Nazwa przedmiotu:
Modelowanie i symulacja komputerowa układów pojazd-teren
Koordynator przedmiotu:
dr inż. /Wojciech Stasiak/ adiunkt
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
MS2A_19/2
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 20, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 20, przygotowanie do zaliczenia - 20, razem - 60
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 30 h = 1,2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy na temat modelowania współpracy mechanizmów jezdnych z podłożem oraz problemami symulacji komputerowej w/w zagadnień.
Treści kształcenia:
W1 - Model matematyczny rozkładu nacisków występujących na styku mechanizmu jezdnego z glebą i symulacja komputerowa. W2 - Model rozprzestrzeniania się nacisków jednostkowych w głąb gleby. W3 - Model rozkładu nacisków w płaszczyźnie prostopadłej do kierunku jazdy. W4 - Model empiryczny opisujący rozkład nacisków przy wielokrotnym przejeździe opony po tym samym śladzie. W5 - Przyrost zagłębienia opony przy wielokrotnym przejeździe. W6 - Model matematyczny rozprzestrzeniania się nacisków w głąb ośrodka glebowego z uwzględnieniem przejścia przez tzw. podeszwę płużną. W7 - Zastosowanie metody elementów skończonych do opisu oddziaływania opony na glebę. W8 - Modele symulacji kontaktu opony z podłożem. Modelowanie opon. Dwuwymiarowy model opony otrzymany metodą elementów skończonych. W9 - Model opony poruszającej się po miękkim podłożu. Modelowanie rozkładu nacisków w 3D.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia części wykładowej przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium obejmującego sprawdzenie wiedzy z zakresu zagadnień omawianych podczas wykładów, w tym również wiedzy nabytej samodzielnie przez studenta ze wskazanej przez prowadzącego literatury i innych źródeł. Zaliczenie z części wykładowej odbywa się nie później niż na ostatnich zajęciach wykładowych w semestrze. Szczegółowe zasady organizacji dla kolokwium zaliczeniowego i poprawkowego, zasady korzystania z materiałów pomocniczych oraz zasady oceny podawane są na początku zajęć dydaktycznych. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie przedmiotu, zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy Regulaminu Studiów w Politechnice Warszawskiej.
Egzamin:
nie
Literatura:
Sołtyński A.: „Mechanika układu pojazd-teren”. Wyd. MON, Warszawa 1966; Jakliński L.: „Mechanika układu pojazd-teren w teorii i badaniach”. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2006r.; Byszewski W., Haman J.: „Gleba – maszyna – roślina”. PWN. Warszawa 1972r; Journal of Terramechanics.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W03_01
Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów przydatną do zamodelowania procesów związaych ze współpracą mechanizmu jezdnego z podłożem.
Weryfikacja: Zaliczenie.
Powiązane efekty kierunkowe: M2A_W03_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03
Efekt W03_03
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną związaną z modelowaniem procesów opisujących współpracę mechanizmu jezdnego z podłożem.
Weryfikacja: Zaliczenie.
Powiązane efekty kierunkowe: M2A_W03_03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03
Efekt W04_03
Ma wiedzę z zakresu przygotowania i przeprowadzania badań laboratoryjnych i polowych układów pojazd-teren.
Weryfikacja: Zaliczenie.
Powiązane efekty kierunkowe: M2A_W04_03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04
Efekt W07_01
Zna narzędzia informatyczne niezbędne do modelowania procesów związanych ze współpracą mechanizmu jezdnego z podłożem.
Weryfikacja: Zaliczenie.
Powiązane efekty kierunkowe: M2A_W07_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł także obcojęzycznych zwiżancyh z mechaniką ukłądu pojazd-teren.
Weryfikacja: Zaliczenie.
Powiązane efekty kierunkowe: M2A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt U08_03
Potrafi zaplanować symulacje komputerowe oraz modelowanie z wykorzystaniem technik komputerowych procesów związanych ze współpracą mechanizmu jezdnego z podłożem.
Weryfikacja: Zaliczenie.
Powiązane efekty kierunkowe: M2A_U08_03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U08
Efekt U18_02
Potrafi ocenić przydatność, wybrać i wykorzystać odpowiednie modele opisujące współpracę mechanzimu jezdnego z podłożem.
Weryfikacja: Zaliczenie.
Powiązane efekty kierunkowe: M2A_U18_02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U18
Efekt U18_03
Potrafi, stosując metody symulacji komputerowej analizować modele opisujące współpracę mechanzimu jezdnego z podłożem.
Weryfikacja: Zaliczenie.
Powiązane efekty kierunkowe: M2A_U18_03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U18