- Nazwa przedmiotu:
- Systemy kierowania i sterowania ruchem kolejowym I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Andrzej Kochan, ad. , Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMS123
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 30 godz. Zapoznanie się ze wskazana literaturą 10 godz. Przygotowanie do egzaminu 15 godz. Konsultacje z prowadzącym 3 godz. Udział w egzaminie 1godz. Razem 60 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu 30 godz. Konsultacje z prowadzącym 3 godz. Udział w egzaminie 1 godz. Razem 34 godz. ↔ 1,5 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość materiału z przedmiotów: podstawy inżynierii ruchu, technika ruchu kolejowego, sterowanie ruchem kolejowym I i II, technika sterowania ruchem kolejowym na studiach I stopnia.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Przekazywanie wiedzy na temat różnych aspektów programowalnych systemów kierowania i sterowania ruchem. Kształtowanie wymagań funkcjonalnych i technicznych dla systemów kierowania ruchem kolejowym. Poznanie zasad projektowania i eksploatacji nowych systemów i urządzeń wspomagających kierowanie ruchem kolejowym.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Pojęcie systemu kierowania i sterowania ruchem (ksr). Podsystemy kierowania ruchem kolejowym i ich funkcje. Współpraca dyspozytora liniowego, dyżurnego ruchu i dróżnika przejazdowego przy pomocy urządzeń krk. Różne postacie zobrazowania sytuacji ruchowej. Kreślenie i interpretacja wykresu ruchu. Budowanie interfejsów z systemami zewnętrznymi. Projektowanie baz danych opisujący ruch pociągów. Definiowanie obszaru krk i stanowisk pozwalających na realizację założonych celów.
- Metody oceny:
- Ocena jest przeprowadzana na podstawie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Ocena jest pozytywna jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące każdego efektu z osobna.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Wskazana przez prowadzącego.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl/~ako/sksrk1
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- posiada wiedzę teoretyczną na temat struktur i zadań systemów kierowania i sterowania ruchem kolejowym oraz realizowanych przez nie funkcji
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W04
- Efekt W_02
- posiada wiedzę teoretyczną na temat prowadzenia ruchu pomiędzy posterunkami zapowiadawczymi przy pomocy urządzeń pip, pd zgodnie z obwiązującymi przepisami
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W04
- Efekt W_03
- posiada wiedzę teoretyczną na temat zasad projektowania systemów kierowania ruchem kolejowym z zastosowaniem obowiązujących norm i przepisów
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W04
- Efekt W_04
- posiada wiedzę teoretyczną na temat zasad projektowania systemów kierowania ruchem kolejowym z zastosowaniem obowiązujących norm i przepisów
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Umie scharakteryzować funkcje systemu kierowania i sterowania ruchem kolejowym
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U14, Tr2A_U12, Tr2A_U10, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U12, T2A_U11, T2A_U10, T2A_U01
- Efekt U_02
- Umie określić strukturę systemu kierowania ruchem kolejowym dla danego obszaru sieci kolejowej
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U14, Tr2A_U12, Tr2A_U10, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U12, T2A_U11, T2A_U10, T2A_U01
- Efekt U_03
- Umie wskazać istotne cechy projektu systemu kierowania ruchem kolejowym
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_U14, Tr2A_U12, Tr2A_U10, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U12, T2A_U11, T2A_U10, T2A_U01