Nazwa przedmiotu:
Koncepcje zarządzania
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Jerzy Lewandowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
KONZA
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny kontaktowe 30h, przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych 10h, zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h, czas poza zajęciami ćwiczeniowymi 5h, przygotowanie raportu przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10h. Razem 75h – 3 ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny kontaktowe 30h, zajęcia ćwiczeniowe 10h. Razem 40h – 2 ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h, czas przygotowania raportu 10h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10h. Razem 30h - 1 ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Posiada wiedzę z zakresu planowania, organizacji, motywacji, kierowania, kontrolingu, zarządzania zasobami ludzkimi, innowacji, środowiska pracy, przedsiębiorczości, podstaw psychologii i socjologii.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Cele przedmiotu jest przekazanie wiedzy w zakresie koncepcji i filozofii zarządzania, klasycznych i współczesnych koncepcji organizacji. Celem jest również praktyczne wykorzystanie koncepcji zarządzania w jednostkach organizacyjnych (np. administracyjnych) i przedsiębiorstwach biznesowych. Badania prowadzone są w zespołach, a wyniki badań prezentowane są z użyciem technik audiowizualnych (rzutnik multimedialny) przed audytorium składającego się z grupy ćwiczeniowej. Po prezentacji prowadzący zajęcia otwiera dyskusję. Podsumowanie dyskusji przedstawia prowadzący zajęcia.
Treści kształcenia:
WYKŁAD. Humanocentryczne aspekty w koncepcjach zarządzania. Tworzenie nowych idei. Strukturalne i podmiotowe koncepcje zarządzania. Integratywne koncepcje zarządzania. Klasyczne koncepcje zarządzanie – zarządzanie przez cele, zarządzanie przez wyniki, zarządzanie przez kulturę, zarządzanie przez konflikt, zarządzanie przez innowacje, zarządzanie projektami, zarządzanie przez kontroling. Współczesne koncepcje i filozofie zarządzania – Lean Management, Just in time, Total Quality Management, Quality of life, Produktywność, Business Process Reengineering, Outsourcing, Benchmarking, Total Time Quality, Total Productive Maintenance. Koncepcje strukturalne organizacji - modularnych, organizacji sieciowych, organizacji wirtualnych, organizacji fraktalnych, organizacji biologicznych organizacji holonicznych. Prezentacja praktycznego wykorzystania koncepcji zarządzania w usprawnianiu organizacji biznesowych. ĆWICZENIA. Test – umiejętności menedżera w uczeniu pracowników. Test – umiejętność menedżera we wprowadzaniu w przedsiębiorstwie. Projekt wprowadzania zmian w oparciu o koncepcje zarządzania w jednostkach organizacyjnych lub przedsiębiorstwach biznesowych – projekt jest realizowany w zespołach. Prezentacja przez zespoły wyników badań w konkretnej firmie oraz proponowanych usprawnień z uwzględnieniem efektów. Zakończeniem projektu są bariery i uwarunkowania wdrożenia usprawnień harmonogram wdrożenia oraz podsumowanie i wnioski.
Metody oceny:
-
Egzamin:
tak
Literatura:
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Górska E., Lewandowski J., Zarządzanie i organizacja środowiska pracy. OWPW, Warszawa 2010. 2. Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa 2003. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Perechuda K., Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości, koncepcje, modele, metody. Placet, Warszawa 2000. 2. Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa 2003.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
Wpisz opis
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: