- Nazwa przedmiotu:
- Języki programowania
- Koordynator przedmiotu:
- Waldemar SMOLIK
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Biomedyczna
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- JP
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 180
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 70
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie słuchaczom zasad konstruowania programów w językach strukturalnych i obiektowych.
Języki strukturalne zostaną omówione na przykładzie języka C a języki obiektowe na przykładzie C++.
W ramach laboratorium studenci nabędą umiejętność tworzenia programów narzędziowych z graficznym interfejsem użytkownika.
- Treści kształcenia:
- Zakres wykładu
1. Podstawowe pojęcia: algorytm, program. Stałe: typ i wartość. Zmienne: typ, wartość, nazwa. Typy podstawowe języka C. Niejawne rzutowanie typów. Pojecie deklaracji i definicji zmiennej. Wyrażenia i instrukcje. Priorytety i łączność operatorów. Operatory arytmetyczne i przyrównania. Operator podstawienia. L-wartości. Operatory post- i pre-inkrementacji, dekrementacji. Operatory bitowe i logiczne.
2. Blok kodu, funkcja. Funkcja main z argumentami wywołania. Zmienna lokalna i globalna. Zasięg i "żywotność" zmiennych. Klasy zmiennych: static, auto, register, zmienne globalne. Deklaracja zmiennej jako extern. Instrukcja warunkowa if/else, switch. Instrukcja break. Instrukcje iteracyjne: for, while, do/while. Instrukcja continue.
3. Tablica. Struktura, unia. Instrukcja typedef. Pojęcie wskaźnika. Tablice a wskaźniki. "Typ" łańcuchowy. Operatory referencji i dereferencji. Arytmetyka wskaźników. Rzutowanie wskaźników. Przekazywanie argumentu funkcji przez wskazanie. Przekazywanie tablicy do funkcji. Dynamiczna alokacja pamięci. Funkcje malloc i free. Lista dowiązaniowa dwukierunkowa.
4. Wejście i wyjście w C. Obsługa plików. Tryby otwarcia: tekstowy i binarny. Synchronizacja zawartości strumienia i zawartości pliku. Preprocesor.
5. Sprawdzian 1 (20 pkt)
6. Podstawowe pojęcia: klasa, obiekt, kapsułkowanie, dziedziczenie. Paradygmat projektowania obiektowego. Zasady dostępu w klasie: pola prywatne i publiczne. Kontekst wprowadzany przez klasę. Konstruktory i destruktory. Konstruktor kopiujący.
7. Zasadnicze rozszerzenia w stosunku do C. Referencja i wskaźnik. Modyfikator const. Identyfikacja funkcji przez nagłówek. Przeciążanie funkcji. Przeciążanie operatorów. Domyślne wartości parametrów formalnych.
8. Strumieniowe wejście/wyjście. Funkcje i klasy zaprzyjaźnione.
Wyjątki: sposób zgłaszania i przechwytywania, dziedziczenie wyjątków.
9. Dziedziczenie. Dziedziczenie wielokrotne klasy bazowej. Zasady dostępu do pól klasy bazowej. Sposób realizacji dziedziczenia. Wirtualne dziedziczenie. Wirtualne metody. Szablony. Standardowa biblioteka klas szablonowych.
10. Graficzny interfejs użytkownika. Systemy „okienkowe”. Obsługa urządzeń graficznych na przykładzie wybranej biblioteki.
11. Sprawdzian 2 (20 pkt) 1
- Metody oceny:
- Laboratorium - 60 pkt
Sprawdzian 1 - 20 pkt
Sprawdzian 2 - 20 pkt
Punkty są przeliczne na oceny wg tabeli
0-50 -> 2
51-60 -> 3
61-70 -> 3.5
71-80 -> 4
81-90 -> 4.5
91-100 -> 5
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. B. Kernighan, D. Ritchie, Język ANSI C, WNT, 2004
2. B. Stroustrup, Język C++, WNT, 2002
3. N. Wirth, Algorytmy + struktury danych = programy
4. P. Wróblewski, Algorytmy. Struktury danych i techniki programowania, Helion 2003
5. A. Lippmann, Programowanie obiektowe
6. P. Silvester, System operacyjny unix.
7. S. Lippman, Podstawy języka C++, WNT, 2003
8. S. Prata, Język C++. Szkoła programowania, Wydanie V, Helion, 2006
9. H. Schild, C++, ReadMe, 2002
10. N. Josuttis, C++. Biblioteka standardowa. Podręcznik programisty; Helion, 2003
11. S. Mayers, STL w praktyce. 50 sposobów efektywnego wykorzystania; Helion, 2004
12. R. Lischner, STL. Leksykon kieszonkowy, Helion, O’Reilly, 2004
- Witryna www przedmiotu:
- www.ire.pw.edu.pl/~wsmolik/JezykiProgramowania
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- znajmomość języka C i C++
Weryfikacja: dwa sprawdziany, laboratorium, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- umiejętność projektowania i kodowania programów w języku strukturalnym C i obiektowym C++
Weryfikacja: laboratorium, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U07, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- ma świadomość wagi umiejętności programowania w życiu społecznym
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K03