Nazwa przedmiotu:
Modelowanie procesów transportowych I
Koordynator przedmiotu:
dr Jolanta Żak, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
TR.NMK105
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady: 9 Ćwiczenia: 9 Zapoznanie się z literaturą: 22 Konsultacje: 5 Przygotowanie do kolokwium: 16 Razem: 60 ECTS = 2
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady: 9 Ćwiczenia: 9 Konsultacje: 5 Razem: 23 ECTS = 1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza i podstawowe umiejętności dotyczące teorii grafów i sieci.
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych do modelowania systemów i procesów transportowych uwzględniając: formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu w sieci transportowej, prognozowanie rozwoju systemów transportowych w aspekcie dostosowania infrastruktury transportowej do realizowanych zadań przewozowych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Model systemu transportowego - charakterystyka elementów tego modelu. Potok ruchu jednorodny oraz ściśle jednorodny. Charakterystyki potoku ruchu na drodze. Pojęcie organizowania ruchu w sieci transportowej. Zadania optymalizacyjne rozłożenia potoku ruchu. Odwzorowanie kosztu przewozu, składniki kosztu przewozu, koszt średni i koszt krańcowy – definicje, opis formalny. Zasady aproksymacji nieliniowej funkcji kosztu. Modele organizowania ruchu. Pojęcie równowagi w sensie NASH’A – założenia, definicja słowna i formalna. Organizowanie ruchu w ujęciu Nash’a. Organizowanie ruchu o minimalnym koszcie. Pojęcie równowagi w ujęciu Stackelberg’a. Modele organizowania ruchu – formułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich oraz wg. równych kosztów krańcowych. Modele rozwoju systemu transportowego. Modele doboru środków do realizacji zadań. Charakterystyki kosztów w funkcji wielkości środków oraz zadań w modelach rozwoju systemu transportowego. Zasady formułowania zadań optymalizacyjnych doboru wyposażenia do ustalonych zadań. Treść ćwiczeń audytoryjnych: Przykłady odwzorowania struktury systemu transportowego (ST). Wyznaczanie charakterystyk elementów struktury ST. Warunki nakładane na potok ruchu - Zapis formalny w aplikacji do przykładów. Zadania optymalizacyjne rozłożenia potoku ruchu o kryterium równych kosztów średnich; ujęcie dla kilku źródeł i kilku ujść. Zadania optymalizacyjne rozłożenia potoku ruchu o kryterium równych kosztów krańcowych; ujęcie dla kilku źródeł i kilku ujść. Zadania optymalizacyjne jednoczesnej optymalizacji środków i zadań w modelach rozwoju ST. Kryterium równowagi w modelach rozwoju ST. Liniowe i nieliniowe zadania optymalizacyjne rozwoju systemu transportowego.
Metody oceny:
Wykład – 2 kolokwia zawierające pytania otwarte , ćwiczenia – 2 kolokwia zawierające zadania
Egzamin:
nie
Literatura:
Podręczniki: 1. Jacyna M.: Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009 2. Jacyna M.: Modelowanie i ocena systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009 3. Gutenbaum J.: Modelowanie matematyczna systemów. Wyd. PWN, Warszawa – Łódź 1987 Literatura uzupełniająca: 4. Leszczyński J.: Modelowanie systemów i procesów transportowych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1990 5. Korzan B.: Elementy teorii grafów i sieci - metody i zastosowania. WNT, Warszawa 1978 6. Steenbrink P. A.: Optymalizacja sieci transportowych. WKiŁ, W-wa 1978
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o systemie transportowym i jego modelu, strukturze modelu i charakterystykach opisanych na elementach struktury.
Weryfikacja: Wykład – pytania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01
Efekt W_02
Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę teoretyczną z problematyki organizowania ruchu w sieci transportowej, w tym modeli w ujęciu NASH’A i ujęciu Stackelberg’a.
Weryfikacja: Wykład: pytania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W04
Efekt W_03
Zna zależności matematyczne opisujące równowagę w ujęciu NASH’A oraz w ujęciu Stackelberg’a – założenia, definicje słowną i formalną. Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu formułowania zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu wg. zasady równych kosztów średnich oraz wg. równych kosztów krańcowych na sieci transportowej. Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu modeli rozwoju systemu transportowego i zna zależności formalne niezbędne do formułowania zadań optymalizacyjnych doboru środków do zadań.
Weryfikacja: Wykład – kolokwium pisemnie I i II w formie pytań i zadań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_W08, Tr2A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, T2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi zapisać formalnie model systemu transportowego i jego elementy – strukturę, charakterystyki elementów struktury, potok ruchu.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U07, Tr2A_U06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U09
Efekt U_02
Potrafi przedstawić sformułowanie zadań optymalizacyjnych rozłożenia potoku ruchu na sieci transportowej wg. zasady równych kosztów średnich oraz wg. równych kosztów krańcowych. Potrafi zapisać zależności matematyczne opisujące modele organizowania ruchu w ujęciu NASH’A i ujęciu Stackelberg’a.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U08, Tr2A_U07, Tr2A_U06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U09, T2A_U09
Efekt U_03
Potrafi przedstawić sformułowanie modeli rozwoju systemu transportowego oraz sformułowanie zadań optymalizacyjnych doboru środków do zadań.
Weryfikacja: Ćwiczenia: zadania na kolokwium pisemnym I i II
Powiązane efekty kierunkowe: Tr2A_U16, Tr2A_U12, Tr2A_U11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U17, T2A_U11, T2A_U11