- Nazwa przedmiotu:
- Programowanie obiektowe (I)
- Koordynator przedmiotu:
- Andrzej PAJĄK
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- PROI
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 122
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- 100
- Cel przedmiotu:
- Praktyczne wprowadzenie do metodyki programowania obiektowego i rodzajowego z wykorzystaniem języka C++ i jego biblioteki standardowej.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu
Ewolucja metod programowania (2h).
Przykład rozwiązania problemu algorytmicznego z wykorzystaniem różnych stylów programowania: proceduralnego, obiektowego, generycznego. Zasada ukrywania szczegółów, abstrakcyjne typy danych. Podstawowe pojęcia paradygmatu programowania obiektowego (obiekty, klasy, dziedziczenie, polimorfizm, interfejs publiczny). Informacje wprowadzające o programowaniu rodzajowym. Język C++ na tle głównych metod programowania.
Mechanizmy pomocnicze języka C++ (4h).
System typów, typy wbudowane, typy referencyjne, mechanizmy tworzenia nowych typów; podstawy współpracy z WE/WY strumieniowym. Przeciążenia funkcji i operatorów (polimorfizm statyczny), prototypy funkcji, listy parametrów formalnych, parametry predefiniowane; funkcje rozwijane. Zarządzanie obiektami, tworzenie obiektów dynamicznych. Zakresy interpretacji nazw, przestrzenie nazw, operator '::'.
Klasy autonomiczne (4h).
Definiowanie klas samodzielnych, składowe klasy, kontrola dostępu, zaprzyjaźnienia. Konstruktory, destruktor i akcesoria syntetyzowane. Różnice pomiędzy klasami z wyróżnikiem class, struct i union. Projektowanie klas autonomicznych, przykłady. Składowe statyczne. Klasy ze zmienną strukturą wewnętrzną, postać kanoniczna. Klasy zagnieżdżone, wzorzec obiektu ze zliczaniem referencji. Listy inicjacyjne konstruktorów.
Szablony i podstawy programowania rodzajowego (4h).
Klasy parametryczne. Definiowanie szablonów klas i funkcji, parametryzacja szablonów. Konkretyzacje (instancje) szablonów. Specjalizacje szablonów: implikowane konkretyzacją, jawne częściowe i jawne pełne. Funkcje składowe i zaprzyjaźnione szablonowe. Podstawowe zasady programowania rodzajowego.
Dziedziczenie i polimorfizm (4h).
Dziedziczenie bezpośrednie, pośrednie, pojedyńcze, wielobazowe. Klasy bazowe wirtualne. Dziedziczenie a zawieranie. Polimorfizm dynamiczny, funkcje wirtualne, mechanizm aktywacji funkcji wirtualnych; obiekty polimorficzne. Funkcje wirtualne czyste, klasy abstrakcyjne i interfejsy. Szablony w dziedziczeniu. Model obiektu w C++. Tworzenie i destrukcja obiektów polimorficznych.
Polimorfizm i RTTI (2h).
Mechanizmy C++ do identyfikacji typów w czasie wykonania programu. Kontrolowane konwersje polimorficzne, zastosowania operatorów dynamic_cast i typeid; wyjątek bad_cast.
Obsługa sytuacji wyjątkowych (2h).
Mechanizm reagowania na sytuacje wyjątkowe, składnia i semantyka bloku try i bloków obsługi catch, aktywowanie wyjątku przez throw. Funkcje standardowe terminate(), unexpected (), set_terminate (), set_unexpected (). Zasady projektowania programów bezpiecznych, klasa szablonowa auto_ptr.Wyjątki standardowe.
Biblioteka standardowa C++ (2h): Podstawowe akcesoria biblioteki - kontenery, iteratory i algorytmy. Klasyfikacja usług biblioteki standardowej; przegląd kontenerów sekwencyjnych i asocjacyjnych. Wsparcie dla współpracy ze strumieniami i przetwarzania tekstów. Podstawowe algorytmy generyczne.
Informacje uzupełniające i podsumowanie (2h).
