Nazwa przedmiotu:
Podstawy budowy maszyn V
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Krzysztof Zboiński, prof.nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Infrastruktury Transportu, dr inż. Mirosław Dusza, ZPBUT, WT
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIS601
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny ćwiczeń 9 Wykonanie obliczeń i rysunków 10, zapoznanie się z literaturą 10, konsultacje 6 Razem 35 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 pkt. ECTS Godziny ćwiczeń 9 konsultacje 11 Razem 20 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 pkt ECTS Godziny ćwiczeń 9, samodzielne przygotowanie projektu 16, Razem 25
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy budowy maszyn I i II.
Limit liczby studentów:
do 15 studentów w grupie
Cel przedmiotu:
Poznanie zasad i opanowanie praktyczne umiejętności konstruowania elementów maszyn i urządzeń na podwyższonym poziomie, obejmujące ogólną budowę maszyn i budowę pojazdów kołowo-drogowych
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń projektowych Zakres merytoryczny ćwiczeń odpowiada wykładowi z przedmiotu PBM IV. Ćwiczenia obejmują 1 projekt. Dotyczy on projektowania elementów lub zespołów spotykanych w pojazdach kołowych (do wyboru: wał wykorbiony, sprzęgło cierne, przekładnia główna z mechanizmem różnicowym, skrzynka biegów lub przekładnia obiegowa). Projekty obejmują obliczenia wytrzymałościowe kluczowych elementów i dokumentację rysunkową wykonaną oprogramowaniem Autodesk INVENTOR do modelowania bryłowego. Zakres przygotowywanej dokumentacji dostosowany jest do stopnia złożoności projektowanych obiektów. Dla obiektu pierwszego jest pełny, drugiego nieco ograniczony, a dla przekładni znacznie ograniczony.
Metody oceny:
zaliczane na podstawie kolokwium i oceny za wykonanie projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Pod red. M. Dietricha - Podstawy Konstrukcji Maszyn cz. I, II i III. PWN, Warszawa 1999. Z. Szydelski - Napęd i sterowanie hydrauliczne. WKŁ, 1999. L. Muller - Przekładnie zębate. L. Muller, A. Wilk – Zębate przekładnie obiegowe. WN PWN, 1996. Z. Osiński - Sprzęgła i hamulce, WN PWN, 1996. J. Reimpell, J. Betzler - Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, 2001.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
posiada wiedzę praktyczną w zakresie wykorzystania wytrzymałości zmeczęniowej w konstruowaniu
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08
Efekt W_02
posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania wałów wykorbionych i korbowych oraz ich wyrównoważania i łożyskowania
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt W_03
posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania sprzęgieł ciernych
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt W_04
posiada wiedzę praktyczną w zakresie projektowania przekładni obiegowych, mechanizmów różnicowych i skrzyń biegów
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt W_05
posiada wiedzę praktyczną dotyczacą przygotowania dokumentacji projektowej, posiada wiedzę praktyczną w projektowaniu z użyciem programów typu CAD zarówno typu 2-D jak i 3-D (projektowanie bryłowe) - AutoCAD i Inventor
Weryfikacja: wykonanie projektu – tzw. obrona projektu w formie dyskusji i pytań
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
posiada umiejętność samodzielnego wykonania średnio złożonych i analizy złożonych projektów konstrukcyjnych w zakresie budowy maszyn
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U25, Tr1A_U24, Tr1A_U08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U16, T1A_U16, T1A_U07
Efekt U_02
posiada umiejętność wykorzystania komputerowych technik projektowania 2-D i 3-D (bryłowego)
Weryfikacja: wykonanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U23, Tr1A_U08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16, T1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: zaliczenie projektu, rozmowa;
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K_02
potrafi współpracować i pracować w grupie
Weryfikacja: zaliczenie projektu, rozmowa;
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03
Efekt K_03
potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: zaliczenie projektu, rozmowa;
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04