Nazwa przedmiotu:
Matematyka II
Koordynator przedmiotu:
dr /Izabela Józefczyk/ starszy wykładowca
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty wspólne dla Wydziału
Kod przedmiotu:
WS2A_01
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2012/2013
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 30h; Ćwiczenia 30h; Przygotowanie się do zajęć 10h; Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h; Przygotowanie do zaliczenia 15h; Przygotowanie do kolokwium 15h; Przygotowanie do egzaminu 15h; Razem 125h = 5 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 30h; Ćwiczenia - 30h; Razem 60h = 2,4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15; Ćwiczenia: 15 - 30
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z zastosowaniem metod matematycznych: równań różniczkowych cząstkowych oraz rachunku wariacyjnego do rozwiązywania zagadnień inżynierskich. Wykształcenie umiejętności formułowania i rozwiązywania typowych zagadnień brzegowych i brzegowo – początkowych w obszarze równań różniczkowych.Uzyskanie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie podstawowych pojęć rachunku wariacyjnego.
Treści kształcenia:
W 1-3. Równania różniczkowe cząstkowe I rzędu: równania liniowe i quasi-liniowe W 4-6. Równania różniczkowe cząstkowe II rzędu: równania eliptyczne, paraboliczne, hiperboliczne W 7-10. Zastosowania równań różniczkowych cząstkowych. Równanie struny, równania falowe, równanie przewodnictwa, równanie Laplace’a W11-12. Metody numeryczne rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych W 13-15.Elementy rachunku wariacyjnego C1-3. Rozwiązywanie równań różniczkowych cząstkowych I rzędu liniowych i quasi-liniowych C4-5. Metody rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych II rzędu C6-7. Rozwiązywanie zagadnień brzegowych i brzegowo – początkowych dla równań różniczkowych cząstkowych: eliptycznych, parabolicznych, hiperbolicznych C8.Zebranie wiadomości z ćw 1-7 C9-12. Zastosowania równań różniczkowych cząstkowych C13-14.Elementy rachunku wariacyjnego C15.Zebranie wiadomości z ćw 9-14
Metody oceny:
Uczestnictwo w ćwiczeniach jest obowiązkowe. Godziny nieobecności należy usprawiedliwić w czasie kolejnych zajęć. Zaliczenie przedmiotu uzyskuje się w oparciu o liczbę punktów uzyskanych z 2 kolokwiów ( po 40 punktów każde).Nie można na nich korzystać z notatek z wykładów i ćwiczeń.Student może posiadać , zapisane na jednej kartce wzory,wartości i wykresy funkcji trygonometrycznych. Przy ocenie końcowej brany jest pod uwagę stosunek studenta do przedmiotu i osoby prowadzącej. Proponowane terminy kolokwiów to VIII i XV zajęcia.(może ulec zmianie po uzgnieniu terminów) Kryterium oceny: (0%,50%) liczby punktów – ocena 2.0 <50%,60%) liczby punktów – ocena 3.0 <60%,70%) liczby punktów – ocena 3.5 <70%,80%) liczby punktów – ocena 4.0 <80%,90%) liczby punktów – ocena 4.5 <90%,100%> liczby punktów – ocena 5.0 Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest otrzymanie minimum 50% punktów. Aktywna postawa studenta na zajęciach może podwyższyć ocenę z zaliczenia o pół stopnia. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Jest on przeprowadzany w czasie sesji w dwóch terminach. W czasie pisania egzaminu oraz kolokwium student ma prawo korzystać kalkulatora (ale nie może być to kalkulator w telefonie komórkowym.) Zabrania się posiadania włączonych telefonów komórkowych w trakcie trwania kolokwium i egzaminu. Kryterium oceny z egzaminu takie jak przy zaliczeniu.
Egzamin:
tak
Literatura:
1.W. Żakowski, W.Leksiński, Matematyka, część IV z serii Podręczniki Akademickie eit, WNT; 2002. 2.W.Stankiewicz, J. Wojtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, PWN, 1988. 3.E. Kącki, L. Siewierski, Wybrane działy matematyki wyższej z ćwiczeniami, PWN, Warszawa 1985.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01_01
Ma wiedzę w zakresie rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych I rzędu: równania liniowe i quasi-liniowe.Ma wiedzę jak sprowadzić równania różniczkowe cząstkowe II rzędu: równania eliptyczne, paraboliczne, hiperboliczne do postaci kanonicznej.Zna podstawowe zastosowania tych równań.Zna podstawy rachunku wariacyjnego.Ma wiedzę jak znaleźć ekstremale oraz jak określić rodzaj ekstemum.
Weryfikacja: kolokwium(I w1 -w6,c1-7;II w 7-15,c9-14),odpowiedzi na zajęciach(c1-7,c9-14),prace domowe, egzamin(w1-15,c1-7,c9-14)
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_W01_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01
Efekt W07_01
Wpisz opisZna metody rozwiązywania podstawowych typów równań rózniczkowych cząstkowych.
Weryfikacja: odpowiedzi na zajęciach(c1-7,c9-12),prace domowe, kolokwium I , egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_W07_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U09_01
Potrafi formułować i rozwiązywać typowe inżynierskie zagadnienia brzegowe i brzegowo – początkowe w obszarze równań różniczkowych cząstkowych. Potrafi formułować i rozwiązywać problemy inżynierskie z wykorzystaniem podstawowych elementów rachunku wariacyjnego
Weryfikacja: kolokwium(I ;II ),odpowiedzi na zajęciach(c1-7,c9-14),prace domowe, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: B2A_U09_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09