- Nazwa przedmiotu:
- Procesory sygnałowe w technice audio
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Krzysztof BOBIŃSKI
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- PSTA
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład 30<br>
Przygotowanie do wykładów 10 <br>
Przygotowanie do sprawdzianów 10 + 2 = 12 <br>
Udział w konsultacjach projekt: 2 + 3 x 1 = 5<br>
Realizacja projektu 45 <br>
<br>
Razem 112
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład 1,5<br>
Udział w konsultacjach projekt: 0,5<br>
<br>
Razem 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Realizacja projektu 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowy zakres wiedzy z przedmiotów: Cyfrowe przetwarzanie sygnałów, Układy cyfrowe, Podstawy techniki dźwiękowej
- Limit liczby studentów:
- 24
- Cel przedmiotu:
- 1. Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania procesorów sygnałowych w różnych dziedzinach techniki fonicznej.<br>
2. Rozwinięcie umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu cyfrowego przetwarzania sygnałów w zastosowaniu do sygnałów dźwiękowych.<br>
3. Ukształtowanie umiejętności w zakresie programowania procesorów sygnałowych z uwzględnieniem sprzętowych układów dedykowanych do przetwarzania sygnałów fonicznych.<br>
4. Wyrobienie umiejętności korzystania z zestawów uruchomieniowych dedykowanych dla sygnałów fonicznych oraz dostępnych narzędzi programowych.<br>
5. Wyrobienie umiejętności realizacji złożonego zadania projektowego z wykorzystaniem dostępnego sprzętu i oprogramowania, począwszy od etapu projektu, poprzez implementację, testy oraz jego dokumentację.
- Treści kształcenia:
- Wykład<br>
- Procesory sygnałowe. Wstęp o DSP. Zalety i wady DSP. DSP a klasyczny mikroprocesor. Architektura DSP. Procesory sygnałowe i ich wybrane obszary zastosowań. Zastosowania DSP w technice audio. Procesory rodziny SHARC (Analog Devices): współpraca z przetwornikami CA i AC, interfejsy cyfrowe. Dedykowane rozwiązania dla zastosowań w technice audio. (2h)<br>
- Programowanie DSP. Zestaw instrukcji. Języki programowania. Struktura programu. Arytmetyka. Struktury danych i tryby adresowania. Praca synchroniczna i asynchroniczna w aspekcie sprzętu i oprogramowania. Zestawy uruchomieniowe. Środowiska wspomagające projektowanie i programowanie. (2h)<br>
- Systemy czasu dyskretnego. Systemy czasu ciągłego i dyskretnego. Liniowość i niezmienność w czasie. Odpowiedź impulsowa i splot. Przekształcenie Laplace'a i Fouriera dla sygnałów ciągłych w czasie. Dyskretne przekształcenie Fouriera i przekształcenie Z dla sygnałów dyskretnych. (2h)<br>
- Filtry cyfrowe. Parametry w dziedzinie czasu i częstotliwości. Filtry FIR, IIR. Filtry decymacyjne i interpolacyjne. Filtr grzebieniowy. Zastosowania. Źródła błędów. Przykłady algorytmów i realizacji. (2h)<br>
- Budowa i programowanie procesora ADSP-21364. Środowisko VisualDSP++: sesje pracy, dokumentacja, interfejs graficzny. Uruchamianie: praca krokowa, podgląd stanu procesora, wykresy, strumienie, profiler. Przykłady programowania w C. Przykłady programowania w asemblerze. (4h)<br>
- Budowa i programowanie płytki ADSP-21364-EZ-KIT. Przerwania. Porty szeregowe. DAI: piny i bufory, SRU. Płytka ADSP-21364 EZ-KIT – peryferia. Przykłady programowania w C. Przykłady programowania w asemblerze. (4h)<br>
- Cyfrowe aktywne zwrotnice głośnikowe. Cyfrowe zwrotnice głośnikowe. Kształtowanie charakterystyki częstotliwościowej zestawu głośnikowego. Korekcja błędów. Kształtowanie charakterystyki fazowej. Zestawy wielodrożne. Problemy synchronizacji. Przykłady algorytmów i realizacji. (2h)<br>
- Konwertery częstotliwości próbkowania. Asynchroniczne i synchroniczne konwertery częstotliwości próbkowania. Przykłady algorytmów i realizacji. (2h)<br>
- Cyfrowa synteza mowy i muzyki. Synteza mowy w telekomunikacji. Komunikacja człowiek-maszyna. Wokodery. Syntezatory formantowe - szeregowe i równoległe. Liniowe kodowanie predykcyjne. Modelowanie kanału głosowego. Przykłady algorytmów i realizacji. Metody wykorzystujące właściwości dźwięku: synteza tablicowa, granulacyjna, FM, metody widmowe. Konstrukcja oraz fizyczne modele instrumentów muzycznych. Metody syntezy wykorzystujące modelowanie fizyczne: metoda różnic skończonych, metoda falowodowa, metoda modalna, metoda transformacji funkcjonalnych. Przykłady algorytmów i realizacji. (4h)<br>
