Nazwa przedmiotu:
Podstawy techniki mikroprocesorowej
Koordynator przedmiotu:
Lidia Łukasiak
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
TMIK
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60h zajęć + 2*9h (przygotowanie do kolokwium) + 6*8h (przygotowanie do ćwiczenia laboratoryjnego) = 126h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotów układy logiczne (ULOG) i Układy cyfrowe (UCYF)
Limit liczby studentów:
80
Cel przedmiotu:
Zapoznanie stduentów z zasadą działania, architekturą, konstrukcją i oprogramowaniemsystemów mikroprocesorowych.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Wprowadzenie; historia rozwoju mikroprocesorów, zastosowania - mikrosystemy System mikroprocesorowy; architektura szynowa, elementy składowe: jednostka centralna, pamięci, układy wejścia/wyjścia, mikroprocesory i mikrokontrolery Mikrokontrolery - wprowadzenie Jednostka centralna; architektura: zasada działania – cykl pracy, tryby adresowania, typy rozkazów, stos; wspólna przestrzeń pamięci - Von Neumann, rozdzielona przestrzeń pamięci - Harvard, Harvard zmodyfikowany (mikroprocesory sygnałowe); lista rozkazowa - RISC, CISC Pamięci wewnętrzne; RAM, ROM, EPROM, EEPROM, FLASH Architektura mikrokontrolerów; jednostka centralna, wewnętrzne układy wejścia/wyjścia Jednostka centralna; zegar, specjalne tryby pracy – techniki zmniejszania poboru mocy, reset, układy nadzorujące – watchdog, system przerwań Wewnętrzne układy wejścia/wyjścia; porty równoległe, układy czasowo-licznikowe, multipleksery analogowe, przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe, komparatory analogowe, sterowniki komunikacji szeregowej (UART, SPI, I2C, CAN, USB), interfejsy równoległe Programowanie; asembler, języki wyższego poziomu, uruchamianie programów, programowanie wewnętrznych pamięci EPROM i FLASH Rodziny mikrokontrolerów; Intel, Atmel, Microchip, Motorola, Hitachi, STMicroelectronics Specjalizowane układy zewnętrzne (pamięci, przetworniki, ...) Diagnostyka systemów mikroprocesorowych – narzędzia i metody Perspektywy rozwoju mikrokontrolerów Zaliczenie przedmiotu Zakres laboratorium: Zapoznanie studentów z narzędziami służącymi do pisania i uruchamiania oprogramowania wybranego mikrokontrolera lub mikroprocesora (asembler, linker, symulator, debugger, ewentualnie kompilatory języków wyższego rzędu,) Napisanie i uruchomienie programów obsługujących pamięć zewnętrzną oraz podstawowe urządzenia wejścia/wyjścia, np. klawiatura, wyświetlacz LED, wyświetlacz LCD, przetwornik A/C i C/A, układy czasowe, wejścia/wyjścia cyfrowe, RS-232C (z wykorzystaniem systemu przerwań wszędzie tam, gdzie jest to możliwe i celowe) Napisanie i uruchomienie programu realizującego przykładowe zadanie, np. zasilacz programowany, woltomierz cyfrowy, kalkulator 4-działaniowy Pokazanie roli mikroprocesora lub mikrokontrolera w wybranych zastosowaniach charakterystycznych dla danej dziedziny
Metody oceny:
kolokwia zaliczanie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Egzamin:
nie
Literatura:
R. Pełka, Mikrokontrolery - architektura, programowanie, zastosowanie, WKŁ,Warszawa 1999 P. Misiurewicz, Podstawy techniki mikroprocesorowej, WNT, 1991 Hadam P., Projektowanie systemów mikroprocesorowych, BTC, Warszawa 2006 W. Daca, Mikrokontrolery od układów 8-bitowych do 32-bitowych, MIKOM, 2000 T. Starecki, Mikrokontrolery 8051 w praktyce, BTC, Warszawa 2002
Witryna www przedmiotu:
http://www.pmik.imio.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt TMIK_W01
Ma wiedzę w zakresie zastosowanie mikroprocesorów i mikrokontrolerów we współczesnej technice
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05
Efekt TMIK_W02
Ma wiedzę w zakresie budowy i działania mikroprocesora i mikrokontrolera, architektury systemu mikroprocesorowego oraz sposobów komunikacji między poszczególnymi elementami systemu mikroprocesorowego
Weryfikacja: kolokwium, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt TMIK_W03
Ma wiedzę w zakresie metod ograniczania poboru energii przez system mikroprocesorowy
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09, K_W15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08
Efekt TMIK_W04
ma wiedzę w zakresie tworzenia programów w języku asembler
Weryfikacja: kolokwium, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt TMIK_U01
potrafi opracować i uruchomić prosty program w języku asembler
Weryfikacja: kolokwium, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08, K_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05, T1A_U09, T1A_U16
Efekt TMIK_U02
potrafi zaprojektować prosty system mikroprocesorowy
Weryfikacja: kolokwium, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U16, K_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt TMIK_K01
potrafi pracować w zespole
Weryfikacja: ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03