Nazwa przedmiotu:
Podstawy chemii
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Janusz ZACHARA, dr inż. Maciej DRANKA
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Biomedyczna
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
PCH
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
100
Cel przedmiotu:
Celem wykładu jest przedstawienie budowy materii na poziomie mikro- i makroświata ze szczególnym uwzględnieniem teorii wiązań chemicznych. Zawiera zagadnienia dotyczące klasyfikacji pierwiastków i związków chemicznych, przegląd najważniejszych typów wiązań chemicznych w drobinach oraz przegląd wiązań i innych oddziaływań międzycząsteczkowych w układach makroskopowych. Zawiera przegląd struktur i właściwości najważniejszych związków nieorganicznych oraz organicznych. Wykład wzbogacony jest o elementy chemii bionieorganicznej i zawiera opis struktury i właściwości ważniejszych biokompleksów.
Treści kształcenia:
Budowa materii. Układy mikro- i makroskopowe. Cząstki elementarne. Budowa jąder atomowych. Reakcje jądrowe. Elektrony w przestrzeni wokół jądra. Równanie Schrödingera - funkcje falowe. Budowa elektronowa atomu wodoru. Orbitale atomowe. Układ okresowy pierwiastków. Układ okresowy pierwiastków a budowa elektronowa rdzenia atomowego i powłok walencyjnych. Skale elektroujemności pierwiastków. Budowa elektronowa trwałych drobin jednordzeniowych. Rodzaje wiązań i typy związków chemicznych. Teoria orbitali molekularnych dla homo- i heterojądrowych cząsteczek dwuatomowych. Układy wielordzeniowe - metoda wiązań walencyjnych. Budowa związków kompleksowych. Budowa układów makroskopowych. Siły skupiające i rozpraszające w układach makroskopowych. Wiązanie jonowe i metaliczne. Typy oddziaływań międzycząsteczkowych, siły van der Waalsa, wiązanie wodorowe. Charakterystyka stanów materii. Równowagi chemiczne i równowagi fazowe. Podstawowe pojęcia i relacje termodynamiki. Reakcje chemiczne. Definicje kwasów i zasad. Reakcje kwasowo-zasadowe i utleniania-redukcji. Właściwości roztworów, roztwory elektrolitów, przewodność, potencjały półogniw. Podstawowe pojęcia kinetyki chemicznej. Reakcje katalityczne. Wodór i jego związki. Związki tlenowe. Właściwości chemiczne tlenu. Chemia związków węgla. Klasyfikacja związków organicznych, właściwości, reaktywność i metody otrzymywania wybranych klas połączeń.
Metody oceny:
Egzamin pisemny
Egzamin:
tak
Literatura:
A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa 2002 i nowsze
Witryna www przedmiotu:
http://www.ch.pw.edu.pl/~janzac
Uwagi:
Brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
znajomość podstawowych pojęć i praw chemicznych
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W02
znajomość najważniejszych teorii budowy materii ze szczególnym uwzględnieniem poziomu chemicznego
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W03
znajomość podstawowych typów reakcji chemicznych
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
student potrafi przewidzieć budowę i właściwości chemiczne prostych cząsteczek związków chemicznych
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U02
student potrafi posługiwać się podstawową terminologią i nomenklaturą chemiczną
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
umiejętność pracy indywidualnej
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: