układowe obwodów głównych pojazdów trakcyjnych systemu zasilania prądu stałego
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07, Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_05
zna elementy i rozwiązania układowe systemu zasilania trakcji elektrycznej prądu stałego
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_06
rozumie problemy techniczne poprawy jakości zasilania i ochrony przed skutkami przepływu prądów błądzących systemu zasilania prądu stałego
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07, Tr1A_W09, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
posiada biegłość merytoryczną w opisie procesów rozruchu i hamowania szynowych pojazdów trakcyjnych
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09, Tr1A_U11, Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U09, T1A_U13
Efekt U_02
potrafi dokonać krytycznej analizy rozwiązań układowych systemu zasilania trakcji elektrycznej systemu prądu stałego pod względem jakości zasilania pojazdu i ochrony przed skutkami prądów błądzących
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09, Tr1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
ma świadomość ważności działalności inżynierskiej i rozumie jej pozatechniczne aspekty i skutki w systemie trakcji szynowej
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna; udział w dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05
Efekt K_02
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań przewozowych w systemie trakcji szynowej
Weryfikacja: kolokwia, część pisemna i ewent. ustna; udział w dyskusji na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04