Nazwa przedmiotu:
Chemia
Koordynator przedmiotu:
dr inż. / Maria Bukowska / adiunkt
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZIBP03
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Chemia, co najmniej na poziomie szkoły gimnazjalnej
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z budową i właściwościami substancji w różnym stanie skupienia, z procesami fizykochemicznymi zwią-zanymi z otrzymywaniem i użytkowaniem różnych materiałów budowlanych, z metodami ograniczania i utylizacji odpadów w budownictwie, z chemicznymi i fizykochemicznymi metodami badania materiałów budowlanych oraz komponentów środowiska. Zapoznanie z najnowszymi osiągnięciami naukowo-technicznymi i rozwiązaniami praktycznymi w chemii budowlanej. Celem nauczania przedmiotu jest wykształcenie w inżynierze budownictwa umiejętności świadomego doboru mate-riałów budowlanych i bezpiecznych technologii ich stosowania oraz dbałości o środowisko poprzez stosowanie ener-gooszczędnych materiałów i ograniczanie ilości odpadów na placu budowy i w przedsiębiorstwie. Ułatwienie inżynie-rom budownictwa rozwiązywania zaistniałych problemów materiałowych i technologicznych wspólnie z chemikami.
Treści kształcenia:
W - Założenia, cele i program przedmiotu, zalecana literatura i inne źródła informacji, forma i warunki zaliczenia przed-miotu. Obowiązujące nazewnictwo nieorganicznych związków chemicznych. Budowa chemiczna, struktura fizyczna i właściwości ciał stałych, cieczy i gazów. Fizykochemia wody: rozpuszczalność substancji, dysocjacja i hydroliza, zjawiska powierzchniowe, układy koloidalne – ich znaczenie w budownictwie. Termodynamika i kinetyka reakcji chemicznych. Fizykochemia mineralnych materiałów budowlanych: naturalnych materiałów kamiennych, ceramiki budowlanej, spoiw mineralnych powietrznych (wapiennych, gipsowych, anhydrytowych, magnezjowych i krzemianowych), spoiw mineralnych hydraulicznych (wapna hydraulicznego, cementów portlandzkich i specjalnych), szkła budowlanego. Korozja mineralnych materiałów budowlanych - objawy, metody zapobiegania. Fizykochemia metali (stali, aluminium, miedzi i cynku). Korozja metali i żelbetu - objawy, metody zapobiegania. Fizykochemia organicznych materiałów budowlanych: tworzyw sztucznych, drewna i materiałów bitumicznych. Korozja i starzenie organicznych materiałów budowlanych. Budownictwo a ochrona środowiska (wykorzystanie odpadów przemysłowych w produkcji materiałów budowlanych, wykorzystanie odpadów budowlanych).
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie 34 - 66 punktów, czyli oceny 3 - 5 (patrz tablica) z egzaminu pisemnego lub zdanie egzaminu ustnego. Egzamin przeprowadzany jest w 1. tyg. sesji i składa się z testu wyboru (42 pytań) oraz testu opisowego (8 pytań). Punkty za pytanie w teście wyboru: 1 - poprawna odpowiedź, 0 - brak odpowiedzi, -1 - błędna odpowiedź. Punkty za pytanie w teście opisowym: 3 - pełna odpowiedź, 0,5 - 2,5 - niepełna odpowiedź, 0 - brak odpowiedzi lub błędna odpowiedź. Egzamin pisemny studenci mogą poprawić sesji. W sesji wyznaczone są dwa terminy zaliczenia przedmiotu w soboty, niedziele lub po godz. 16 w inne dni tygodnia.
Egzamin:
Literatura:
"1. Czarnecki L., Broniewski T., Henning O., Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa 1995. 2. Jones L., Atkins P., Chemia ogólna, Cząsteczki, materia, reakcje, PWN, Warszawa 2006. 3. Sienko M. J., Plane R. A., Chemia, Podstawy i własności, WNT, Warszawa 1980. 4. Bukowska M., Instrukcje do 7 ćwiczeń laboratoryjnych, Maszynopisy do użytku wewnętrznego w Laboratorium Chemii Budowlanej IB."
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się