Nazwa przedmiotu:
Laboratorium ruchu drogowego
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Paweł Chrobot, st. wykł., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP610
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 pkt. ECTS (50 godz., w tym: godziny ćwiczeń laboratoryjnych 9, konsultacje z prowadzącym 2, przygotowanie do zajęć 18, wykonanie sprawozdań 21).
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 pkt. ECTS (11 godz., w tym: godziny ćwiczeń laboratoryjnych 9, konsultacje z prowadzącym 2).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 pkt. ECTS (50 godz., w tym: godziny ćwiczeń laboratoryjnych 9, konsultacje z prowadzącym 2, przygotowanie do zajęć 18, wykonanie sprawozdań 21).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Poznanie i zastosowanie narzędzi wspomagania komputerowego do modelowania układów drogowych, analiz zjawisk zachodzących na skrzyżowaniach niesterowanych, skrzyżowaniach sterowanych cykliczną sygnalizacją świetlną, ciągach komunikacyjnych i w sieciach ulic oraz praktyczne poznanie zagadnień dotyczących przepustowości elementów układów drogowych.
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń laboratoryjnych: 1) Badanie modeli sieci drogowych - przegląd zastosowań. 2) Modelowanie i ocena jakości ruchu drogowego dla fragmentu sieci ulic przy zastosowaniu programu symulacyjnego. 3)Badanie modelu ruchu skrzyżowania niesterowanego – zastosowanie aplikacji komputerowych do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania skrzyżowań drogowych bez sygnalizacji świetlnej. 4) Badanie modelu skrzyżowania sterowanego - zastosowanie aplikacji komputerowej do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania skrzyżowań drogowych z sygnalizacją świetlną. 5) Badanie modeli ciągów drogowych - zastosowanie aplikacji komputerowej do analiz wpływu prędkości na wskaźniki efektywności przepływu strumieni pojazdów przez skoordynowany ciąg komunikacyjny. Urządzenia srd – sygnalizatory, sterowniki, detektory – zadania, wymagania, badania charakterystyk.
Metody oceny:
Ocena formująca: ocena prawidłowości wykonania ćwiczenia, sprawozdania i odpowiedzi ustnej lub pisemnej. Ocena podsumowująca: na podstawie ocen formujących.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M.: „Inżynieria ruchu”. WKiŁ 1989, 1997 2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 3. „Podręcznik użytkownika VisSim”, PTV Planung Transport Verkehr AG 4. „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, Dz.U. RP, Załącznik do nru 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zdobywa podstawową wiedzę dotycząca nowoczesnych programów komputerowych służących do mikroskopowej symulacji ruchu drogowego, urządzeń wykorzystywanych do sterowania ruchem drogowym (sterowniki, detektory ruchu, sygnalizatory) oraz podstawową wiedzę dotyczącą koordynacji sygnalizacji świetlnej na ciągu ulic i konsekwencji jej stosowania.
Weryfikacja: Odpowiedź pisemna lub ustna.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_02
Zdobywa wiedzę dotyczącą zasad modelowania potoków ruchu drogowego, skrzyżowań niesterowanych, skrzyżowań sterowanych cykliczną, drogową sygnalizacją świetlną oraz symulacyjnej oceny efektywności ich funkcjonowania.
Weryfikacja: Ocena prawidłowości wykonania modelu symulacyjnego i opracowanego sprawozdania, ew. odp.ustna.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W13, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi, korzystając z oprogramowania komputerowego, tworzyć proste, mikroskopowe modele ruchu drogowego, określać i analizować skutki wprowadzania zasad pierwszeństwa na drogowych skrzyżowaniach niesterowanych, zasymulować działanie prostej, cyklicznej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic oraz ocenić efektywność jej funkcjonowania.
Weryfikacja: Ocena prawidłowości wykonania modelu symulacyjnego i opracowanego sprawozdania, ew. odp.ustna.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U11, Tr1A_U10, Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11
Efekt U_02
Potrafi określić zalety koordynacji sygnalizacji na ciągach komunikacyjnych oraz stosowania nowoczesnych, adaptacyjnych sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach drogowych.
Weryfikacja: Odpowiedź pisemna lub ustna
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Odpowiedź pisemna lub ustna.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K_02
Ma świadomość potrzeby przekazywania społeczeństwu, w szczególności przez środki masowego przekazu, informacji o zaletach stosowania nowoczesnych metod i urządzeń sterowania ruchem drogowym
Weryfikacja: Odpowiedź pisemna lub ustna.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07