- Nazwa przedmiotu:
- Algebra liniowa
- Koordynator przedmiotu:
- dr / Katarzyna Matczak / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- WS1A_05
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2012/2013
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład: Liczba godzin według planu studiów - 15, Zapoznanie ze wskazaną literaturą - 3, Przygotowanie do zaliczenia - 7; razem 25; Ćwiczenia: Liczba godzin według planu studiów - 15, Przygotowanie do zajęć - 15, Zapoznanie ze wskazaną literaturą - 1, Przygotowanie do zaliczenia - 4, Przygotowanie do kolokwium - 15; razem: 50; RAZEM - 75
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 15 h, Ćwiczenia - 15 h, Razem - 30 h = 1,2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykład min.15, Ćwiczenia 15 - 30
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy na temat podstawowych pojęć z algebry liniowej i geometrii analitycznej w przestrzeni kartezjańskiej. Poszerzenie zbioru liczbowego do ciała liczb zespolonych. Zapoznanie studentów z działaniami na liczbach zespolonych w postaci algebraicznej, trygonometrycznej i wykładniczej. Wprowadzenie działań na wektorach w przestrzeni i przedstawienie ich interpretacji. Umiejętność badania wzajemnego położenie punktów, prostych i płaszczyzn w przestrzeni. Przedstawienie różnych metod rozwiązywania układów równań liniowych o stałych współczynnikach.
- Treści kształcenia:
- W1 - Działanie dwuargumentowe w zbiorze i jego własności. Przykłady grup skończonych. W2 - Podstawowe struktury algebraiczne: grupa, pierścień, ciało i przestrzeń liniowa. W3 - Ciała liczb rzeczywistych i zespolonych. W4 - Postać trygonometryczna liczby zespolonej. Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych. Działania na liczbach zespolonych w postaci wykładniczej. W5 - Pierwiastki zespolone z liczby 1. Zasadnicze twierdzenie algebry. W6 - Działania na macierzach. W7 - Wyznacznik macierzy kwadratowej i jego własności. W8 - Macierz odwrotna. Równanie macierzowe.
W9 - Układ Cramera. Sposoby rozwiązywania układu Cramera. W10 - Rząd macierzy. Twierdzenie Kroneckera-Capellego. Metoda eliminacji Gaussa. W11 - Działania na wektorach w przestrzeni. W12 - Interpretacja i zastosowania działań na wektorach. W13 - Równanie prostej i równanie płaszczyzny w przestrzeni. W14 - Wzajemne położenie punktów, prostych i płaszczyzn w przestrzeni. W15 - Powierzchnie stopnia drugiego w przestrzeni.
C1 - Sprawdzanie własności działań. Kongruencja "mod n" w zbiorze liczb całkowitych. Przykłady grup skończonych. C2 -Sprawdzanie spełniania aksjomatów grupy, pierścienia, ciała i przestrzeni liniowej w danej strukturze. C3 - Wykonywanie działań na liczbach zespolonych w postaci algebraicznej. C4 - Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych w postaci trygonometrycznej. Działania na liczbach zespolonych w postaci wykładniczej. C5 - Rozwiązywanie równań wielomianowych w dziedzinie zespolonej. C6 - Wykonywanie działań na macierzach. C7 - Powtórzenie ćwiczeń C1-C6. C8 - Rozwiązywanie równań macierzowych. C9 - Rozwiązywanie układów Cramera. C10 - Badanie rzędu macierzy. Rozwiązywanie układów równań liniowych o stałych współczynnikach. C11 - Wykonywanie działań na wektorach i ich interpretacja geometryczna. C12 - Wyznaczanie równania prostej i równania płaszczyzny. Zastosowanie do rozwiązywania zadań. C13 - Rozwiązywanie zadań. Wzajemne położenie punktów, prostych i płaszczyzn w przestrzeni. C14 - Powtórzenie ćwiczeń C8-C13. C15 - Klasyfikacja i rysowanie powierzchni stopnia drugiego w przestrzeni.
- Metody oceny:
- Uczestnictwo w ćwiczeniach jest obowiązkowe. Godziny nieobecności należy usprawiedliwić w czasie kolejnych zajęć. Zaliczenie przedmiotu uzyskuje się w oparciu o liczbę punktów uzyskanych z 2 kolokwiów ( po 40 punktów każde) oraz punktów bonusów z dwóch wejściówek z wykładów (2x5 punktów). Przy ocenie końcowej brany jest pod uwagę stosunek studenta do przedmiotu i osoby prowadzącej. Proponowane terminy kolokwiów to VI i XIII zajęcia( na XIV zajęciach kolokwium poprawkowe, na ostatnich zajęciach ostateczne zaliczenie). Kryterium oceny: 0-50% liczby punktów – ocena ndst.(2.0); 51-60% liczby punktów – ocena dst (3.0); 61-70% liczby punktów – ocena dst+ (3.5); 71-80% liczby punktów – ocena db (4.0); 81-90% liczby punktów – ocena db+ (4.5); 91-100% liczby punktów – ocena bdb (5.0)
W czasie kolokwium nie dopuszcza się korzystania z notatek z wykładu oraz zabrania się korzystania z notatek z ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) T.Jurlewicz, Z. Skoczylas "Algebra liniowa 1", Przykłady i zadania GiS Wrocław 2004, 2) H. Łubowicz, B. Wieprzkowicz "Matematyka", Oficyna wydawnicza PW, Warszawa 1999,3) A. Białynicki-Birula "Algebra liniowa z geometrią", PWN Warszawa 1979, 4) G. Banaszak, W. Gajda, "Elementy algebry liniowej" część I, II, WNT, Warszawa 2002, 5) L. Smith "Linear algebra", third edition, Springer, 1998.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01_01
- Zna aksjomatykę podstawowych struktur algebraicznych. Podaje przykłady: grupy, pierścienia, ciała i przestrzeni liniowej. Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie podstawowych pojęć algebry liniowej i geometrii analitycznej w przestrzeni.
Weryfikacja: Kolokwium (W1-W15, C1-C15), obserwacja aktywności studentów na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_W01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt W02_01
- Zna postać wykładniczą liczby zespolonej i własności działań na liczbach zespolonych w tej postaci.
Weryfikacja: Kolokwium (W3-W5, C3-C5), obserwacja aktywności studentów na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_W02_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
- Efekt W07_01
- Ma podstawową wiedzę z geometrii analitycznej w przestrzeni.
Weryfikacja: Kolokwium (W11-W15, C11-C15), obserwacja aktywności studentów na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_W07_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U09_01
- Umie korzystać z rachunku macierzowego, rozwiązywać układy równań liniowych oraz umie stosować opis analityczny krzywych i powierzchni w przestrzeni. Potrafi działać na liczbach zespolonych w postaciach: algebraicznej, trygonometrycznej i wykładniczej.
Weryfikacja: Kolokwium(W1-W15, C1-C15), obserwacja aktywności studentów na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_U09_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01_01
- Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę kształcenia się.
Weryfikacja: Kolokwium(W1-W15, C1-C15), obserwacja aktywności studentów na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
M1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01