- Inne zastosowania. Efekty brzmieniowe. Układ dynamicznej regulacji wzmocnienia. Cyfrowy miernik wysterowania wartości szczytowej. Korektor brzmienia dźwięku. Aktywna redukcja hałasu. Eliminacja echa. Przedwzmacniacz gitarowy. Filtr powietrzny. (6h)<br>
<br>
Projekt<br>
Przewidziane projekty dotyczą realizacji, symulacji i badań wybranych algorytmów przetwarzania sygnałów audio z wykorzystaniem typowego oprogramowania - zintegrowanego środowiska programowego firmy Analog Devices - VisualDSP oraz płytki z procesorem SHARC.
- Metody oceny:
- Przedmiot jest oceniany na podstawie sumy punktów uzyskanych z projektu (do 70 pkt) i z dwóch sprawdzianów (do 15 pkt za każdy sprawdzian). Warunki zaliczenia przedmiotu:<br>
- uzyskanie łącznie co najmniej 51 pkt<br>
- uzyskanie przynajmniej połowy punktów z każdego ze sprawdzianów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. K. Benson, Audio Engineering Handbook, McGraw Hill, 1988<br>
2. K. C. Pohlman, Advanced digital audio, SAMS, 1991<br>
3. J. Watkinson, The art. of digital audio, Focal Press, 1994<br>
4. K. C. Pohlman, Principles of digital audio, McGraw Hill, 1995<br>
5. U. Zolzer, Digital audio signal processing, John Wiley & Sons, 1998<br>
6. Steven W. Smith, The Scientist and Engineer's Guide to Digital Signal Processing, Second Edition, California Technical Publishing, 1999<br>
7. Dag Stranneby, Cyfrowe przetwarzanie sygnałów. Metody. Algorytmy. Zastosowania, BTC Korporacja, Warszawa 2004<br>
- Witryna www przedmiotu:
- www.ire.pw.edu.pl/zea
- Uwagi:
- Przedmiot prowadzony jest w semestrze zimowym.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Posiada wiedzę na temat wykorzystania procesorów sygnałowych i sposobu ich programowania w różnych dziedzinach techniki fonicznej.
Weryfikacja: sprawdzian 1
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05, K_W13, K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W05
- Efekt W2
- Ma wiedzę na temat metod cyfrowego przetwarzania sygnałów w zastosowaniu do sygnałów dźwiękowych.
Weryfikacja: sprawdzian 2
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W07, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt W3
- Posiada wiedzę na temat metod cyfrowej syntezy muzyki, zna klasyfikację metod syntezy i przykłady realizacji.
Weryfikacja: sprawdzian 2
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W07, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt W4
- Posiada wiedzę na temat realizacji filtrów cyfrowych do zastosowań fonicznych, zarówno ogólnego przeznaczenia, jak i do konwersji częstotliwości próbkowania.
Weryfikacja: sprawdzian 2
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W07, K_W12, K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi implementować algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów fonicznych na procesorach sygnałowych, wykorzystując odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U05, K_U07, K_U09, K_U12, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt U2
- Potrafi programować układy peryferyjne współpracujące z procesorami sygnałowymi, zapewniające zarówno właściwy przepływ przetwarzanych danych, jak i odpowiednie sterowanie.
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U05, K_U09, K_U12, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt U3
- Potrafi zrealizować złożone zadanie projektowe polegające na zaprojektowaniu, implementacji, wykonaniu testów i udokumentowaniu systemu przetwarzania sygnałów fonicznych.
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U05, K_U07, K_U09, K_U12, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KS1
- Potrafi pracować zarówno indywidualnie, jak i współpracować z innymi w ramach prac w zespole projektowym.
Weryfikacja: sprawdziany, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04