Nazwa przedmiotu:
Sterowanie ruchem drogowym III
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Paweł Chrobot, st. wykł., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP712
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 pkt. ECTS (60 godz., w tym: godziny ćwiczeń projektowych 18, wykonanie projektu 37, konsultacje z prowadzącym przed zaliczeniem projektu 5).
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 pkt. ECTS (23 godz., w tym: godziny ćwiczeń projektowych 18, konsultacje z prowadzącym przed zaliczeniem projektu 5).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 pkt. ECTS (60 godz., w tym: godziny ćwiczeń projektowych 18, wykonanie projektu 37, konsultacje z prowadzącym przed zaliczeniem projektu 5).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Posiadanie wiedzy teoretycznej dotyczącej projektowania cyklicznej i adaptacyjnej drogowej sygnalizacji świetlnej.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Praktyczne poznanie metod i zasad wyznaczania optymalnego sterowania cyklicznego i adaptacyjnego na skrzyżowaniu z drogową sygnalizacją świetlną.
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń projektowych: Przygotowanie danych wejściowych do projektu. Wykonanie projektu lokalizacji sygnalizatorów. Wyznaczenie optymalnego, cyklicznego programu sygnalizacji dla zadanego skrzyżowania. Weryfikacja obliczeń przy zastosowaniu pakietu wspomagającego projektowanie. Wykonanie projektu lokalizacji czujników detektorów dla zadanego wariantu sterowania adaptacyjnego. Opracowania algorytmu sterowania adaptacyjnego. Przygotowanie końcowego sprawozdania.
Metody oceny:
Ocena formująca: bieżąca ocena postępów przy realizacji projektu. Ocena podsumowująca: ocena końcowej postaci projektu (sprawozdania) i jego obrona.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997 2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 3. „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, Dz.U. RP, Załącznik do nru 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003 r. 4. „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlna”. Instrukcja obliczania, GDDKiA, Warszawa 2004
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zdobywa pogłębioną, szczegółową wiedzę na temat prawidłowej lokalizacji urządzeń sterowania ruchem drogowym (sygnalizatory, detektory) w obszarze skrzyżowań
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego sprawozdania-projektu, odpowiedź ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_02
Zdobywa pogłębioną wiedzę szczegółową na temat klasyfikacji kolizyjności strumieni ruchu na skrzyżowaniu drogowym oraz zasad wyznaczania minimalnych czasów międzyzielonych dla strumieni kolizyjnych.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego sprawozdania-projektu, odpowiedź ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W13, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_03
Zdobywa pogłębioną wiedzę dotyczącą projektowania cyklicznej, drogowej sygnalizacji świetlnej dla skrzyżowania odosobnionego oraz szczegółową wiedzę dotyczącą zasad projektowania i zapisu algorymu dla adaptacyjnej, drogowej sygnalizacji świetlnej.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego sprawozdania-projektu, odpowiedź ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W13, Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi planować i przeprowadzać pomiary na skrzyżowaniu w celu uzyskania danych niezbędnych do zaprojektowania odosobnionej (cyklicznej i adaptacyjnej) sygnalizacji świetlnej
Weryfikacja: Ocena kompletności i poprawności uzyskanych wyników pomiarów
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U20, Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11
Efekt U_02
Potrafi opracować zgodny z obowiązującymi przepisami i optymalny (dla przyjętego kryterium) program drogowej sygnalizacji świetlnej dla skrzyżowania odosobnionego
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego sprawozdania-projektu, odpowiedź ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U24, Tr1A_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, T1A_U10
Efekt U_03
Umie wykorzystać oprogramowanie komputerowe wspomagające projektowanie drogowej sygnalizacji świetlnej
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonanego sprawozdania-projektu, odpowiedź ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role: koordynatora i członka grupy przeprowadzającej pomiary na skrzyżowaniu
Weryfikacja: Ocena poprawności przeszkolenia zespołu pomiarowego przeprowadzającego pomiary na skrzyżowaniu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03