- Nazwa przedmiotu:
- Diagnostyka samochodowa
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Zbigniew Lozia, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIS624
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 30
Studiowanie literatury 28,5
Konsultacje 1,5
Przygotowanie do egzaminu 26
Udział w egzaminach 4
Razem 90 godz.
Punkty ECTS: 3 pkt.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu 30
Konsultacje 1,5
Udział w egzaminach 4
Razem 35,5 godz.
Punkty ECTS: 1,5 pkt.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Punkty ECTS: 0 pkt.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Teoria ruchu pojazdów samochodowych. Pojazdy samochodowe. Silniki samochodowe.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z zasadami i metodami diagnostyki pojazdów samochodowych, ich układów, zespołów i podzespołów.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Zasady diagnostycznej oceny całego pojazdu. Badania pojazdu na hamowni podwoziowej. Diagnostyka pokładowa. Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego silnika spalinowego. Metody bezhamulcowe pomiaru mocy efektywnej oraz mocy strat wewnętrznych. Pomiar podciśnienia w przewodzie dolotowym. Pomiar ciśnienia w końcu suwu sprężania. Powietrzna próba szczelności cylindrów. Pomiar ciśnienia oleju w układzie smarowania. Metody wibroakustyczne oceny stanu silnika. Diagnostyka układu zasilania silnika ZI (pompa paliwowa, aparatura wtryskowa niskociśnieniowa, analiza spalin). Diagnostyka układu zasilania silników ZS (pompa zasilająca, pompa wtryskowa, regulator prędkości obrotowej, wtryskiwacze, ocena zadymienia spalin). Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego układu kierowniczego. Ocena wstępna (pomiar sumarycznego luzu obwodowego oraz siły na kole kierownicy; ocena kątów skrętu). Cel stosowania “kasatorów bicia poosiowego” obręczy. Ustawianie kół do jazdy “na wprost”. Pomiar zbieżności, kąta pochylenia koła, kąta wyprzedzenia i pochylenia osi zataczania (“osi sworznia zwrotnicy”). Ocena wzajemnego położenia osi jezdnych pojazdu. Wyważanie kół jezdnych samochodu. Definicja i miary niewyważenia. Przyczyny i skutki niewyważenia kół jezdnych samochodu. Wstępna ocena stanu wyważenia. Wpływ błędów kształtu opony i obręczy. Wprowadzenie pojęcia “płaszczyzn korekcji”. Wyważanie kół zamontowanych na pojeździe i zdemontowanych z pojazdu - określenie wartości i lokalizacja niewyważenia. Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego elementów zawieszenia. Ocena elementów sprężystych. Badania amortyzatorów zdemontowanych z pojazdu i zamontowanych w pojeździe. Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego układu hamulcowego. Charakterystyka czasowa pojedynczego hamowania - podstawowe określenia i definicje. Kryteria oceny skuteczności działania hamulców. Pomiar opóźnienia hamowania oraz sił hamowania na obwodzie kół jezdnych. Opcjonalny pomiar długości drogi hamowania. Metodyka oceny skuteczności działania hamulców na stanowiskach płytowych oraz rolkowych o niskiej prędkości pomiarowej. Ocena stanu układu hamulcowego z pneumatycznym mechanizmem uruchamiania.
- Metody oceny:
- egzamin pisemny i ustny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Bocheński C., Bogus St., Damm A., Lozia Z. Turek L., Badania kontrolne samochodów. WKŁ. Warszawa 2000r.
2. Lozia Z. (red.) Diagnostyka samochodowa. Laboratorium. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2007r. ISBN: 978-83-7207-632-8.
3. Niziński St. (red.). Diagnostyka samochodów osobowych i ciężarowych. Dom Wydawniczy Bellona. Warszawa 1999 r.
4. Trzeciak K., Diagnostyka samochodów osobowych. WKŁ. Warszawa 1996r.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma wiedzę teoretyczną o procesach fizycznych towarzyszących pracy pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i pozespołów
Weryfikacja: wykład - egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06, Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W_02
- Zna podstawowe pojęcia związane z diagnozowaniem obiektów technicznych, a w szczególności pojazdów samochodowych oraz ma szczegółową wiedzę o parametrach diagnostycznych dotyczących funkcjonowania pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów.
Weryfikacja: wykład - egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W_03
- Zna kryteria i metody oceny stanu technicznego pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów (m.in. silnika, układu napędowego, kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jezdnego)
Weryfikacja: wykład - egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W06
- Efekt W_04
- Ma wiedzę o budowie i zasadzie działania stanowisk badawczych i urządzeń pomiarowych stosowanych przy diagnozowaniu pojazdów oraz zna ideę stosowania, pełnione zadania i zasadę działania systemu diagnostyki pokładowej OBD i EOBD w pojazdach samochodowych.
Weryfikacja: wykład - egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi pozyskać informacje z literatury dotyczące diagnozowania pojazdów samochodowych
Weryfikacja: wykład - egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt U_02
- Umie wstępnie planować pomiary dotyczące diagnozowania samochodów, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: wykład - egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11
- Efekt U_03
- Potrafi wykorzystać poznane metody oceny stanu technicznego pojazdu do lokalizowania jego niesprawności
Weryfikacja: wykład - egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U10