Nazwa przedmiotu:
Sterowniki Programowalne
Koordynator przedmiotu:
Jerzy GUSTOWSKI
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
SP
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ogólna orientacja w językach programowania. Znajomość zagadnień techniki cyfrowej.
Limit liczby studentów:
48
Cel przedmiotu:
Prezentacja możliwości sterowników programowalnych - najpopularniejszych urządzeń sterujących współczesnej automatyki - przede wszystkim w zakresie języków programowania i algorytmów sterowania, w mniejszym stopniu - zagadnień sprzętowych. Zapoznanie słuchaczy z metodologią tworzenia sekwencyjnych programów sterujących.
Treści kształcenia:
Wykład Sterowanie binarne. Wyjaśnienie pojęcia. Potrzeba i ograniczenia sterowania binarnego. Sterowanie binarne a sterowanie ciągłe (1h). Historia i ewolucja układów sterowania binarnego (przekaźniki, cyfrowe układy scalone, mikroprocesory) (1h). Zalety i wady programowalnych układów sterowania w porównaniu z klasycznymi układami sprzętowymi (1h). Budowa sterowników. Sterowniki wielo- i jednomodułowe, programatory, pulpity operatorskie, wyświetlacze (1h). Współpraca sterowników z obiektami. Układy wejść i wyjść. Rodzaje czujników pomiarowych i elementów wykonawczych (1h). Podstawowe cechy systemu operacyjnego sterownika. Pętla programowa. Szeregowość pracy programu a szybkość reakcji sterownika. Obraz procesu (2h). Typy zmiennych i zasady adresowania (1h). Przegląd języków programowania sterowników. Geneza, zalety i wady różnych typów języków. Norma IEC 1131 (2h). Język drabinkowy jako najprostszy i najpopularniejszy język programowania sterowników. Podstawowe symbole. Zasada konstruowania schematu stykowego (2h). Programowanie zadań sekwencyjnych (4h). Układy licznikowe i uzależnień czasowych jako elementy programu (2h). Przykłady typowych, przemysłowych zadań sterowania (2h). Specyfika współpracy sterowników z elektropneumatycznymi elementami wykonawczymi (2h). Przykłady złożonych zadań sterowania - systemy mechatroniki (2h). Trzy dwugodzinne terminy wykładu są przeznaczone na sprawdzian pisemny. Laboratorium W ćwiczeniach są wykorzystywane stanowiska laboratoryjne wyposażone w sterowniki S7-300, współpracujące z oprogramowaniem narzędziowym STEP7 (wyroby firmy SIEMENS). Ćwiczenie 1 (3h). Zadanie kombinacyjne. Ćwiczenie 2 (3h). Problem sekwencyjny. Ćwiczenie 3 (3h). Problem sekwencyjny angażujący układy licznikowe i układy uzależnień czasowych. Ćwiczenie 4 (6h). Sterowanie rzeczywistym obiektem - manipulatorem elektropneumatycznym. Programowanie złożonej sekwencji ruchów.
Metody oceny:
Wiadomości z wykładu - sprawdzian zaliczający przedmiot (możliwość trzykrotnego podejścia). Laboratorium - stopień z każdego ćwiczenia. Ocena końcowa = 0,55 * wynik sprawdzianu + 0,45 * średnia z laboratorium
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Kwaśniewski J. – Programowalny sterownik SIMATIC S7-300 w praktyce inżynierskiej, Wydawnictwo BTC, Legionowo 2009 2. Kasprzyk J. – Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa 2006 3. Legierski T., Kasprzyk J., Wyrwał J., Hajda J. – Programowanie sterowników PLC, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice 1998 4. Mikulczyński T., Samsonowicz Z. – Automatyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, WNT, Warszawa 1997 5. Dokumentacja na stronie www.siemens.pl
Witryna www przedmiotu:
chwilowo brak
Uwagi:

Efekty uczenia się