- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria ruchu lotniczego I
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Marek Malarski, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inzynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP634
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny wykładu 18
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 27
Przygotowanie do egzaminu 12
Konsultacje 1
Udział w egzaminie 2
Razem 60 godz. ↔ 2 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny wykładu 18
Konsultacje 1
Udział w egzaminie 2
Razem 21 godz. ↔ 1 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zasad organizacji i zarządzania ruchem lotniczym
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
pojęcia podstawowe lotnictwa, ruch lotniczy, zarządzanie ruchem lotniczym (2), lotnictwo i ruch lotniczy w Polsce, rys historyczny, rozwój (2), organizacja ruchu lotniczego, organizacja przestrzeni powietrznej, ATM, klasyfikacja przestrzeni (2), współczesne samoloty komunikacyjne: duże, regionalne (w tym turbośmigłowe), transportowe i dyspozycyjne (6), najwięksi przewoźnicy lotniczy świata, przewoźnicy lotniczy w Polsce (4), porty lotnicze świata, Europy, Polski, port lotniczy w aglomeracji, rozwój zrównoważony (6).
Lotnictwo, pojęcia podstawowe. Ruch lotniczy w Polsce. Organizacja RL, zmiany, FIR Warszawa. Współczesne duże samoloty komunikacyjne. Współczesne samoloty regionalne (w tym turbośmigłowe). Współczesne samoloty transportowe i dyspozycyjne. Najwięksi przewoźnicy lotniczy świata. Przewoźnicy lotniczy w Polsce. Największe porty lotnicze świata. Porty lotnicze Europy. Porty lotnicze Polski / port lotniczy w aglomeracji, rozwój zrównoważony.
- Metody oceny:
- Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Malarski M.: Inżynieria ruchu lotniczego. OW PW Warszawa 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- 1. posiada wiedzę zakresie nauk podstawowych przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii ruchu lotniczego 2. ma elementarną wiedzę w zakresie dyscyplin inżynierskich powiązanych z problemami rl 3. ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia charakteryzujące zarządzanie rl 4. ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi obszarami inżynierii rl 5. ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze rl
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W08, Tr1A_W07, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02
- Efekt W_02
- 6. zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z inżynierią ruchu lotniczego, 7. ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania ruchem lotniczym, w tym zarządzania jakością ruchu i prowadzenia działalności gospodarczej, 8. zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu organizacji komercyjnego ruchu lotniczego i jego obsługi
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W14, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09, T1A_W11, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- 1. potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim w zakresie inżynierii ruchu lotniczego, potrafi integrować uzyskane informacje i dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie w zakresie zarządzania ruchem lotniczym 2. potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym inżynierów ruchu lotniczego oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U02, Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U01
- Efekt U_02
- 4. potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w zakresie rl, 6. potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego problemu inżynierii ruchu lotniczego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U21, Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U15, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11