- Nazwa przedmiotu:
- Procesy ruchu drogowego I
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Paweł Chrobot, st. wykł., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMP111
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 pkt. ECTS (60 godz., w tym: godziny wykładu 30, zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15, przygotowanie do egzaminu 10, konsultacje z prowadzącym 5).
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (35 godz., w tym: godziny wykładu 30, konsultacje z prowadzącym 5).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Posiadanie podstawowej wiedzy w zakresie inżynierii ruchu drogowego i sterowania ruchem drogowym.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Wprowadzenie w zagadnienia modelowania i opisu procesów występujących w ruchu drogowym. Przegląd zagadnień dotyczących opisu przemieszczania się pojedynczego pojazdu i strumienia pojazdów, modelowania procesów przepływu strumienia pojazdów, modelowania procesów kolejkowych zachodzących na skrzyżowaniach oraz modelowanie skrzyżowań o złożonych układach geometrycznych.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Statystyczny opis ruchu pojedynczego pojazdu: równania przebiegu i profilu prędkości, prędkość podróży i odcinkowa. Obserwacje strumienia pojazdów jako realizacje procesów stochastycznych: interpretacje procesu stochastycznego, opis przybyć pojazdów. Opis strumienia pojazdów: w obserwacjach lokalnych, chwilowych, strumień jako dwuwymiarowy proces stochastyczny. Pojęcia prędkości strumienia pojazdów. Równanie strumienia. Charakterystyki statyczne strumienia. Makromodele strumienia. Elementy teorii ciągłości strumienia. Zjawiska falowe i przepływ strumienia. Powstawanie zatorów, prognozowanie przebiegów koncentracji i rozprzestrzeniania się zatorów. Mikromodele strumienia: ruchu jednego pojazdu. Proces jazdy niezależnej. Proces jazdy zależnej. Interakcja procesów. Model zespołu kierowca-pojazd. Modelowanie drogi: wyprzedzanie na drogach jednokierunkowych, dwupasowych dwukierunkowych, odwzorowanie układów drogowych, podejmowanie decyzji techniki symulacji cyfrowej. Stacjonarne procesy kolejkowe. Dynamiczne modele procesów kolejkowych. Przepustowość punktów charakterystycznych skrzyżowań. Modelowanie skrzyżowań sterowanych o złożonych układach geometrycznych. Analiza konfliktów i sterowanie dopuszczalne. Struktura modelu skrzyżowania.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny - ok. 8 pytań, ew. cz. ustna.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997
2) Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011
3) Obretenow A., Dimitrow B.: "Teoria masowej obsługi". PWN 1989
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę dotyczącą opisu procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych w czasie i przestrzeni, w zakresie deterministycznego i stochastycznego opisu ruchu pojedynczego pojazdu w funkcji czasu i drogi oraz związków pomiędzy prędkościami podróży i odcinkową.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W_02
- Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie interpretacji procesu stochastycznego, opisu przybyć pojazdów (procesy Palma i Poissona), parametrów i estymatorów opisujących wielkość i przemieszczanie się strumienia pojazdów i związków między nimi.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W_03
- Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie modeli dynamicznych i statycznych, zjawisk falowych i przepływu strumienia.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W_04
- Ma szczegółową wiedzę dotyczącą analizowania wybranych procesów kolejkowych zachodzących w ruchu drogowym oraz klasyfikacji punktów charakterystycznych i konfliktów strumieni na skrzyżowaniu sterowanym.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W10, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W08, T2A_W04
- Efekt W_05
- Ma szczegółową wiedzę w zakresie zasad tworzenia struktur dynamicznych modeli kolejkowych skrzyżowań sterowanych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04
- Efekt W_06
- Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zasad opisu złożonych układów geometrycznych skrzyżowań do identyfikacji rodzaju punktów charakterystycznych i konfliktów strumieni w celu zautomatyzowanego tworzenia struktur modeli skrzyżowań sterowanych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, ew. cz. ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07, T2A_W04