Nowy standard C++11 (ISO/IEC 14882:2011), najważniejsze rozszerzenia w języku i bibliotece standardowej, perspektywy w najbliższych latach.
Zakres laboratorium
Studenci opracowują 3 projekty – programy o rosnącej skali trudności uwzględniające istotne aspekty programowania obiektowego. Problemy do rozwiązania obejmują: projektowanie klas autonomicznych, przeciążenie funkcji i operatorów, projektowanie klas ze zmienną strukturą obiektów, wykorzystanie reprezentacji grupowej obiektów ze zliczaniem referencji, definiowanie szablonów klas i funkcji, wykorzystanie dziedziczenia i funkcji wirtualnych, obsługę sytuacji wyjątkowych, współpracę ze strumieniami, projektowanie specjalizowanych klas kontenerowych i iteratorów a także wykorzystanie akcesoriów biblioteki standardowej.
- Metody oceny:
- Dwa sprawdziany audytoryjne; ocena 3 projektów w ramach laboratorium.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. B. Stroustrup: Język C++, WNT, 2000, 2002.
2. S. B. Lippman: Podstawy języka C++, WNT 2001, 2003.
3. S. B. Lippman: Istota języka C++, WNT, 2004.
4. A. Koenig, B. Moo: C++ : Potęga języka, Helion, 2004.
5. B. Stroustrup: Programowanie. Teoria i praktyka z wykorzystaniem C++, Helion, 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- https://studia.elka.pw.edu.pl/priv/12L/
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PROI_W01
- ma uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych pojęć związanych z metodyką programowania obiektowego i generycznego
Weryfikacja: sprawdziany; projekty 1..3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt PROI_W02
- zna system typów i model obiektów języka C++
Weryfikacja: sprawdziany; projekty 1..3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt PROI_W03
- zna mechanizmy C++ wspierające metodykę obiektową (przeciążanie funkcji i operatorów, kontrola dostępu, funkcje wirtualne, RTTI, klasy abstrakcyjne, dziedziczenie wielobazowe)
Weryfikacja: sprawdziany; projekty 1..3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt PROI_W04
- zna mechanizmy pomocnicze (reguły zasięgu i przestrzenie nazw, wiązanie parametrów funkcji, funkcje rozwijane, obsługa wyjątków)
Weryfikacja: sprawdziany; projekty 1..3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt PROI_W05
- zna mechanizmy C++ wspierających programowanie generyczne (szablony funkcji i klas i ich cechy)
Weryfikacja: sprawdziany; projekty 1..3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt PROI_W06
- ma wiedzę na temat organizacji i zawartości biblioteki standardowej C++
Weryfikacja: sprawdziany; projekty 1..3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PROI_U01
- potrafi zaprojektować klasę realizującą abstrakcyjny typ danych o określonych własnościach i interfejsie
Weryfikacja: projekty 1..3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt PROI_U02
- potrafi zmodyfikować istniejącą klasę (np. biblioteczną) przez zastosowanie dziedziczenia i podmiany funkcji wirtualnych
Weryfikacja: projekty 1..3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt PROI_U03
- potrafi zaproponować rozwiązanie nietrywialnego problemu algorytmicznego wykorzystując środki obiektowe języka C++ i jego biblioteki standardowej oraz zaplanować testy programu
Weryfikacja: projekty 1..3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt PROI_U04
- potrafi krytycznie ocenić rozwiązanie proceduralne problemu algorytmicznego i zaproponować lepsze rozwiązanie obiektowe
Weryfikacja: projekty 1..3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt PROI_U05
- potrafi przestrzegać przyjętego stylu dokumentowania i kodowania programów
Weryfikacja: projekty 1..3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt PROI_U06
- potrafi opracować klarowne sprawozdanie z wykonanego projektu programistycznego
Weryfikacja: projekt 3
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PROI_K01
- potrafi planować działania projektowe wg wymaganego terminu
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt PROI_K02
- potrafi samodzielnie pozyskiwać uzupełniające informacje o środowisku języka C++
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt PROI_K03
- rozumie rolę standaryzacji języka programowania
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: