Nazwa przedmiotu:
Technologia transportu samochodowego
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Mariusz Wasiak, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMS103
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
86 godzin, w tym: praca na wykładach: 9 godz., praca na zajęciach projektowych: 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu: 16 godz., konsultacje: 3 godz., udział w egzaminach: 2 godz., obrona pracy projektowej: 1 godz., przygotowanie do egzaminu z wykładu: 6 godz., samodzielne przygotowanie pracy projektowej: 40 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt. ECTS (24 godziny, w tym: praca na wykładach: 9 godz., praca na zajęciach projektowych: 9 godz., konsultacje: 3 godz., udział w egzaminach: 2 godz., obrona pracy projektowej: 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt. ECTS (50 godzin, w tym: praca na zajęciach projektowych: 9 godz., obrona pracy projektowej: 1 godz., samodzielne przygotowanie pracy projektowej: 40 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza o rodzajach systemów transportowych i znaczeniu transportu drogowego w tych systemach oraz o środkach transportu drogowego stosowanych w transporcie ładunków i ich parametrach użytkowych.
Limit liczby studentów:
wykład: brak, projekt: 14 osób
Cel przedmiotu:
Nabycie wiedzy o technicznych, ekonomicznych i prawnych aspektach realizacji przewozów drogowych oraz o zasadach projektowana i oceny tych przewozów.
Treści kształcenia:
Wykład: Proces technologiczny w transporcie samochodowym, podstawowe rodzaje ładunków oraz ich charakterystyki determinujące podatność, rodzaje środków pracy stosowanych w transporcie samochodowym oraz koszty ich posiadania, zużycia i eksploatacji, warunki korzystania z infrastruktury drogowej, parametry dopuszczalne środków przewozowych, dobór pojazdów do zadań oraz planowanie rozmieszczenia ładunku, wymagane uprawnienia kierowców oraz krajowe, Unijne i pozaunijne regulacje czasu pracy kierowców i czasu prowadzenia pojazdów, koszty pracy kierowców, kryterium wydajnościowe oraz kryterium kosztowe oceny wariantów technologii przewozu drogowego. Projekt: Wykonanie zadania projektowego dotyczącego przewozu wybranego ładunku transportem samochodowym przy uwzględnieniu dwóch wariantów technologii. Zakres projektu: charakterystyka przedmiotu przewozu, dobór i wymiarowanie postaci transportowej ładunku, dobór pojazdu, analityczne wyznaczenie rozmieszczenia ładunku w przestrzeni ładunkowej pojazdu, wymiarowanie wariantów technologii transportu ze względu na wydajność, wymiarowanie wariantów technologii transportu ze względu na koszty, porównanie wariantów i wybór najlepszego oraz analiza uzyskanych wyników.
Metody oceny:
Wykład: ocena formująca: 1 lub 2 sprawdziany pisemne dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych, ocena podsumowująca: egzamin pisemny zawierający około 8 pytań otwartych oraz ew. egzamin ustny. Projekt: ocena formująca: monitorowanie i ocena postępów w realizacji zadania projektowego oraz wskazywanie i omawianie popełnianych błędów, ocena podsumowująca: obrona pracy projektowej.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Bogdanowicz S.: Podatność. Teoria i zastosowanie w transporcie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012; 2) Lissowska E. (red.): Technologia procesów przewozowych w transporcie samochodowym, WKiŁ, Warszawa 1975; 3) Mindur L. (red.): Współczesne technologie transportowe, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2004; 4) Wybrane [aktualne] akty prawne dotyczące m.in.: przepisów ruchu drogowego, dróg publicznych, dróg płatnych, transportu drogowego, kierujących pojazdami, czasu pracy kierowców oraz czasu prowadzenia pojazdów. Literatura uzupełniająca: 1) Madeyski M., Lissowska E.: Badania analityczne transportu samochodowego, WKiŁ, Warszawa 1970; 2) Mendyk E.: Ekonomika i organizacja transportu, WSL, Poznań 2002.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Posiada pogłębioną wiedzę o strukturze procesów produkcyjnych i procesów technologicznych w transporcie samochodowym oraz o podatności transportowej ładunków
Weryfikacja: Egzamin, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04
Efekt W_02
Posiada pogłębioną wiedzę o środkach pracy stosowanych w transporcie samochodowym, a także zna parametry dopuszczalne pojazdów, warunki korzystania z infrastruktury drogowej oraz wymagane kwalifikacje kierowców i uwarunkowania prawne dotyczące czasu pracy kierowców
Weryfikacja: Egzamin, 2 lub 3 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 lub 2 z tych pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W10, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08, T2A_W04
Efekt W_03
Posiada pogłębioną wiedzę o zasadach doboru środków przewozowych transportu samochodowego oraz o wymiarowaniu rozmieszczenia ładunku w przestrzeniach ładunkowych pojazdów
Weryfikacja: Egzamin, 1 pytanie otwarte, student potrafi wymienić i opisać ogólnie kryteria doboru pojazdów; Obrona pracy projektowej, student potrafi omówić zastosowane metody rozmieszczenia ładunków i określić podstawowe uwarunkowania ich stosowania
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, T2A_W04
Efekt W_04
Posiada pogłębioną wiedzę o czynnikach determinujących wydajność w transporcie samochodowym, o kosztach w transporcie samochodowym oraz o wymiarowaniu procesów przewozowych ze względu na wydajność pracy i koszty
Weryfikacja: Egzamin, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań; Obrona pracy projektowej, student potrafi wyjaśnić przyjęty sposób wymiarowania procesu przewozowego ze względu na koszty oraz wydajność
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W10, Tr2A_W09, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08, T2A_W07, T2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi zgodnie z przepisami planować wykorzystanie przestrzeni ładunkowej pojazdów dla różnych zadań przewozowych oraz proponować usprawnienia w tym zakresie
Weryfikacja: Obrona zadania projektowego, część projektu dotycząca planowania rozmieszczenia ładunku w przestrzeni ładunkowej pojazdu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U15, Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U16, T2A_U09
Efekt U_02
Potrafi wymiarować procesy przewozowe ze względu na wydajność oraz ze względu na koszty
Weryfikacja: Obrona zadania projektowego, część projektu dotycząca wymiarowania wariantów technologicznych ze względu na koszty oraz ze względu na wydajność
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U15, Tr2A_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U16, T2A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy w zakresie planowania wykorzystania przestrzeni ładunkowej pojazdów
Weryfikacja: Obrona zadania projektowego, potrafi opracować rozwiązanie projektowe wykorzystując właściwie przestrzeń ładunkową pojazdu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06