Nazwa przedmiotu:
Technologia transportu samochodowego I
Koordynator przedmiotu:
dr Stanisław Bogdanowicz, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Logistyki i Systemów Transportowych
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP622
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godzin, w tym: praca na wykładach: 18 godz., konsultacje: 3 godz., egzamin: 2 godz., przygotowanie do egzaminu: 35 godz., studiowanie literatury przedmiotu: 32 godz.,
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
23 godzin, w tym: praca na wykładach: 18 godz., konsultacje: 3 godz., egzamin: 2 godz., 23 godz.=1 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu funkcji i właściwości systemów transportowych. Znajomość ich struktury uwzględniając infrastrukturę, suprastrukturę oraz rozwój poszczególnych gałęzi transportu. Znajomość specyfiki i złożoności procesów transportowych i procesów przewozowych.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Uzyskanie podstaw wiedzy o funkcjonowaniu transportu samochodowego w działalności społeczno-gospodarczej
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Rola i znaczenie transportu samochodowego w gospodarce narodowej. Podstawowe pojęcia: potrzeba, cel działalności, praca, przemieszczanie, usługa, transport i komunikacja. Zależność wytwarzania dóbr od produkcji transportowej. Kryteria podziału transportu wyodrębnionego i niewyodrębnionego. Podstawowe elementy transportu: zasoby sil wytwórczych i czasu oraz organizacja. Zasobochłonność i jej rodzaje. Cechy i właściwości środków pracy w transporcie. Klasyfikacja przewozowych i ładunkowych środków transportowych. Proces transportowy w ujęciu czynnościowym, czasu, przestrzeni i organizacji. Uwarunkowania zaspokajania potrzeb transportowych. Podatność w transporcie. Istota pojęcia. Współzależność procesu działania i podatności. Klasyfikacja podatności wg rodzajów działalności oraz prawa podatności i jej mierniki. Podatność a nowoczesna technologie w logistyce. Ujęcie podatności w różnych naukach. Klasyfikacje ładunków. Jednostki ładunkowe warunkiem mechanizacji transportu. Technologia produkcji i jej podstawowe elementy. Technologie samochodowych procesów przewozowych wg rodzajów przewozów. Nowoczesne systemy obsługi transportowej w logistyce. Zasady doboru środków pracy w przewozach samochodowych. Mierniki pracy w transporcie samochodowym i sposoby ich ustalania. Jakość w przewozach. Analiza i ocena gospodarowania jednostek działalności transportowej
Metody oceny:
egzamin pisemny i ew. ustny.
Egzamin:
tak
Literatura:
Podręczniki: 1. Bogdanowicz S.: Podatność. Teoria i zastosowanie w transporcie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012; 2. Lissowska E. (red.): Technologia procesów przewozowych w transporcie samochodowym. Warszawa 1975, WKiŁ. 3. Madeyski M., Lissowska E.: Badania analityczne transportu samochodowego. Warszawa 1975, WKiŁ. 4. Mendyk E.: Ekonomika i organizacja transportu. Poznań 2002, WSL. Literatura uzupełniająca: 5. Mindur L.: Technologie w transporcie samochodowym. Warszawa 1990, WKiŁ. 6. Mindur L. (red): Technologie transportowe XXI wieku. Warszawa-Radom 2008, ITE. 7. Prochowski L., Żuchowski A.: Technika transportu ładunków. Warszawa 2009, WKiŁ.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Ma wiedzę teoretyczną o procesach gospodarczych, w tym produkcyjnych;
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W10
Efekt W_02
Zna cechy i właściwości przedmiotu pracy oraz jego podatność i umiejętność kształtowania jego postaci transportowej;
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_03
Potrafi kształtować suprastrukturę i infrastrukturę, w tym sieci transportowe;
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05
Efekt W_04
Jest w stanie zbadać współzależności w procesie transportowym; ma podstawy dokonywania analizy i oceny procesów technologicznych produkcji transportowej i ich zmian;
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym (w przypadku wątpliwości egzamin ustny)
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08
Efekt W_05
Umie kształtować nowoczesną postać transportową ładunków uwzględniając ich projektowanie, tworzenie i wykorzystanie;
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym (w przypadku wątpliwości egzamin ustny)
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06
Efekt W_06
Rozumie i potrafi ocenić wpływ zasobochłonności na ochronę środowiska naturalnego; posiadana wiedza umożliwia rozwiązywanie co najmniej prostych zadań inżynierskich z dziedziny studiowanego kierunku studiów.
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym (w przypadku wątpliwości egzamin ustny)
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i innych właściwie dobranych źródeł, w tym obcojęzycznych, o procesach i środkach transportowych oraz formułować wnioski;
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym (w przypadku wątpliwości egzamin ustny)
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U_02
Jest w stanie udokumentować prawidłowość rozpatrywanego problemu z zakresu studiowanego kierunku studiów;
Weryfikacja: pytania otwarte na egzaminie pisemnym (w przypadku wątpliwości egzamin ustny)
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02