Nazwa przedmiotu:
Programowanie
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Tomasz Marks
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe - 60 h; w tym a. obecność na wykładach – 30 h b. obecność na laboratoriach – 30 h 2. przygotowanie się do zajęć - 60 h; w tym a. zapoznanie się z literaturą – 40 h b. przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych – 30 h Razem nakład pracy studenta 30+30+30+30 = 130 h, co odpowiada 5 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h 2. obecność na laboratoriach – 30 h Razem 30+30 = 60 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na laboratoriach – 30 h 2. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 30 h Razem 30+30= 60 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy programowania strukturalnego
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wyrobienie umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami i konstrukcjami obiektowego języka programowania. Po ukończeniu kursu studenci powinni: posiadać podstawową wiedzę na temat pojęć objętych paradygmatem programowania obiektowego; umieć samodzielnie definiować typy danych opisujące proste obiekty odwzorowujące podstawowe pojęcia matematyczne (np. liczby zespolone, wektory, macierze); umieć samodzielnie definiować typy danych opisujące bardziej złożone obiekty odwzorowujące abstrakcyjne dynamiczne struktury danych (np. lista, kolejka, stos, drzewo); umieć wykorzystywać pliki (strumienie) w samodzielnie realizowanych programach; umieć samodzielnie realizować proste aplikacje użytkowe w postaci projektów jedno- i wieloplikowych; umieć wykorzystywać elementy biblioteki standardowej języka (typy wzorcowe i algorytmy) w samodzielnie realizowanych programach; umieć pracować w profesjonalnym środowisku uruchomieniowym (MS Visual Studio) i wykorzystywać je do pisania, testowania, debuggowania i tworzenia wersji wynikowej aplikacji.
Treści kształcenia:
1. Język C a C++. Definiowanie prostych klas. 2. Podstawowe założenia paradygmatu obiektowego. 3. Typy referencyjne. Domyślne wartości argumentów. Przeciążanie funkcji. 4. Konstruktory, destruktory. Definiowanie operatorów. Strumieniowe operacje we/wy. 5. Wskaźnik this. Operatory new, delete. Funkcje zaprzyjaźnione. 6. Klasa Vector z dynamicznie alokowaną tablicą składowych. 7. Pola i metody statyczne. Dostępność składowych klasy. 8. Klasa z polem obiektowym typu Vector. 9. Dziedziczenie, polimorfizm i metody wirtualne. 10. Jak realizowany jest mechanizm wirtualności? Metody czysto wirtualne i ATD. 11. Obsługa błędów. Obsługa wyjątków. Wyjątki jako mechanizm sterujący. 12. Konwersje, operatory konwersji i konwertery. 13. Definiowanie i wykorzystanie szablonów funkcji i klas. 14. Elementy biblioteki STL. 15. C++ a inne języki programowania obiektowego
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu wymaga uzyskania zaliczenia zajęć laboratoryjnych. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Zajęcia laboratoryjne obejmują wykonanie 13 zadań o różnym stopniu trudności, punktowanych w skali od 1 do 5 (maksymalnie). Ocena z laboratorium (ocena pracy semestralnej) jest ustalana przez prowadzących zajęcia na podstawie sumy ważonej ocen z wszystkich zadań. Nie przewiduje się możliwości poprawiania ocen z poszczególnych zadań. Uwagi dodatkowe: Po każdym wykładzie jego treść jest udostępniana w formie pliku *.pdf na stronie wykładowcy: www.mini.pw.edu.pl/~tmarks  
Egzamin:
nie
Literatura:
1.  B. Stroustrup – Język C++, WNT, 2002 2.  B. Eckel – Thinking in C++. Edycja polska, Helion, 2002 3.  J. Grębosz – Symfonia C++ standard, Edition, 2005 4.  N. M. Josuttis - C++ Biblioteka standardowa. Podręcznik programisty;  Helion 2003
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna podstawowe pojęcia związane z paradygmatem programowania obiektowego i ich szczegółową egzemplifikację w wybranym języku programowania (C++)
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt W02
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych realizowanych w języku C++.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W10, K_W12, K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07, T1A_W07, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować prostą aplikację informatyczną, używając samodzielnie definiowanych typów danych i elementów biblioteki standardowej, w tym strumieni.
Weryfikacja: punktowane zadania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U30
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16
Efekt U02
Ma umiejętność pracy w profesjonalnym środowisku uruchomieniowym (MS Visual Studio) , a w szczególności potrafi korzystać z dostępnych w nim narzędzi do przeprowadzania testów funkcjonalnych opracowanych aplikacji.
Weryfikacja: punktowane zadania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11, K_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi pracować indywidualnie oraz zarządzać swoim czasem
Weryfikacja: punktowane zadania
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04