Nazwa przedmiotu:
Systemy kierowania i sterowania ruchem kolejowym I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Andrzej Kochan, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMP121
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny wykładu 18 godz. Zapoznanie się ze wskazana literaturą 16 godz. Przygotowanie do egzaminu 22 godz. Konsultacje z prowadzącym 3 godz. Udział w kolokwiach 1 godz. Razem 60 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny wykładu 18 godz. Konsultacje z prowadzącym 3 godz. Udział w egzaminie 1 godz. Razem 22 godz. ↔ 1 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość materiału z przedmiotów: podstawy inżynierii ruchu, technika ruchu kolejowego, sterowanie ruchem kolejowym I i II, technika sterowania ruchem kolejowym na studiach I stopnia.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Przekazywanie wiedzy na temat różnych aspektów programowalnych systemów kierowania i sterowania ruchem. Kształtowanie wymagań funkcjonalnych i technicznych dla systemów kierowania ruchem kolejowym. Poznanie zasad projektowania i eksploatacji nowych systemów i urządzeń wspomagających kierowanie ruchem kolejowym.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Pojęcie systemu kierowania i sterowania ruchem (ksr). Podsystemy kierowania ruchem kolejowym i ich funkcje. Współpraca dyspozytora liniowego, dyżurnego ruchu i dróżnika przejazdowego przy pomocy urządzeń krk. Różne postacie zobrazowania sytuacji ruchowej. Kreślenie i interpretacja wykresu ruchu. Budowanie interfejsów z systemami zewnętrznymi. Projektowanie baz danych opisujący ruch pociągów. Definiowanie obszaru krk i stanowisk pozwalających na realizację założonych celów.
Metody oceny:
Ocena jest przeprowadzana na podstawie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Ocena jest pozytywna jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące każdego efektu z osobna.
Egzamin:
tak
Literatura:
Wskazana przez prowadzącego.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl/~ako/sksrk1
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
posiada wiedzę teoretyczną na temat struktur i zadań systemów kierowania i sterowania ruchem kolejowym oraz realizowanych przez nie funkcji
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, T2A_W04
Efekt W_02
posiada wiedzę teoretyczną na temat prowadzenia ruchu pomiędzy posterunkami zapowiadawczymi przy pomocy urządzeń pip, pd zgodnie z obwiązującymi przepisami
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, T2A_W04
Efekt W_03
posiada wiedzę teoretyczną na temat zasad współpracy podsystemów kierowania ruchem z innymi systemami realizującej cel automatyzacji pracy operatorów systemu oraz cel wymiany danych z otoczeniem systemu
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, T2A_W04
Efekt W_04
posiada wiedzę teoretyczną na temat zasad projektowania systemów kierowania ruchem kolejowym z zastosowaniem obowiązujących norm i przepisów
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, T2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Umie scharakteryzować funkcje systemu kierowania i sterowania ruchem kolejowym
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U14, Tr2A_U12, Tr2A_U10, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U12, T2A_U11, T2A_U10, T2A_U01
Efekt U_02
Umie określić strukturę systemu kierowania ruchem kolejowym dla danego obszaru sieci kolejowej
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U14, Tr2A_U12, Tr2A_U10, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U12, T2A_U11, T2A_U10, T2A_U01
Efekt U_03
Umie wskazać istotne cechy projektu systemu kierowania ruchem kolejowym
Weryfikacja: Weryfikacja efektu jest realizowana w czasie egzaminu po zakończonym semestrze. Studenci odpowiadają na punktowane pytania. Efekt jest uzyskany jeżeli student otrzyma więcej niż połowę punktów przewidzianą za pytania dotyczące efektu.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U14, Tr2A_U12, Tr2A_U10, Tr2A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U12, T2A_U11, T2A_U10, T2A_U01